• skånetös78

Kräks men vill ändå äta mer

Min dotter är ibland väldigt jobbig när det gäller maten! Hon har otroligt lätt för att kräkas och jag vet inte riktigt hur jag ska göra..Jag vet ju att det till stor del kan bero på att magmunnen har svårt för att stänga sig men det är så jobbigt ändå. Hon äter enbart ersättning. Jag har försökt att ge henne lite mindre åt gången men då blir hon fullkomligt tokig när maten är slut så det funkar inte!
    När hon ätit en "normal" portion så vågar jag knappt röra henne med risk för att hon kräker ner hela mig och sig själv! När hon kräkts försöker hon äta upp kräket,slickar på handduken om jag inte hinner få undan den. Hon riktigt kämpar för att få i sig det!
    Hur sjutton ska jag göra? Ska jag ge henne mer mat tills hon är nöjd trots att jag vet att hon kräks upp den efter några sekunder? Den enda gången hon får behålla all mat är på natten när hon ligger plant ner på rygg och matas och sen somnar om och sover minst 5 timmar.

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Kräks men vill ändå äta mer
  • Melly

Ja ge henne mera mat! Hon måste få äta tills att hon blir mätt Det är normalt att bebisar kräks men att man kan ju inte låta dom vara hungriga för det
    Är inget farligt att dom kräks sålänge som dom går upp i vikt som dom ska. Dom mår inte illa utav att dom kräks utan att det är bara som magmunnen inte är tät än så att det stöts upp en del utav innehållet ifrån magen.

• skånetös78
    Melly skrev 2009-02-09 18:22:20 följande:
    Ja ge henne mera mat! Hon måste få äta tills att hon blir mätt Det är normalt att bebisar kräks men att man kan ju inte låta dom vara hungriga för det Är inget farligt att dom kräks sålänge som dom går upp i vikt som dom ska. Dom mår inte illa utav att dom kräks utan att det är bara som magmunnen inte är tät än så att det stöts upp en del utav innehållet ifrån magen.
    Jo men jag tror att precis allt kommer upp ibland, hennes kläder blir helt plaskvåta och då känns det så himla fel att ge henne mer mat, men det kanske det inte är?
  • Viktorsmamma

Rapa flera gånger under målet. sonen äter också bara ersättning. på hans 200ml per mål rapar vi 3-4 gånger innan maten är slut.. annars kommer mycket upp om vi väntar med att rapa tills på slutet.
    dom blir lessna och skriker tills de har rapat/fått mat igen men om man vill undvika kräket så kan de va en lösning! =)

hoppas de löser sig!

viktor 26/10-08
  • skånetös78
    Viktorsmamma skrev 2009-02-09 19:46:02 följande:
    Rapa flera gånger under målet. sonen äter också bara ersättning. på hans 200ml per mål rapar vi 3-4 gånger innan maten är slut.. annars kommer mycket upp om vi väntar med att rapa tills på slutet.dom blir lessna och skriker tills de har rapat/fått mat igen men om man vill undvika kräket så kan de va en lösning! =)hoppas de löser sig!
    Det ska vi prova! Vi har slarvat mycket med att rapa henne de sista veckorna, var väldigt duktiga på det när hon hade magproblem men sen det blev betydligt bättre med magen har vi inte tänkt så mycket på att rapa henne, men det ska vi absolut ta upp igen nu! tack för tipset!
  • Viktorsmamma
    skånetös78 skrev 2009-02-09 19:53:43 följande:
    Det ska vi prova! Vi har slarvat mycket med att rapa henne de sista veckorna, var väldigt duktiga på det när hon hade magproblem men sen det blev betydligt bättre med magen har vi inte tänkt så mycket på att rapa henne, men det ska vi absolut ta upp igen nu! tack för tipset!
    varsegod! vet att de va de som gjorde att sonen spydde mycket förrut =) nu är vi extra nog med att rapa nästan för ofta för att slippa kräket! de luktar ju inte allt för gott =/
    viktor 26/10-08
  • Nellabus

Något som kan hjälpa är att bebisen är lite mer upprät när hon äter. Det fungerar jätte bra på min son som verkligen är en spyfluga... Han liksom nästan sitter i mitt knä när han äter. Det rä jätte lätt att rapa honom och han kräks mindre.

När han var helt nykläckt var han som din dotter bara ville äta hela tiden samtidigt som han spydde. Ibland såg man hur han kräkte och svalde ner det som inte rann ur munnen... fy haha Men man måste ändra sin tanke, vi kräks för att vi mår illa. Så är det inte för bebisen.

Lycka till!

• skånetös78
    Nellabus skrev 2009-02-09 19:58:01 följande:
    Något som kan hjälpa är att bebisen är lite mer upprät när hon äter. Det fungerar jätte bra på min son som verkligen är en spyfluga... Han liksom nästan sitter i mitt knä när han äter. Det rä jätte lätt att rapa honom och han kräks mindre. När han var helt nykläckt var han som din dotter bara ville äta hela tiden samtidigt som han spydde. Ibland såg man hur han kräkte och svalde ner det som inte rann ur munnen... fy haha Men man måste ändra sin tanke, vi kräks för att vi mår illa. Så är det inte för bebisen.Lycka till!
    Hon sitter helt upp när jag matar henne men det verkar tyvärr inte funka så bra..Ja det där med att äta och sen spy och ändå lugnt äta vidare känner jag igen,urk Men det är iallafall skönt att hon inte själv blir äcklad av det för då skulle hon nog aldrig vilja äta!
  • Smulanpus

rekomenderar också att rapa henne  det får jag med göra med min lilla för annars så spyr hon också upp maten! Det kan ta ett tag men när hon väl rapat så får hon i sig mera mat och blir mätt och belåten!

Längtar.......
  • E L I

vår son kräks också massor. jag ger kanske 30 ml, rapar honom, 30 ml, rapar osv, då går det i allafall lite bättre. visst händer det att han kräks massor men han ändå inte är färdig. så så länge han vill ha mer mat så ger jag honom det! men är noga med att inte låta honom äta för mkt mellan varven så han hinner rapa...

• skånetös78
    E L I skrev 2009-02-09 20:30:25 följande:
    vår son kräks också massor. jag ger kanske 30 ml, rapar honom, 30 ml, rapar osv, då går det i allafall lite bättre. visst händer det att han kräks massor men han ändå inte är färdig. så så länge han vill ha mer mat så ger jag honom det! men är noga med att inte låta honom äta för mkt mellan varven så han hinner rapa...
    Problemet med min dotter är att hon blir fullkomligt hysterisk och bara skriker så tårarna sprutar om jag tar flaskan efter 30ml eller liknande..men visst, det är ju värt det om hon slipper spy!
Svar på tråden Kräks men vill ändå äta mer