• Sebbes    mamma

Vad ska man ha för sparkonto? Vad har ni?

Vi sparar pengar till vår son.
    Han har et kompis konto.. Räntan där är 0.60%

Pratade här om dagen om att vi kanske kunde öppna ett riktigt sparkonto till honom med mer ränta..

Vad har ni för konto till era barns sparande...
    pengarna ska juh vara där ett BRA tag,, o då känns d bättre med högre ränta..

• Svar på tråden Vad ska man ha för sparkonto? Vad har ni?
  • BimBim o Knorrans Mamma

Vi sparar på ett e-sparkonto hos swedbank åt vår son. Hade sparkapitalkonto till han innan men räntan var mkt sämre.
    Alla sparräntor är ju katastrof just nu så nästan bättre o spara hemma under madrassen.
    När räntorna steg skyhögt nu i höstas så band jag 6000 av sonens sparpengar på framtidskonto max till över 6% i ränta
    Fast tyvärr band jag bara i 6 mån. men blir ju lite ränta iaf. Nu lägger räntan på deras framtidskonto bara på från 2,60%.
    Räntan på esparkonto är bara 1,30% nu tror jag.
    Men hela förra året låg den ju på 3-4% iaf. Då är det ju LITE lönt iaf.
    Sen har jag inte kollat upp det helt än men har för mig att bluestep har nåt sparkonto med BRA ränta. tro den låg på ca 5% nu. Nån som sa det. Värt o kolla upp det med kanske.

• BimBim o Knorrans Mamma

Birgitta2 skrev 2009-02-09 17:30:02 följande:

Om ni vill låsa pengarna en tid, så skulle jag rekommendera Akelius´sparande. De har 5-6% ränta och du får spara högst 50 000 kr. Du kan sätta in 100 kr i månaden eller hur mycket du nu vill. Gå in på akelius.se och kika.
    Vet du om det omfattas av insättningsgarantin?
  • anmara

BimBims Mamma skrev 2009-02-11 11:49:39 följande:

Birgitta2 skrev 2009-02-09 17:30:02 följande:
    Vet du om det omfattas av insättningsgarantin?
    Det gör den inte. Rekomenderas inte!

Bank2 sparar jag på, omfattas av insättningsgarantin och har en ränta på 3.55 fn.
  • MatsAtari

BimBims Mamma skrev 2009-02-11 11:43:16 följande:

jag inte kollat upp det helt än men har för mig att bluestep har nåt sparkonto med BRA ränta. tro den låg på ca 5% nu. Nån som sa det. Värt o kolla upp det med kanske.
    Det är en av de bästa räntekontona just nu, men de har tyvärr också sänkt den igen, nu till 4% +0,25% bonusränta.
  • Växjömamma1976
    MatsAtari skrev 2009-02-10 14:54:47 följande:
    Sedan räntesänkningen i oktober förra året så har det varit kärvt att få en bra bankränta. Hos de större bankerna är det totalkört.Det finns ett antal skumma småbanker där man kan få 4-5% men de är iaf skyddade av insättningsgarantin.Bäst ränta har Akelius, men där har man ingen insättningsgaranti.Hur säkra är pengarna där?Kan väldigt lite om det företaget.
    vad är insättningsgaranti??
    (¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Växjömamma1976
    BimBims Mamma skrev 2009-02-11 11:43:16 följande:
    Vi sparar på ett e-sparkonto hos swedbank åt vår son. Hade sparkapitalkonto till han innan men räntan var mkt sämre.Alla sparräntor är ju katastrof just nu så nästan bättre o spara hemma under madrassen. När räntorna steg skyhögt nu i höstas så band jag 6000 av sonens sparpengar på framtidskonto max till över 6% i ränta Fast tyvärr band jag bara i 6 mån. men blir ju lite ränta iaf. Nu lägger räntan på deras framtidskonto bara på från 2,60%.Räntan på esparkonto är bara 1,30% nu tror jag.Men hela förra året låg den ju på 3-4% iaf. Då är det ju LITE lönt iaf.Sen har jag inte kollat upp det helt än men har för mig att bluestep har nåt sparkonto med BRA ränta. tro den låg på ca 5% nu. Nån som sa det. Värt o kolla upp det med kanske.
    vad är det för framtidskonto ni har? vad är framtidskonto för nåt förrutom på namnet alltså??
  • MatsAtari
    Växjömamma1976 skrev 2009-02-27 12:57:43 följande:
    vad är insättningsgaranti??
    Att man får tillbaka pengarna om banken skulle göra konkurs.
    Den brukar gälla upp till 500 000kr.
    Har man mer så får man sprida ut pengarna på olika banker eller ta en liten risk.

