• Lisun

måste 4,5-åring kunna detta?

min kille blir 5 i sommar. han är inte ett dugg intresserad av att rita. är väldigt rastlös av sig o har svårt att sitta still. iom att han inte vill rita blir det inte av att vi gör det så ofta. dagis har klagat på att han håller pennan fel o vet inte vilken hand han ska ha den i. de tycker vi ska öva hemma vilket vi gör! men efter ca 10 min har han bara klottrat några streck...vill inte försöka måla nåt spec ens. jag målar såklart oxå o visar men de hjälper inte. bara bilar o lego som gäller. han blir ju arg o ledsen när jag tjatar o "tvingar" honom att göra nåt han inte vill.
    vad ska jag göra?
    han har även svårt med kniv o gaffel...vägrar skära maten själv...

• Svar på tråden måste 4,5-åring kunna detta?
  • Stargirl

Ja BVC är lite hysteriska ibland. Men man blir ju själv lite fundersam då fösta sonen var extremt tidig med allt och läste redan vid 5 års ålder.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • ludenben

De skrämmer folk i onödan. Här vet jag en som blev föreslagen talpedagog till sin 4 årige pojk som inte talade riktigt rent. Men jösses vad tidiga barn ska vara med allt... i vår situation visste jag att det stämde inte med sonen så jag själv påkallade hjälpen men att de går och skrämmer folk över småsaker gillar jag inte...

Stargirl skrev 2009-02-10 11:20:35 följande:
    Ja BVC är lite hysteriska ibland. Men man blir ju själv lite fundersam då fösta sonen var extremt tidig med allt och läste redan vid 5 års ålder.
    BF 23/4- 09
  • Lisun

Kändes bara lite oroligt när dagis sa -Alla andra kan. Kändes juh som de påpekar att han är efter eller så. I mina ögon är han juh perfekt! Han kan rita huvudfoting iaf.
    O han är väldigt duktig på andra områden...som tal o språk tex...där har dom sagt att han är bättre än många andra. Man kan juh inte vara bäst o kunna allt.
    O det är nog så att dagis lever efter sin avdelning o tittar mest på vad barn i gruppen kan. På hans avdelning är det mest tjejer o de brukar väl vara mer roade av teckning o pyssel...el har jag helt fel? Min pojk är oxå äldst kille på avdelningen.
    Man blir juh lite trött på dessa normer om vad de SKA kunna vid en viss ålder.

• Lisun

Stargirl skrev 2009-02-10 11:17:11 följande:

BVC var oroliga när våran 5 åring inte kunde skriva sitt namn. Han ritar fina gubbar med kropp, hundar osv och äter med kniv och gaffel. Om vi textar namnet så kan han men inte utan att ngn säger bokstäverna.
    Oj bör de kunna skriva sitt namn när de är 5?
  • Teskedsmamman
    Lisun skrev 2009-02-10 12:18:23 följande:
    Stargirl skrev 2009-02-10 11:17:11 följande: Oj bör de kunna skriva sitt namn när de är 5?
    Absolut inte!
    Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Stargirl
    Lisun skrev 2009-02-10 12:18:23 följande:
    Stargirl skrev 2009-02-10 11:17:11 följande: Oj bör de kunna skriva sitt namn när de är 5?
    På BVC så bad de honom att skriva sitt namn på teckningen och då jag textade åt honom så bokstäverna skulle komma i rätt ordning så sa BVC sköterskan.
    Det där får ni bra träna på så han inte halkar efter i skolan.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • ludenben

Men sluta vad är det för en kärring?? Det är ju meningen att skolan ska lära sånt. Inte att man ska kunna precis allt innan. Vissa barn kan det, andra inte. Men de som kan det, de kan inte nåt annat istället. Man kan olika och man halkar inte efter i skolan för att man inte kan skriva namnet när man bara är 5 år *arg*

Stargirl skrev 2009-02-10 13:45:03 följande:
    BVC så bad de honom att skriva sitt namn på teckningen och då jag textade åt honom så bokstäverna skulle komma i rätt ordning så sa BVC sköterskan. Det där får ni bra träna på så han inte halkar efter i skolan.
    BF 23/4- 09
  • Lisun

Ja barn ska väl lära sig skriva i skolan o inte hemma? De övar väl bokstäver o så men konstigt om så små barn SKA kunna skriva sitt namn...

