• Jessika84

5 år för ung för hamster??

Är det att rekommendera att en 5 åring får en dvärghamster?

Har funderat lite på det till min flicka men hon kanske är lite för liten?

Någon kunnig som vet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden 5 år för ung för hamster??
  • Tecken

Ska hon själv ta ansvar för den? Städa, fixa mat etc?

• Hervor 1

För liten tycker inte att hon behöver vara, förutsatt att det är ni föräldrar som tar på er huvudansvaret för djuret och ser till att det har det bra vill säga! Sedan handlar det ju lite om er dotters personliga mognad också, att hon förstår att vara varsam och ansvarsfull med ett djur, det handlar ju inte bara om hur gammal hon är utan om, ja hennes mognad. Fast (min högst personliga åsikt) det finns ju roligare/bättre djur att skaffa till ett litet barn än en bitsk hamster...

• Jessika84

Jag har pratat med henne och hon verkar förstå att det inte bara är något kul(förhoppningsvis), man måste ta hand om och fixa och dona så den har det bra och trivs. Lite ansvar kommer hon få ta men sen får vi hjälpas åt med resten som inte hon klarar själv, är det fel?

Undrar bara om man som 5 år tröttnar på det lätt.. Om man kanske ska vänta något år till.. bara lite funderingar..

• Jessika84

Mhm.. tänkte mest för att vi redan har en stor hund så vill inte skaffa något "större" djur.. men ja, jag gör inga förhastade köp!

• Clarissa83
    Jessika84 skrev 2009-02-09 20:46:18 följande:
    Jag har pratat med henne och hon verkar förstå att det inte bara är något kul(förhoppningsvis), man måste ta hand om och fixa och dona så den har det bra och trivs. Lite ansvar kommer hon få ta men sen får vi hjälpas åt med resten som inte hon klarar själv, är det fel?Undrar bara om man som 5 år tröttnar på det lätt.. Om man kanske ska vänta något år till.. bara lite funderingar..
    Jag tycker hon ska få en hamster. Tröttnar hon så tröttnar hon nog oavsett om hon e 5 eller 7 år gammal ;)
    ♥ 23 februari får vi veta vem som bor härinne.. En tös eller pojke månne? ♥
  • ludenben

Tycker att en 5 åring är för liten för djur öht. Tycker man skaffar djur åt familjen och sen involverar barnet i sysslorna efter intresse och mognad.

BF 23/4- 09
  • Tecken

Min personliga åsikt är att en 5-åring är för liten, har läst någonstans att ett barn är moget att ta hand om ett djur vid 12-års ålder (jag har ingen källa på det - och det är som sagt var min personliga åsikt).

Jag tror inte heller att hamster är det bästa djuret. Det finns ju flera andra i den "storleksklassen" (haha, låter som om jag skrev om en bil!) t ex marsvin, kanin mm.

• ludenben

Håller med Tecken om att hamster inte är det bästa djuret (min personliga åsikt). Jag har haft div gnagare men hamstrar tillhör de lite tristare djuren. De är nattaktiva, div sover på dagarna och för ett himla oväsen på nätterna med hjulspringande och grejer. Marsvin eller kaniner är vakna, mer sociala och lite "mer djur". Jag tycker dessutom att kaniner och marsvin tyr sig mer till människor.

BF 23/4- 09
  • Jessika84

Hon har jättebra hand om vår hund som blir 7 år gammal, hon är väldigt omhändertagande för hon vet att hon är stel i lederna osv(artros)...hjälper till med att ge foder, torka tassar, ta på koppel osv..!

Så ja.. Hon hade nog fixat att ta hand om en hamster, men får se. Man ska inte förhasta sig

• mina små kämpar

ja tror absolut att hon kan ha en hamster där ni tillsammans delar på städning mm jag tycker det är ett bra första djur då det inte kräver så jättemycket tid för den lilla ägaren, och de lär sig att ta hand om och vårda djur på ett bra sätt, ju större djur desto mer tid såklart

min yngsta dotter är 4,5 och hon är så fin och försiktig med våra 2 hamstrar hon älskar att ge dem mat byta vatten mm

själv tycker jag de är underbara djur våra är vakna en hel del även på dagen och de är hur mysiga som helst att studera jag kan ibland bli sittandes länge hos dem för att de är så underhållande

Svar på tråden 5 år för ung för hamster??