• LillaMy28

Ni som går hemma som hemmafruar...

Eller vad man ska kalla det

Jag funderar på att ta vårdnadsbidraget och gå hemma med våran dotter, men nu har min mans bror börjar gnälla å säga att jag kommer tröttna och att jag smiter ifrån det jobbiga på jobbet(har sagt att jag ska byta jobb efter att barn nummer 2 kommer då jag inte trivs) MEN så är det INTE vill vara hemma med våran dotter och mysa och njuta henne, vill inte ha in henne på en förskola av olika anledningar(jobbar själv på fsk så vet hur det är, och visst det är olika från ställe till ställe men ändå...)  och han menar på att vi är taskiga mot våran dotter om hon inte får gå på förskola att hon måste det och att jag måste jobba att det är nyttigt för oss!!
    Men vi har kyrkan 7min prom väg från oss och där har de öppna förskolan två ggr iveckan med sång och det ääälskar dottern(på 1år) sedan ungeefär 3mins prom väg ifrån finns kommunens öppna förskola som har öppet 3ggr iveckan så NOG kommer hon att träffa kompisar och andra barn!!

jag jobbar just nu 100% och min man är föräldraledig...SÅ det här är något som inte kommer ske nu utan i aug då..

Men nu till frågan Räcka ut tungan
    Ni som ÄR hemma en längre period 2år och mer tröttnar ni ibland på att gå hemma? känner ni att ni får den sociala biten ni behöver och ert barn??
    vad är för och nackdelar med att gå hemma??

• Svar på tråden Ni som går hemma som hemmafruar...
  • LillaMy28

Varken jag eller min syster har gått på förskola och vi har överlevt.
    Men känns bara tråkigt att han ska börja lägga sig i vad som är bra och fel för vårt barn.
    Vi känner att det är rätt för vårt barn att vara hemma med henne, njuta och bara va
    ut och leka, ut och gå i vagnen, gå på öppna förskolan. Det är för hennes skull vi tänker  dessa tankar jag kan gott byta jobb så det är ju inte så för min skull jag ska bli hemma.. Det är mest för dottern sen för våran för att vi tycker det känns skönt att ha henne hemma och se henne utvecklas    vet hur det Kan gå till på förskolor...

• LillaMy28

jaa, nej hade inte tänkt va hemma för alltid   det går ju inte heller med vårdnadsbidraget
    Men tills älsta dottern är 3 blir det isf

Undrar hur man skulle göra...

I mitten på augsuti tänkte jag ta ut bidraget, MEN om det visar sig att jag blivit gravid kommer bebis i slutet på oktober, då är det kanske ingen ide att ansöka bidrag?? finns det en minimum tid man måste ha tagit ut den?!
    vet att man måste vänta va va de 5månader?? innan man söker igen??
      tänkte då söka Igen när yngsta barnet är 1år och va hemma med det OM pappa inte vill vara hemma med båda busarna

• LillaMy28

ja precis fram tills de är 3år får man det

Jaa, men direkt när jag började prata om vårdnadsbidraget så började mannens bror+tjej gnälla och säga en massa negativt(vet inte om tjejen är avundsjuk?! då hon inte kan gå hemma då hon mer än gärna nog hade varit hemma med sonen ist, men brorsan han sätter barn till världen men bryr sig sen inte om dem typ, så det kan vara därför han tycker att kvinnor ska jobba och barn gå på förskola!) Han började predika till min man att min man är för snäll som låter mig gå hemma ist för jobba att det är min mans egna val och att brorsan tycker att jag skjuter bort mina problem mm... Bara för att jag råkade säga att jag inte trivs på mitt jobb och att jag ska söka nytt jobb efter andra barnet!?

Jag vill vara hemma och njuuuuuta av mina barn inte sätta de på förskola, jag och min syster var hemma fram tills det var dags för förskolan(som det gå hette nu nollan, 6årsverksamheten?!) och vi trivdes jätte bra och mådde inte dåligt av det, vi kom in i förskolegruppen på en gång osv... Så det har inte skadat oss..

Och självklart kommer jag göra allt för att vårt barn kommer att få träffa jämngamla och andra att leka med, så hon kommer gå i första hand.

• LillaMy28

Tack för länken ska kika på den
    Jaa jag och min man har bollat och pratat mycket om den saken och vi båda är överrens från första början om att jag ska gå hemma(tjänar minst annars förlorar vi jätte mycket om mannen går hemma   )

Min man är lite mesig ibland när det gäller hans bror, han är vääälidgt stöddig och han har ALLTID rätt så man orkar inte ens säga emot, det är väl därför min man aldrig orkar.

Som när jag sa att JAG tycker dt är bättre att barnen kan gå när de börjar förskolan att de blir nöjdare då(gäller ju självklart inte alla barn) och då sa han att NEJ ju YNGRE de är desto bättre..sen var de ingen ide att säga emot...   Bara för att han tycker det är bekvämt att "slippa" sitt/sina barn ett tag för att kunna träna m.m...

Ska maila till kommunen och fråga alla frågor jag har angående vårdbidraget känns som det är för mycket att ta på telefon och jag vill ha det nerskrivet
    Undrar om Individ och familjeomsorg är rätt ställe att maila till?! hmm, fanns inget som hette just vårdbidraget...

• LillaMy28

sgi´n är skyddad när man tar bidraget...

Pensionsspara kommer jag göra själv på egen hand så det är inga problem...

jobbet har man kvar som jag fattat det som när man tar bidraget man är bara "ledig" därifrån..

Och att MIN man ska lämna mig det finns inte ens!!! så det kan man inte tänka på tänk OM då kan man inte leva..

• LillaMy28

tänkte söka ett extra jobb så man kan jobba ngn kväll någon helg för att få lite extra pengar
    annars klarar vi oss bra på min mans lön och de 3000kr+barnbidraget

vi "sparar" 1300kr på att hon itne går på förskolan.

har räknat fram och tillbaka om man skulle tjäna något på att jobba 50% eller ta bara bidraget och vi kom fram till att det är inte sååå mycket skillnad.

Men självklart ska vi fundera ännu mer så det är inget vi kommer bara göra poff på. utan jag ska maila kommunen och fråga om hur det funkar med mitt jobb, måste jag säga upp mig? kan de ge mig sparken? m.m... Vill ju inte bli hemma och sen hoppsan vad allt blev fel..

• LillaMy28

ja min mans bror är lite "udda" när det gäller barnuppfostran och tänk med barn, han vill va pappa ledig för att kunna träna tex, lämna barnet hos farmor eller på barnpassningen på gymmet

Ja, jag och min man har pratat och funderat och ska räkna lite också på hur det kommer se ut ekonomiskt men som det ser ut nu så klarar vi oss gott på hans lön + de där 3000kr, sedan kommer jag att jobba lite extra när det behövs  har en kompis som erbjöd att snacka med sin chef

jaa så känner vi också hon hinner gå på förskola!!

Svar på tråden Ni som går hemma som hemmafruar...