• Quinny

Min grabb blev 5 i november, och han har heller aldrig varit intresserad av att rita, måla, pyssla eller något sånt. Blev mest bara ett par streck när han ritade... De va på mig på bvc om att jag skulle sitta mer med honom, vilket jag redan gjorde... Men han var totalt ointresserad. De har också nämnt på dagis detta med hans finmotorik, att han behöver träna mer på det, rita, klippa, klistra osv. Så jag fick tipset att göra en pyssellåda med allt möjligt, så nu har han en full låda med ritpapper i alla möjliga färger, kartongpapper, glansigt papper, sax, målarfärg, klister, pärlor, band o snören, piprensare, flörtgubbar...tja, man kan nog finna det mesta där :) och mycket av det har han fått välja själv, dessförinnan så var det mest block, pennor, kritor i lådan, men efter den här pyssellådan med allt möjligt så har han fått upp intresset mera för att framför allt att rita, klippa och klistra. För bara någon vecka sen när vi satt så gjorde han massa gubbar, flera stycken på flera papper, men huvud, öga näsa mun, hår, kropp, armar, händer, ben o fötter! Han har aldrig tidigare gjort det! Så jag tror inte du behöver oroa dej, det kommer!

Men hursomhelst, om ni inte redan har en pyssellåda så skaffa det, både kul å mysigt att sitta tillsammans å rita å pyssla :)

• Sunniva A

Min drygt 4 åriga pojke gillar inte heller att rita. Det blir mest streck hit och dit och ofta ritar han runt, runt med samma färg och då är det en racerbana.. Han KAN rita en huvudfoting, men det är sällsynt att han gör det.. men han ritade en ring med två mindre ringar och något som kunde tolkas som mun när det skulle ritas självporträtt på "dagis".. Många killar är sena med att rita, inget att oroa sig för! Finmotorik har han, speciellt med datormusen..

• skoladan

Men varför måste alla barn rita? Jag fattar inte det. Hur var det på stenåldern när det inte fanns papper och penna? Skulle alla barn hugga in bilder i stentavlor då?
    Man är väl olika. Alla är inte så konstnärligt lagda. Dom har andra intressen. Min son HATADE pärlplattor ändå tyckte dagisfröknarna att han skulle göra pärlplattor. Jag minns när jag gick på eftermiddagshem (fritis) i slutet av 50-talet. Man skulle absolut göra kasperdockor. Jag HATADE kasperdockspysslet. Först på gamla dar gillar jag att sticka och göra lite pyssel.

• LillYmer

När min äldsta son var fyra-fem så hade han knappt suttit ner och ritat en enda gång. Han klättrade däremot i träd, på lyktstolpar, stuprännor och annat. Han kunde stamklättra en lyktstople ända upp i toppen och var helvild.

Lekarna bestod av fäktning med svärd, skohorn, pinnar och andra tillhyggen. Han klädde gärna ut sig till batman, spindelmannen, riddare, indian, cowboy, you name it. Men sitta och rita gjorde han INTE.

Grovmotoriken och balansen var utmärkt men finmotoriken tog det tid för. Idag är han 12 och vänsterhänt och tycker det är grymt jobbigt med skrivstil. Men nu ritar han lite iaf. Mycket lugnare kille och har inga problem med att skriva t.e.x.

Men han håller helst på med fotboll, innebandy och andra rörelselekar. 

Svar på tråden måste 4,5-åring kunna detta?