• Wavva

Smittar kräksjuka via saliv?

Eller bara av aerosol från kräkningar, kräkspartiklar och avföring (dåligt tvättade händer).

• Svar på tråden Smittar kräksjuka via saliv?
  • Jenny 1976

Kräksjukan smittar via luften så ja det smittar definitivt via saliv.

• malinja

Inte via saliv om du inte precis kräkts! Som du själv skriver- aerosolsmitta!

• SeTa

Jenny 1976 skrev 2009-02-09 20:37:06 följande:

Kräksjukan smittar via luften så ja det smittar definitivt via saliv.
    Kräksjuka är inte luftburen!
  • Bubblan2

Enligt min syster, som pluggar till USKA, smittas kräksjukan ia droppsmitta.

• Jenny 1976

På Huddinge akuten släppte dom inte ens in folk som kom med kräksjuka just för att det var luftburet. Jag litar på den infon

• NiniMe

Vinterkräksjuka smittar genom luften, beröring och genom livsmedel som inte värmts upp ordentligt.. Viruset kan färdas flera meter i vattendroppar.... Så ja de smittar genom saliv också..

To All Y Bitches Talking Behind My Back, ThankS 4 Making Me The Center Of Your WORLD
  • mandelblomma

smittvägen är kontaktsmitta, direkt eller indirekt.
    Man har alltså aerosoler efter kräk och avföring på händerna och ta ri en dörr, lysknapp etc...någon annan tar där och kliar sig ex i ansiktet och får in det *urk*
    Om man kräks häftigt i ett rum kan aerosloer också finnas kvar ett tag i rummet och på så sätt smitta en annan person.
    Men luftburet på annat sätt är det inte.

• SeTa

Jenny 1976 skrev 2009-02-09 20:49:20 följande:

På Huddinge akuten släppte dom inte ens in folk som kom med kräksjuka just för att det var luftburet. Jag litar på den infon
    Då borde huddinge läsa på. Som andra har skrivit så smittar det via saker en sjuk tar i, förutsatt att h*n har smitta på händerna. Partiklar från någon som precis har spytt kan också finnas i rummet, men smittan är inte luftburen. Försök hitta en enda tillförlitig källa.
Svar på tråden Smittar kräksjuka via saliv?