• Legolina

Urinprov från blöjbarn?!?! (2,5 åring med aldeles för hög feber)

Hallå alla luttrade småbarnsföräldrar!

Jag är lite ny på området "sjukt barn" för min son är alltid så pigg och glad (även han är sjuk).

Men nu är det slut med det. I natt hade han 41° och han är väldigt medtagen. Vi har tid till VC kl 15 och de sa att läkaren nog vill ha ett urinprov - men han har ju blöja!

Prova att krama ur lite sa sköterskan jag pratade med - men om det hade gått så hade det ju varit en kass blöja, de suger ju in allt och håller det kvar ju...

Nån som vet vad jag ska göra? Ska jag ta med en begagnad blöja i en påse bara eller är det dumt?

• Svar på tråden Urinprov från blöjbarn?!?! (2,5 åring med aldeles för hög feber)
  • Cilla77

Kan du inte prova att sätta han på pottan? Eller låt han gå utan blöja och ha koll på han så kanske du hinner fånga upp det i nåt när han kissar

• e girl

På vår dotter så satte de en slags påse över snippan och under blöjan när vi var hos barnläkaren. Sen gav de henne en massa saft. Efter ett tag så hade hon kissat i påsen som de sen kunde använda för urinprovet. Ring och prata med VC igen om du känner dig osäker.

• msmalin

man får en påse som man liksom klistrar över snoppen o när barnet kissar så tar man urinprovet från den, man får påsen på vc. har själv fått göra det med två av mina barn

• Cilla77

Kom på en sak till. dom brukar ju oftast sätta nåt på snoppen eller i urinröret på så små barn och sen får dom en slang som går ner i en påse som dom får gå med en stund.

• Jess82

Med min lilla tjej som har urinvägsinfektion så satte don en påse över slidan med klister. vet inte om de gör samma sak med killar men de kan inte ta ett prov från blöjan.

• Flickan och kråkan

Har en dryg ettåring som fick ge urinprov två gånger för en månad sedan vid 41-gradig feber. Vi satt med honom i knät blöjlös och hade en plastmugg i beredskap. Kiss kom inom en halvtimme-timme båda gångerna. Vet inte om vi bara hade tur. De behöver bara pyttelite.

• DamonBradley

På BVC och Vårdcentralen finns små "kisspåsar" med klisterremsa på för små barn. De går att "tejpa" över lilla snoppen så när han kissar samlas det upp där utan att det rinner ut. Man får ha den på max 1 timma tror jag. När man tar av den går det att hälla över och samla upp i en burk. Vi har behövt göra det flera gånger (han har haft urinvägsinfektion) och det har fungerat jättebra utan att han märker det (sätter en blöja över så känns den inte). Lycka till!

• Legolina

Ahaaa!

Kanske tar de fram en sån påse när vi är där då - har ju ingen hemma.

Sätta honom på pottan funkar nog inte - han är inne i en "vägra pottan period" och med humöret lika mycket ned som febern är upp så funkar inte det - dessutom ligger han bara i sängen. Han vill inget annat.

• pigglet

Tror också att de sätter en påse när ni kommer dit. Ni kan ju förbereda genom att "tanka upp" honom nu innan - ge massor av saft och isglass osv, så kissar han ganska snabbt i påsen.

• Jess82

Famms det någon annledning varför de ville ta urin? det tillhör väl inte rutinkoll på sjuka pojkar?

• Lillstrumpa82
    Jess82 skrev 2009-02-10 12:53:52 följande:
    Famms det någon annledning varför de ville ta urin? det tillhör väl inte rutinkoll på sjuka pojkar?
    Vid så hög feber så är väl urinvägsinfektion ett alternativ, kan tänka mig att det är därför dom gärna vill ha urinprov.
  • Legolina

Lillstrumpa82 skrev 2009-02-10 12:56:43 följande:

Vid så hög feber så är väl urinvägsinfektion ett alternativ, kan tänka mig att det är därför dom gärna vill ha urinprov.
    Ja, så är det nog. Sköterskan frågade ingående om han klagat när han kissar.
  • Lillstrumpa82
    Legolina skrev 2009-02-10 13:01:27 följande:
    Lillstrumpa82 skrev 2009-02-10 12:56:43 följande: Ja, så är det nog. Sköterskan frågade ingående om han klagat när han kissar.