Framtidskonto är att pengarna är låsta för en tid framåt, typ 1-5år. Räntan är lite högre än för vanliga konton.
  • Växjömamma1976
    MatsAtari skrev 2009-02-27 13:08:24 följande:
    Att man får tillbaka pengarna om banken skulle göra konkurs. Den brukar gälla upp till 500 000kr.Har man mer så får man sprida ut pengarna på olika banker eller ta en liten risk.Framtidskonto är att pengarna är låsta för en tid framåt, typ 1-5år. Räntan är lite högre än för vanliga konton.
    ok, så om Akelius går i konkurs ex så är det staten som går in och betalar ut? Då är framtidskonto typ samma som Akelius Spar-konto med 6,10% ränta då eller? Sparande på sikt alltså.
  • MatsAtari
    Växjömamma1976 skrev 2009-02-27 13:12:41 följande:
    ok, så om Akelius går i konkurs ex så är det staten som går in och betalar ut? Då är framtidskonto typ samma som Akelius Spar-konto med 6,10% ränta då eller? Sparande på sikt alltså.
    Nej, absolut inte.
    Om swedbank, handelsbanken, Nordea etc konkar så går staten in och ersätter.
    Akelius omfattas inte av den statliga insättningsgarantin så där får du inte en krona tillbaka om de skulle göra konkurs.

Jag vet inte hur stor den risken är, men att sätta alla sina sparpengar där vore väldigt dumdristigt.
  • Växjömamma1976
    MatsAtari skrev 2009-02-27 13:28:20 följande:
    Nej, absolut inte. Om swedbank, handelsbanken, Nordea etc konkar så går staten in och ersätter.Akelius omfattas inte av den statliga insättningsgarantin så där får du inte en krona tillbaka om de skulle göra konkurs.Jag vet inte hur stor den risken är, men att sätta alla sina sparpengar där vore väldigt dumdristigt.
    f*n, då vill jag inte sätta in 1-krona där om man inte får ett öre tillbaka om dom konkar!! Suck!! Nåt annat förslag på bank, där räntan är hög men där man omfattas av insättningsgaranti??
  • anmara
    Växjömamma1976 skrev 2009-02-27 13:49:08 följande:
    f*n, då vill jag inte sätta in 1-krona där om man inte får ett öre tillbaka om dom konkar!! Suck!! Nåt annat förslag på bank, där räntan är hög men där man omfattas av insättningsgaranti??
    Marginalen och bank2 är alternativ med insättningsgaranti.
  • ananda74

Akta för Akelius som inte omfattas av insättningsgaranti.

Jag och min man har allt sparande på Marginalen som idag ger 4% ränta helt utan en massa hållhakar. kolla på www.marginalen.se

• MatsAtari

ananda74 skrev 2009-02-28 13:02:57 följande:

Akta för Akelius som inte omfattas av insättningsgaranti. Jag och min man har allt sparande på Marginalen som idag ger 4% ränta helt utan en massa hållhakar. kolla på www.marginalen.se
    Går det att låsa pengarna där under ett eller två år till 4% ränta?
  • Lovely Life

MatsAtari skrev 2009-02-28 13:59:49 följande:

ananda74 skrev 2009-02-28 13:02:57 följande:
    Går det att låsa pengarna där under ett eller två år till 4% ränta?
    du behöver inte låsa dem för att få 4% ränta
  • MatsAtari

Lovely Life skrev 2009-02-28 14:42:52 följande:

MatsAtari skrev 2009-02-28 13:59:49 följande:
    du behöver inte låsa dem för att få 4% ränta
    Ja, men jag skulle gärna vilja göra det eftersom bankerna antagligen kommer att sänka räntan den närmaste tiden.
    Går det eller inte?
  • Little Diamond

Tyvärr går det inte att låsa räntan hos marginalen.

• Little Diamond

Och ja tyvärr lär de nog sänka räntan snart då Akspar precis gjorde det.

Svar på tråden Vad ska man ha för sparkonto? Vad har ni?