Hur ska barn växa upp bland kompisar eller i skogen?
Jag och min familj bor på en ärvd gård mitt i ingenstans som är sååå underbart vacker. Mitt problem är bara att jag har börjat tveka om detta verkligen är det bästa för barnen och för oss under barnens uppväxtår.
Det är flera km till närmaste granne och nästan en mil till andra barn. Barnen börjar nu komma upp i den åldern att kompisar är viktigt och jag känner att det börjar bli ett allt större problem. Jag skulle alltså vilja flytta till ett radhus eller liknande men min man dör hellre än att bosätta sig på det här sättet.
Mitt förslag är att vi flyttar till ett radhus men behåller gården som "sommarställe". Han vill verkligen inte. Han menar att vi helt enkelt får köra barnen. Jag tycker dock inte att kontakten med andra barn blir lika naturlig när det hela tiden är föräldrarnas ansvar att lösa umgänget.
Vad tycker ni att jag ska göra? Bli särbo, stå ut, gå isär? Han är beredd att göra allt för att jag och barnen ska trivas på gården men jag blir mer och mer övertygad att vi skulle få det bättre bland civilisation. Vad ska jag göra?