• stjärna4

Vårdnadsbidrag!!!!

Skulle vilja veta lite mer om vårdnadsbidrag!!!Är nu mammaledig med vår 5 veckor gamla flicka men funderar lite på vad det finns för regler!Måste jag ha tagit ut ett visst antal dagar innan jag börjar med bidraget?Om man planerar att skaffa fler barn är det då smartast att ta så lite dagar så möjlgt så man får behålla samma SGI eller ska man spara dagarna?Skriv allt ni vet,tack!!

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!
  • ella på moln

jag vet inte riktigt om jag förstod det rätt? kunde man ha vårdnadsbidraget samtidigt som man studerar å får studiebidraget?

• Bobos mamma

Ni som verkar veta detta med vårdnadsbidrag, har jag rätt till det även om jag före föräldraledigheten levde på a-kassa? Bara jag har tagit ut 250 dagar och bor i "rätt" kommun vill säga. Tyckte det var svårt att tyda vad dom menade på regeringens sida.

• FruMadde4barnTätt

ja du har rätt till vårdnadsbidraget, jag levde oxå på a-kassa innan föräldraledighet
    men om jobbade mindre än 80% innan jag var föräldraledig, så får du ha vb 3 år, men du kan då inte få ut innestående dagar som du har kvar från a-kassan.
    men är du hemma 2 år så kan du få ut innestående dagar hos a-kassan, om du jobbade mindre än 80 % innan föräldrelidghet

• FruMadde4barnTätt

man får alltid 150 nya dagar från a-kassan efter föräldraledighet

• FruMadde4barnTätt

vad menar du med lurendrejeri?

• mammutt

Och glöm inte att man kan jobba och betala någon annan med vårdnadsbidraget!

• Mini Pantern
    mammutt skrev 2009-02-27 21:13:12 följande:
    Och glöm inte att man kan jobba och betala någon annan med vårdnadsbidraget!
    Jag är hemma med vb och låter maken jobba istället Jag får ju dubbelt bidrag och spar mina resterande fpdagar tills jag börjar jobba i höst och kan då ta ut 2 fp-dagar i veckan i ett år till. Nice .
  • sajsoj

Madeleinelouise!

Vad menar du med att man ALLTID får 150 nya dagar efter en föräldraledighet? Går själv på a-kassa nu efter min senaste föräldraledighet ochjag v
    fick inga nya 150 dagar, utan mina är snart slut....

• Bobos mamma
    Svar på #39
    Har man barn under 18 år när dom 300 första dagarna av a-kassan är slut får man 150 nya dagar. Har inget med föräldraledighet att göra.
  • Rokka Jill

Det är lurendrejeri, ett simpelt jävla sätt för fk att folk ska plocka sina jävla dagar. Jag har hundra dagar kvar av min fp och mitt barn är tre. Jag hade en sambo som tjänade bra o skolade in henne när hon var 1,5 år.
    Jag plockade med andra ord inte ut dessa jävla fem dagar när barnet fyllde ett.

Jag hade skitkass fp då. Nu har jag dubblat denna, för att jag hann att jobba upp den.
    Det hade aldrig gått om jag hade "fallit för frestelsen" och gått hemma med ynkliga 3 papp i månanden!

• Mini Pantern
    Rokka Jill skrev 2009-03-05 12:03:15 följande:
    Det är lurendrejeri, ett simpelt jävla sätt för fk att folk ska plocka sina jävla dagar. Jag har hundra dagar kvar av min fp och mitt barn är tre. Jag hade en sambo som tjänade bra o skolade in henne när hon var 1,5 år.Jag plockade med andra ord inte ut dessa jävla fem dagar när barnet fyllde ett.Jag hade skitkass fp då. Nu har jag dubblat denna, för att jag hann att jobba upp den.Det hade aldrig gått om jag hade "fallit för frestelsen" och gått hemma med ynkliga 3 papp i månanden!
    Jag förstår faktiskt inte vad dina fpdagar har att göra med vårdnadsbidraget. De som väljer det är nog medvetna om vad de väljer. Ialla fall var jag det. Jag har iofs tvillingar som jag får ju dubbelt, alltså 6000 kr. Men du har ju faktiskt möjligheten att jobba också även fast du tar ut vårdnadsbidraget, bara du inte utnyttjar kommunl barnomsorg.
    Tycker inte det är lurendrejeri.
Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!