• hoyoa

vår dotter blir rädd och gråter när vuxna skrattar eller tittar länge på henne

Hej alla kloka och luttrade föräldrar!
    Vår dotter blir rädd och gråter när vuxna skrattar eller tittar länge på henne.
    Hon är 2år gammal och har reagerat på detta vis de senaste 2-3månaderna, hur får vi henne att tycka att andras skratt är roligt och att de inte skrattar åt henne?

undrar
    numera inte så ofta skrattande föräldrar

• Svar på tråden vår dotter blir rädd och gråter när vuxna skrattar eller tittar länge på henne
  • busmor

Vad händer om ni busar med henne och skrattar tillsammans med henne? Blir hon rädd då också? Om inte så kanske ni kan leka bort rädslan. Jag tycker även att ni ska förklara och ber er omgivning om hjälp (naturligtvis när hon inte hör). Era bekanta kan t ex tänka på att inte skratta "åt" henne, utan istället försöka skratta med henne.

• Beatrize74

Det här har jag förstått är ganska vanligt. Jag lade först märke till det med Hugos kusin. När hon var runt 1,5-2 år så grät hon om folk skrattade åt något rart hon gjorde. Sedan har jag sett det hos andra barn också och även Hugo har gråtit vid två tillfällen då folk skrattat "åt" honom och han är bara ett år.

Jag tycker helt klart att ni ska fortsätta skratta och vara förebilder genom att skratta glatt åt varandra och visa att den andra inte tar illa upp.

Hoppas det går över snart, lycka till

• 1976

hejsan,,min dotter var likadan tills hon blev 12 månader-när hon var liten så räckte det att en främling i kön på ica tittade o log,,,hon kunde även bli sådan mot andra o när någon skarattade så gallskrek hon IBLAND,,vi har stor umgängelsekrets o hon träffar ofta folk så det är inte det,hon kände sig väl liten kanske,och endel i ens närhet gör ju så stor sak av det--varför är hon rädd för mig?varför vill hon inte sitta i knät osv osv,,ALLA BARN ÄR OLIKA,,,,och har sina perioder,nu är hon 16månader och en mycket social och go tjej(lugnare än många andra)
    Var en själva så ska ni se att det går över.alla barn vill inte vara i centrum.
    Kram L

• Sporttjejen

Blir hon RÄDD när de skrattar?
    Min son blir ARG som ett bi när någon skrattar åt honom när det inte var menat så och då börjar han gråta av ren ilska. Annars är han en spelevink som gärna showar så att folk skrattar åt honom, men som sagt man ska skratta åt rätt sak i rätt tillfälle. Han är 10.5 månad.

Svar på tråden vår dotter blir rädd och gråter när vuxna skrattar eller tittar länge på henne