Vår son hade njurbäckeninflammation för inte så längesen. Och då sa dom att har man så hög feber utan att vara förkyld eller sjuk på annat sätt så är det ofta urinvägarna som är problemet.

Vi var däremot så nära att bli hemskickade från vc med kåvepenin mot en självklar öroninflammation, men tack vare hög sänka fick vi åka vidare till barnakuten där dom konstaterade att han absolut inte hade öroninflammation utan misstänkt urinvägsinfektion. Så jag litar inte riktigt på vc längre

• Legolina
    Svar på #13
    Hmmm... vi har blivit hemskickade utan något trots öroninflammation (åkte in igen dagen efter och fick det bekräfat av en annan läkare då - ett år sen nu). Men de sa också att sänkan inte säger så mycket om barnet är litet.

Vi får se vad det ger i em. På sjukvårdsrådgivningen var de tydliga - "han SKA träffa en läkare idag!" Men när jag ringde VC så krånglade de lite... "det är många som riger om liknande problem nu, så jag vet inte..."

Ja, ja. Jag är beredd att strida om de inte hittar nåt sätt att hjälpa honom på. Det är ett så konstigt sjukdomsförlopp! Kräkts 2 ggr i söndags, inga diareer och så denna SKYHÖGA feber som jag lyckas få ner till 38,9° men inte mer

Han vill inte äta och vill inte ens ha glass som han annars älskar...

Ojj, vad jag klagar!

Tack för alla råd.
  • Lillstrumpa82

Nej, har också hört att sänkan kan vara lite missvisande. Men nu var den uppe över 200, vilket tydligen är rätt mycket.

Här var det ingen kräkning, även om det är vanligt vid njurbäckeninflammation. Men också hög feber utan förklaring och som knappt gick ner med alvedon. Dom tog urinprov på akuten men fick negativt på urinvägsinfektion, men på grund av att det var så mycket annat skit i urinet så misstänkte han urinvägsinfektion.

Hoppas det går bra hos läkaren, och att du får träffa en duktig sådan!

• TheCoopers

Kisspåse är nog det ända sättet att få upp tillräckligt med urin . Det får ju inte bara vara kondens utan det måste ju vara ett par droppar för att kunna urskilja om det är UVI . Blodprov kan ju också visa om det är en virus infektion han har eller en bakteriell infektion - vilket är fallet vid UVI eller Njurbäckensinflammation .

Se till att de tar prover och tjata !

Ju snabbare man vet vad det är desto snabbare kan man ge medicin och då kanske inte urinväginfektion hinner gå upp i njuren .

Ta hand om er och lycka till !

I'm the me I choose to be ...
  • Legolina

Fick till ett urinprov efter mycket om och men...

Dock ingen urinvägsinfektion - vilket är bra antar jag.

Men sänkan gick upp ännu mer och febern är fortfarande hög. Nu går han på dunderkur pennicilin på barnklinikens inrådan - fast de inte vet vad det är.

Bra är att han är lite piggare trots febern och leker glatt med både lego och tågbana

• EMO 979

Har dom kollat streptokocker i halsen på honom..min 3åring har precis som din son haft HÖG feber sen i lördags..var till primärvårdsjouren i tisdags..hon hade inga andra symtom förutom febern och ytterst lite snorig...det visade sig att hon hade en streptocock inflammation i halsen och det blev tio dagars antibiotika...idag har hon dessutom börjat klaga på ont i örat ( säger själv att det är en tand som gör ont,men reagerar då jag rör vid örvingen ) och har blivit mer snorig och hostig..men förhoppningsvis biter väl antibiotikan på alla bacillusker hon har....

• Legolina
    Svar på #18
    De fick inte titta i halsen (han sa tvärt nej...) men de har ju klämt och grejjat. Naturligtvis har de tittat i öronen.

Det är två läkare som tittat (varav den ene lite mer erfaren på barn än den andre) dessutom har de ringt och konsulterat barnkliniken där de disskuterat "fallet" och sedan ringt tillbaka till vc.

Om han inte blir bättre av pennicilinet så söker vi upp läkare igen - men jag gissar att OM det är streptococker så tar ju antibiotikan det.
Svar på tråden Urinprov från blöjbarn?!?! (2,5 åring med aldeles för hög feber)