• lycklig man

svinkoppor som kommer o går hjälp!

min son har svinkoppor till o från hela tiden jag tvättar o smörjer med microcid flera gånger per dag det går bort efter några veckor är det tillbaka igen vad ska man göra???
    kan inte behandla med penicillin varje gång utan när de försvinner på nån vecka av sig självt är det bra får ofta på läppen runt munnen o kinden!
    vad kommer detta från egentligen när ska det sluta eller kan det va så här tills han blir gammal!är 4 år nu haft det i drygt 2 år
    nån annan som har samma problem hjälp mig!

• Svar på tråden svinkoppor som kommer o går hjälp!
  • Cornbread

är det ingen som han kommer i kontakt med som kanske är smittad då?

• Anonym

Håller med ovanstående..kan mycket väl vara någon i omgivningen (ink husdjur!)som bär på viruset utan att ha symptom själv, kolla med läkaren ev borde hela familjen + skola/fskgrupp testas

• Anonym (markatta)

Fy vad jobbigt, svinkoppor är världens gissel vi har själva haft det men hade turen att bli av med rätt snabbt. Kanske är det något barn på dagis som går med koppor som inte blivit ordentligt behandlade?

• Cornbread

men barn blir ofta smittade via andra barn på dagis ex

• VulgusProfanum

Har övriga familjemedlemmar gjort näsodling?
    Ibland kan det vara så att övriga är smittbärare men inte insjuknar själva. Speciellt om detta kommer tillbaka flera gånger.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • lycklig man

nej vi har inte gjort näsodling kan det va där ifrån jag har hört att det kommer från magen bakterier

• VulgusProfanum

Svinkoppor beror endera på Staphylococcus aureus eller Streptokocker av grupp A och det är vanligt förekommande bakterier. Stafylockocker finns t.ex på vår hud och streptockocker kan orsaka allt från svinkoppor till t.ex halsfluss.
    När infektionen ständigt återkommer så kan man misstänka att det rör sig om staph och att någon i familjen är bärare men själv inte insjuknar.
    Så be att få göra en näsodling om det är så att ni inte får bukt på detta trots era försök.

• lycklig man

ska ringa vårdcentralen nu o kolla detta måste bli av med det annars blir vi båda tokiga han har haft ett par halsfluss om det kan va orsaken men de borde ju läkaren veta men när vi söker för svinkopper säger de egen vård en vecka annars får ni återkomma o oftast försvinner de på en vecka!
    tack för svaret

• VulgusProfanum
    lycklig man skrev 2009-02-10 10:25:27 följande:
    ska ringa vårdcentralen nu o kolla detta måste bli av med det annars blir vi båda tokiga han har haft ett par halsfluss om det kan va orsaken men de borde ju läkaren veta men när vi söker för svinkopper säger de egen vård en vecka annars får ni återkomma o oftast försvinner de på en vecka! tack för svaret
    Svinkoppor är skit jobbigt på ren och skär svenska
    Just därför att det är så smittsamt.
    Hoppas det löser sig den lille.
  • allfrida

Mitt ena barn hade samma och microcid fungera inte och jag hävda hela tiden att det var vätskande eksem.. för det smittade inte heller. Jag tjatade mej till en tid hos hudspec och visst va det eksem som blivit infekterade men såg ut som svinkoppor. Det kanske inte är det allra vanligaste men ha det endå i åtanken när du kollar med vct.

• lycklig man

okey vad gör man åt det då eksem jag har med tänkt på det men jag är inte så kunnig!

• allfrida
    Svar på #13
    lycklig man skrev 2009-02-10 10:31:54 följande:
    okey vad gör man åt det då eksem jag har med tänkt på det men jag är inte så kunnig!
    Jag smörjer henne med emovat 2ggr/dag. Över det har jag minidermkräm som är mjukgörande. Hon har atropisk eksem så det blir lätt att det ser ut som svinkoppor för det höjer sig lite, och vätskar ibland.
  • lycklig man

är det svårt att få det utskrivet tro för det är väl receptbelagt emovat
    har hon utslag hela tiden eller kommer det o går fortfarande

• allfrida
    Svar på #15
    lycklig man skrev 2009-02-10 10:44:15 följande:
    är det svårt att få det utskrivet tro för det är väl receptbelagt emovat har hon utslag hela tiden eller kommer det o går fortfarande
    Nä det är inte svårt men en läkare(helst hudläkare) måste först kolla. Mildison (svag kortison) kan du köpa på apoteket. testa den först för den är svag och brukar för det mesta hjälpa.
  • lycklig man

nu har jag köpt mildison och miniderm ska pröva detta hoppas på det bästa de sa att miniderm va bra om det är torrt runt om
    tusen tack för alla svar
    jocke

• lycklig man

måste bara skriva jag är så lycklig tog på mildison o miniderm igår redan bättre hoppas detta funkar o att det försvinner för gått

Svar på tråden svinkoppor som kommer o går hjälp!