• Sigrid

Marianad till kycklingklubbor?

Jag ska tillaga kycklingklubbor (i ugnen) för första gången i mitt liv. Nu behöver jag tips på marinad. Vad brukar ni använda för marinader?

• Svar på tråden Marianad till kycklingklubbor?
  • Meus Veritas

Vi brukar köpa santamarias allarund. Visserligen sån som man bara ska pensla på när man grillar, men den går utmärkt att marinera i och ger allt kött den där goda grllade smaken

• Wry

Beror lite på vad du ska ha till och vad du tycker är gott, såklart.

Brukar antingen göra något väldigt enkelt, lite matolja, kryddor och kanske soja som kycklingen får stå i, exempelvis olivolja och citronpeppar. Gott och enkelt om man tex ska göra egen sås med mycket smak till.

En annan variant är att köpa färdigmarinad, sån man har till grillat, finns många olika smaker, tex vitlök, bbq etc. Gott om man ska äta kycklingen som den är, utan särskild sås.

Ju längre kycklingen får marinera, desto godare. Lycka till!

• SIN74

Jag älskar att blanda olja, mango chutney, chilisås. Det blir sötstarkt:)

• Kinya

Blanda:
    2 dl kinesisk soja
    1 dl olja
    2-3 vitlöksklyftor
    1 gul lök
    1 msk brun farin
    1-2 msk torkade chiliflakes (finns i kryddhyllan) mindre om du inte tycker om starkt och mer om du verkligen tycker om starkt.

Häll marinaden över kyckling och låt marinera i minst en timme. Stek och njut!

• MaijaO

Honung, soya, vitlök, ingefära.

Grilla kycklingen på 200 grader i 30 minuter, vänd sida efter en kvart. Pensla kycklingen och låt stå inne 15-20 minuter till. Vänd och pensla några gånger under tiden.

• Mirris

Jag tar lite matolja, lite "allround grillolja", lite av en marinadkrydda och så kycklingkrydda. Hackar en/flera vitlöksklyftor grovt o sen blandar jag det och häller över kyckligen i en påse.

Sen får det ligga där o gosa till sig. Ju längre desto bättre.

Sne ska det in i ugnen på svag värme.. runt 150 grader i ca 45 min. Och då lägger jag bitarna "upp o ner", så dom får ligga o puttra i marinaden som följer med.

Sen när dom nästan är klara så vänder jag på bitarna och drar på värmen till 275 i ca 15 min. Då blir det HUR SAFTIGT som helst innuti, och knaprigt skinn.

Förr körde jag in på hög värme kort stund och då blir det så himla torrt. Lärde mig av en gammal kock att man ska ha lägre temp o längre tid iugnen.

Svar på tråden Marianad till kycklingklubbor?