• sasssyy

brutit arm??

INte fan kan man bryta en arm utan att märka det?

Alltså för 5 veckor sen ramlade jag rejält med cykeln, jag fick bland annat en rejäääl hjärnskakning trots att jag hade hjälm och landade på min arm och den har gjort ont sen dess.

Det är precis som om jag inte kan lyfta den ibland, det känns som något är sönder i den. Det blir lite lite bättre för varje dag, men ibland gör det ruggigt ont, styrkan i den känns som den har mer än halverats. Jag kan inte lyfta saker med usträckt arm utan att stötta upp armen med den "friska" armen.

Det gör inte ont hela tiden men så fort jag ska lyfta armen, som när jag tvättar håret eller ska sträcka mig efter telefonen på jobbet så är det liksom som om det inte GÅR att sträcka ut armen, det är inte bara att det gör ont, för smärtan är inte SÅÅ farlig. men det GÅR inte att räta ut armen.
    I går la jag mig i sängen med armarna rakt utsträckta.. som om jag var ett kors (hoppas ni fattar den luddiga beskrivningen) höger arm lyfte jag helt utsträckt rakt upp från underlaget.. vänster gick inte...det var som om nån höll fast armen och tryckte den nedåt och det kändes som om muskeln i överarmen höll på att brista. Jag fick "lyfta" armen med den andra handen för att få upp den från underlaget..

Då säger sambon "du har säkert brutit armen eller fått en rejäl spricka"... men.. det borde väl göra fan så mycket ondare om jag brutit armen.. ??? Eller??

• Svar på tråden brutit arm??
  • Anonym

Du kan ha brutit den eller fått en spricka... Gå till doktorn bums..

• Anonym

När man brutit eller fått spricka brukar man bli otroligt trött. Spricka kan det vara men knappast brutet, så skulle du nog inte kunna använda den. Kanske en mycket ordentlig stukning eller muskelbristning. Gå till VC och kolla upp är mitt förslag.

• sasssyy

men.. vad kan doktorn göra egentligen??? man gipsar ju inte en spricka, och en bruten arm som gått så pass länge.. hmm. märks det att jag är emot att gå till läkare??

• Cornbread

du har nog inte brutit den om du har kunnat använda den.. men möjligtvis en spricka eller stukning

• AnneSophie

Sprickor kan säkerligen gipsas. Det beror ju på hur omfattande och var dom sitter.
    Självfallet ska du gå till läkare.

« People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Anonym

Naturligtvis gipsar man sprickor! På samma sätt som en bruten arm. Min dotter fick spricka och gick gispad i några veckor. Upptäckte det först efter några dagar eftersom hon kände sig så trött.

• sasssyy

Anonym skrev 2009-02-10 07:52:02 följande:

När man brutit eller fått spricka brukar man bli otroligt trött. Spricka kan det vara men knappast brutet, så skulle du nog inte kunna använda den. Kanske en mycket ordentlig stukning eller muskelbristning. Gå till VC och kolla upp är mitt förslag.
    Första veckan efter var jag sängliggande för jag orkade inte vara uppe pga hjärnskakningen.. är fortfarande oerhört trött... hmm.. låter ju som om det kan vara något sånt. .huuu....

Jag kan använda armen.. men bara om jag "hjälper till" med den andra, så länge jag har onda armen böjd i vinkel så är det inga problem men minsta lilla sträckning så gör det ont.. MEN jag kan bära med den, kassar och sånt..
    Jag tror det kan vara muskelbristning också, och det känns onödigt att gå till läkare för det, för det finns ju liksom inget att göra något åt
  • Cornbread

ja men ingen tvingar dig till läkarn,..

• sasssyy

Cornbread skrev 2009-02-10 08:02:49 följande:

ja men ingen tvingar dig till läkarn,..
    näää jag vet *S* jag är lite trög när det gäller att gå till läkaren, har dåliga erfarenheter av alla typer av läkare utom gynekologer. Tänkte om nån varit med om nåt liknande och kanske har nåt träningstips eller nåt.. men jag inser att jag nog får traska i väg till doktorn nån dag i veckan...tror jag
  • Anonym

Verkar onödigt att gå omkring och ha ont, kanske i onödan. Kanske du kan få värktablett som skyndar på läkandet. Skulle det mot förmodan vara spricka/brutet kan det läka fel om det inte behandlas rätt och du kan få men för resten av livet. Gå du till VC, ingen kommer tycka illa vara.

• Cornbread

jag går heller inte till läkaren i onödan.
    men ibland får man offra sig, de gör ju d för din skull

• emaxmamma

trillade själv igår och har svårt använda armen.. ringde vc och de säger att om jag fortfarande har ont efter ett par dagar (!) så ska jag ringa tilbaka och röntgas. Kanske dax att du ringer vc??

• Anonym

Om du har en sprick och fortsätter att använda armen så kan det, om du har otur, bli en riktig fraktur.

Svar på tråden brutit arm??