• Anonym

Han har flyttat ut, men står folkbokförd här, är det någon regel som säger att han måste skriva sig på annan adress innan en viss tid? HJÄLP

Någon som vet?

• Svar på tråden Han har flyttat ut, men står folkbokförd här, är det någon regel som säger att han måste skriva sig på annan adress innan en viss tid? HJÄLP
  • Anonym

puffar på! Måste veta, jag vet inte vart jag kan kolla upp det eller något

• Åsa

Enligt regelverket ska man vara skriven där man bor mer än sex månader. I praktiken händer inget för den som låter bli det.

Om du har nackdelar av att exet(?) är folkbokförd på din adress får du gå på varje nackdel separat:
    Sätt lapp på brevlådan att "NN bor inte här" och lägg ev levererad post på lådan med kryss öve radressen och "avflyttad, åter avsändaren".

Påverkar det ev bostadsbidrag eller liknande, meddela vederbörande myndighet, helst skriftligen, om att personen flyttat men inte skrivit sig på annat ställe och att du tyvärr inte kan göra något åt detta.

• Åsa

Du har ingen skyldighet att ställa upp som adressupplysning om folk frågar efter den nya adressen (jag har råkat ut för gnälliga företag som tjatat på mig om vart tidigare hyresgäst tagit vägen...och då var de inte ens kvarskrivna) men vet du den nya adressen kan du ju ge den.

• Anonym

Jo det handlar ju om bidrag och allt sånt. Bostadsbidrag och underhållsstöd. Jag får ju inget om han står kvar här:( Det sa tanten jag pratade med på FK. Hur ska jag göra?

• Åsa

Du kan inte tvinga honom att skriva sig på annat håll. Så vad du kan göra, så vitt jag vet, är att meddela de ställen där det behövs hur det står till. Alltså att han flyttat men inte skrivit sig någon annanstans och att du tyvärr inte kan göra något åt detta. Varför inte fråga FK hur du ska göra när nu situationen är som den är.

Vet du var han bor kan du ju säga det, vet du inte så är det inget att göra åt. Jag vet inte i vilken mån de tar in "bevis" men lapp på brevlådan, info till arbetsgivare eller andra som skickar papper att han flyttat etc bör ju bidra till bilden att han inte bor där. Om inte annat vill han väl så småningom att hans post når honom?

• Anonym

Har jag fattat det rätt: om man väl blivit skriven på en viss adress så kan ingen nånsin få bort en mot ens vilja?

• jenny b

Anonym skrev 2009-02-10 10:23:23 följande:

Har jag fattat det rätt: om man väl blivit skriven på en viss adress så kan ingen nånsin få bort en mot ens vilja?
    jo, du kan överklaga till skatteverket....
  • lammet

Det finns blanketter att fylla i på skatteverket att personen i fråga inte bor hos dig längre. Vet du var han bor så uppger du det på blanketten, annars inte. Då görs en bosättningskontroll på honom, dvs en utredning av vars han egentligen bor och han blir då skriven på den adressen. hittar man ingen ny adress på honom så blir han "blankskriven" dvs adress saknas i folkbokföringsregistret! men skynda dig för det blir från det datum du anmäler!!

• Anonym

Hej var i en liknande situation med mitt x som flyttade ut men vägrade skriva sig på annan adress. Jag kunde då inte heller ansöka om bostadsbidrag eftersom xet fortfarande stod skriven på samma adress. Men FK sa till mig att skriva en "egen adressändring" på mitt x dvs vart han bodde och från vilket datum och be xet skriva under vilket han gjorde och då betalade Fk ut bostadsbidrag åt mig.

• Anonym

Han måste bort från adressen innan den 1e mars och gör inte felet jag gjorde och anmäl det typ dom sista dagarna i februari. Blev att hans post kom till nya adressen från den 5e vilket gjorde att jag förlorade både underhåll och bostadsbidrag en månad. Gick inte att ändra heller efteråt.

Svar på tråden Han har flyttat ut, men står folkbokförd här, är det någon regel som säger att han måste skriva sig på annan adress innan en viss tid? HJÄLP