• Piccolina

Utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister

Hej,

Jag körde utan bilbälte i julas och just den dagen hade Polisen bälteskontroll i centrala Göteborg. Jag fick en bot på 1500 sek, men jag hamnade också i belastningsregistret i 5 år!!! BFA har för flera av sina länder krav på ett rent registerutdrag och sade idag då jag pratade med dem att om landet får välja tar de en familj utan någon förseelse. Har någon av er samma historia?? Denna typ av förseelse får man också om man parkerat fel på en icke privat/kommun ägd parkering.
    Gissa om jag har bilbälte på mig så fort jag sätter mig i bilen hädanefter!
    Usch, jag är så ledsen över att detta slarv från min sida kan minska våra chanser att bli föräldrar.

• Svar på tråden Utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister
  • Mara

Men syns detta verkligen i det utdrag som är avsett för adoption? Jag har för mig att lindrigare trafikförseelser inte finns med. Du kan ju alltid beställa hem ett sånt intyg för att se vad som står med.

• Piccolina

Jag har ringt upp till Rikspolisstyrelsen och de sade att detta syns, jag har även beställt hem ett utdrag och bör få det om 2 veckor, men tyvärr pekar allt på att det är med.

• Linda och Fredrik

Men jisses är man alltså olämplig som förälder om man får en bot för felparkering eller bältes slarv. Är ju knappast så att du slavat med någon annans bälte.
    Helt sanslöst vilka krav det är på dom ska få adoptera. Önskar dig stort lycka till iaf och hoppas att det inte är något avgörande.

• Piccolina

Tack " Linda och Fredrik" Ja, kraven blir ibland lite väl höga.... hoppas nu att dessa länder som kräver utdrag även kan tänka sig att läsa förklaringen som visar att det inte är ett allvarligt "brott" : )

• Tulipanen

Hej
    Min man körde för fort i somras och vi beställde ett utdrag i belastningsregistret hosrikspolisen. och det var inte med.

• Adoption

Jag måste fråga dig Piccolina när jag läser följande mening: "Denna typ av förseelse får man också om man parkerat fel på en icke privat/kommun ägd parkering" var har man parkerat fel om det inte är privat eller kommunägd parkering? Jag tror att jag fått p-bot några gånger men har inte sett det i belastningsregistret, det är därför jag undrar.

• Adoption

Glömde säga Lycka till, hoppas det ordnar sig!

• Piccolina

Hej Adoption, ja jag hoppas att det löser sig....sååå himla onödigt av mig att slarva med bältet, tanken har slagit mig då jag kört vespa att jag inte skall åka snabbare än 45 km/h då risken för att få en bot finns. Vad jag menar med icke privatägd eller kommunal parkering är om man tex parkerar utanför en affär, på en trottoar för "att bara" osv

• Emeli

Jag undrar verkligen om detta stämmer. Min man åkte fast för fortkörning och fick böter när vi väntade på att få skicka ansökan för vårt andra barn. Vi blev också oroliga, förstås. Trafikförseelsen syntes INTE i utdraget från belastningsregistret. Anses det som en allvarligare förseelse att köra obältad (och felparkera!) än köra för fort? Tala noga om att du ska ha utdraget för adoption. Det finns olika typer av registerutdrag.

Lycka till!

• Osiris75

Ni får ursäkta och jag vet att det kommer att bli reaktioner nu MEN man får faktiskt ta konsekvenserna av sitt handlande....

Antar att ni under utredningen fått info om vad som gäller med belast.register, varför då utmana ödet?

Har lite svårt att förstå varför man blir upprört av att ha fått böter och "prick" i registret när man vet att man gjort fel.

Nu låter jag nog väldigt präktig men jag skulle aldrig köra/åka bil utan bälte och det gäller både mig och vårt framtida barn.
    Varför riskera livet för en sån sak?

Hoppas iallafall att det går bra för er med adoptionen!!!
    /C

• Piccolina

Kära Osiris,
    Det är just det jag gör - tar konsekvensenrna. Jag har betalat 1500 sek i böter och kommer med i Rikspolisstyrelsens register. Jag har talat både med polisen, hemutredarna, BFA och AC och alla säger samma sak - Det kommer att synas i registret , men det är upp till de olika länderna och barnhemmen att ta ställning till hur de ser på saken.

Jag kan bara gratulera att du aldrig har gjort ngt fel och att du slipper vara i denna situatione som jag är just nu. Som du förstår är min ångest över att ha slarvat STOR - och jag försöker få mitt dumma handlande att landa så mjukt som möjligt.

• emilia77

Fy så trist! Är ju en mardröm att råka ut för något sådant!Vem gör inte misstag? Jag hoppas verkligen att just Ert land inte tar så allvarligt på detta.I Thailand t.e.x. åker man ju med livet som insats i Bangkoks trafik,det är inte klokt!
    Hoppas det blir översatt vilken sorts förseelse det gäller.

• Vildrosen

Jag tycker nog 1500 kr är ett tillräckligt straff för detta. Att dessutom inte få barn pga detta är ju orimligt högt straff. Särskilt som trafiken är i vissa adoptionsländer... Man hoppas dock att ni inte gor om misstaget. Vilken attityd man har i trafiken är viktigt, men i ovrigt kan alla gora fel av misstag!

• Tulipanen

Hej

Jag tror mer om man har stora böter för fortkörning eller att man inte betalar skulderna. så högen blir stora i böter

• MangoTango

Osiris 75, tycker att det är ett allvarligare brott att slå på den som redan ligger. Men det syns ju, som tur är för dig, inte i något register.

• Osiris75
    Svar på #11
    Hej Piccolina!

Självklart har även jag gjort missar i livet, men efter att vi bestämt oss för att adoptera så har vi blivit mer "vaksamma" på att inte göra sånt som kan påverka adoptionen....

Jag tror förresten inte att ditt misstag kommer att påverka adoptionen, eftersom det är en "mindre förseelse" och inget allvarligt brott, som säkert de flesta länder kan ha överseende med.
    Jag vill verkligen inte "sparka på nån som redan ligger ner" och jag håller verkligen tummarna för att det ska gå bra för er!

/C
Svar på tråden Utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister