• Lisun

måste 4,5-åring kunna detta?

min kille blir 5 i sommar. han är inte ett dugg intresserad av att rita. är väldigt rastlös av sig o har svårt att sitta still. iom att han inte vill rita blir det inte av att vi gör det så ofta. dagis har klagat på att han håller pennan fel o vet inte vilken hand han ska ha den i. de tycker vi ska öva hemma vilket vi gör! men efter ca 10 min har han bara klottrat några streck...vill inte försöka måla nåt spec ens. jag målar såklart oxå o visar men de hjälper inte. bara bilar o lego som gäller. han blir ju arg o ledsen när jag tjatar o "tvingar" honom att göra nåt han inte vill.
    vad ska jag göra?
    han har även svårt med kniv o gaffel...vägrar skära maten själv...

• Svar på tråden måste 4,5-åring kunna detta?
  • fruis

Min dotter ritade heller aldrig i den åldern och var inte alls road av att hålla på med det. Det har släppt lite allteftersom och nu ritar hon tom frivilligt ibland. På femårskontrollen kollar de ju om barnet kan rita en huvudfoting (eller är det fyraårskontrollen?) och det kunde min dotter men sköterskan fick verkligen lirka det ur henne.

Jag tror att det mesta släpper så småningom. Vissa barn är lite senare med finmotoriken men jag tycker nog att förskolepersonalen överdriver lite vikten av att träna hemma.

• lördag

Min son på 4,5 ritar inte heller. När barnen på dagis ritade självporträt var det bara min sons man inte kunde se var det var. Tog upp det med läkaren på BVC men han sa att alla barn tycker ju inte om att rita så det var absolut ingenting att oroa sig för. Men han är en hejare på att klippa med sax.

• Teskedsmamman

Min kille gjorde sin första huvudfoting på 5-årskollen på BVC, annars är det mest kaosteori som han målar

Kniv kan han knappt använda och han äter helst med fingrarna, fast han kan äta med gaffel när jag säger till honom....

Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • ludenben

Så precis har min son men han har diagnos, ADHD med motoriksvårigheter.
    Han kunde inte rita huvudfoting förens han var 5 år. Nu är han 6,5 år och han har så svårt för att hålla pennan rätt och rita. Svårt att äta har han med. Äter med gaffel men har svårt att forcera besticken till munnen. Det är oftast mat runt hela munnen, runt tallriken, på golvet och på kläderna. Klippa med sax är svårt och öht allt som har med handmotoriken att göra. Pincettgreppet tex har han inte fått grepp om.
    Han har inte heller valt hand utan använder bägge.

Vad har bvc sagt till er på 4 årskontrollen?? Är det mer saker som han inte klarar, eller är det i huvudsak detta du har beskrivit?? Det behöver inte vara något som är fel men eftersom din pojk verkar ha svårt med sina händer så bör man vara observant om det inte blir bättring.

Angående att träna så ska man inte göra det för mycket för då tappar de lusten. Har de svårt, har de ofta även dåligt självförtroende när de känner att de inte kan. Uppmuntra och berömma är jätteviktigt. Ni skulle ha hjälp av nån som är kunnig på det så det inte blir att han blir söndertjatad om ritandet om du förstår hur jag menar. Det är inte lätt som förälder att veta vad som är bäst och vad som ska göras, råd haglar in över allt i från och man blir förvirrad.

BF 23/4- 09
  • tvåtjejersmamma

Vet du, jag tycker inte att du ska bry dig så mycket om det.
    Alla barn passar inte riktigt in i de "rutor" som samhället vill stoppa in dem i.

Det där ger sig med tiden. Alla är vi ju olika och utvecklas på olika sätt. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

• Mamma på heltid

Min kille på snart 4½ år är inte heller intresserad.
    Medans dottern var super intresserad när hon var 3-4år och kunde skriva och rita en massa.
    De kommer när det kommer.

• storstrut

Min 4,5-åring ritar gärna men det mest prickar, runda ringar och streck. Det går inte att se vad det är iallafall. Och brås han på mig är jag inte förvånad. Jag kan fortfarande inte åstadkomma mer än streckgubbar.

• Stargirl

BVC var oroliga när våran 5 åring inte kunde skriva sitt namn. Han ritar fina gubbar med kropp, hundar osv och äter med kniv och gaffel. Om vi textar namnet så kan han men inte utan att ngn säger bokstäverna.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • ludenben

men det är väl inte så lätt att skriva namnet när man bara är 5 år. Fina gubbar och äta med kniv och gaffel säger ju att det inte är några problem... typiskt bvc

Stargirl skrev 2009-02-10 11:17:11 följande:
    BVC var oroliga när våran 5 åring inte kunde skriva sitt namn. Han ritar fina gubbar med kropp, hundar osv och äter med kniv och gaffel. Om vi textar namnet så kan han men inte utan att ngn säger bokstäverna.
    BF 23/4- 09
Svar på tråden måste 4,5-åring kunna detta?