• KMW

Hur länge ska man undvika folksamlingar med nyfödd bebis?

Maken och jag är lite oense om när släkten kan komma och hälsa på oss och vår bebis (som ännu inte är född). Jag vill gärna vänta ett par veckor (helst en månad eller två) med tanke på förkylningar, kräksjuka och allt annat som cirkulerar nu på vintern. Dessutom vill jag hinna landa, komma igång med amning mm innan släkten kommer farande. Hans släkt bor långt bort så tanken är att de ska komma och bo hos oss något dygn, det handlar alltså inte om att komma över och fika. Känner ni till någon allmän rekommendation?

• Svar på tråden Hur länge ska man undvika folksamlingar med nyfödd bebis?
  • shmark

jag tycker att ni ska ta det när ni känner er redo. och inte bara för sjukdomars skull utan mest för er skull. Kan kännas jobbigt med för mycket folk runt omkring sig innan man kommit in i mammarollen ordentligt. vet inte om det finns allmänna rekommendationer men så länge de som kommer och hälsar på är friska så är det nog lugnt. man behöver ju inte ha så mycket folk åt gången.

sarasrum.blogg.se

• Jesster

Sjukdomsmässigt så är det ju allmänt så att om man är förkyld eller smittsamt dålig på något sätt så hälsar man ju inte på en nyfödd.

Rent spontant så tycker jag att det är en god idé att inte planera in några så långa besäk förrän efter några veckor/månader. Man vet aldrig hur man mår efter barnet är fött. I början ligger ju allt fokus på att få amningen att funka och att själv få sova och det gör man ju när man får/kan och man följer inte någon speciell klocka.

Den som söker han finner - www.google.se
  • spanbu

Era släktingar kanske inte behöver sova hemma hos er? Mina föräldrar var och hälsade på oss redan efter ett par dagar men de bodde på hotell vilket var väldigt skönt både för dem och oss. De slapp känna att de var i vägen och vi kunde stöka på bäst vi ville på natten och morgonen och så ringde vi när vi hade vaknat och kände oss redo för besök igen.

• Bubblan2

När ni själva känner att ni orkar och tycker att det blir kul!
    Var däremot hårda på att om de är förkylda eller krassliga på annat sätt ska de inte komma.

RS-virusets säsong är fram till april om jag inte minns helt fel.
    Jag har hört både och när det gäller huruvida det är ett stort RS-virusår eller inte så jag vet inte vad jag ska tro om det.

• inil

Jag har bara läst TS. Jag tycker absolut att ni ska avvakta lite. Säg inga besök alls första månaden och skulle ni känna att ni orkar innan så blir det ju bara en bonus. Bestämm det innan så slipper ni neka när bebis väl kommit.
    Jag mådde jättedåligt efter BF och vi tog bara korta besök men ändå kändes det som att dom förstörde massor. Mådde dåligt för att amningen krånglade och var helt slut hela tiden.
    Om släkten bryr sig om er och eran nya bebis så får dom förstå att ni kanske inte orkar. Man kan må dåligt och vara stressad och deppig ett tag efter BF.

• Alexi

Boka inte in något besök för tidigt och satsa absolut inte på att ha gäster som övernattar på bra länge. Då får de bo på hotell eller så. Jag hade blivit enormt stressad av att haft sådana besök inbokade för snart efter förlossningen utan vi bestämde en tidpunkt när vi var redo och då bodde de på hotell.

• flstumpan

Det är nog väldigt, väldigt individuellt och det är nog svårt att veta i förväg hur det kommer kännas. Vår bebis föddes i början av en vecka och till helgen kom släkten resande och hälsade på. Jag var lite orolig före att det skulle bli jobbigt, men tvärtom, allt var mycket lättare de första veckorna när man var hög på adrenalin och inte alls tyckte det var jobbigt att gå upp varannan timme för att amma trots blödande bröstvårtor och mjölkstockning med feber. Nu när det gått några månader orkar jag inte alls lika mycket.

• Lenchen77

Jag hade blivit tokig om jag inte fått träffa folk på en månad, men jag mådde å andra sidan jättebra efter förlossningen. Det vet man ju aldrig i förväg, så vänta med att bestämma något förrän efteråt. Då kan ni ju ringa när ni känner er redo. Jag sade dessutom till alla att själv ta med sig fikabröd eller mat om de vill ha middag - det funkade kanon!!

• Plutt05

Bara det gäller samma för båda sidorna av släkten så kan ni väl bara bestämma er för hur ni vill ha det. Tycker inte det är rättvist om tex mormor får komma efter en vecka och farmor efter en månad. Som sagt, det finns ju hotell....

• inil

Plutt05 skrev 2009-02-10 17:48:14 följande:

Bara det gäller samma för båda sidorna av släkten så kan ni väl bara bestämma er för hur ni vill ha det. Tycker inte det är rättvist om tex mormor får komma efter en vecka och farmor efter en månad. Som sagt, det finns ju hotell....
    Fast det är ju en stor skillnad på att nån kommer i 20 min och bara kikar på bebben mot att någon ska bo där.

Men om det är ok att mormor får komma 20 min så är det väl ok ör farmor att komma 20 min oxå men det verkar ju inte som att det funkar för dom.
  • Tinastina

Varför skydda dom mot folk?
    Det bästa är att vara ute, träffa folk, låta barnet träffa katter, hundar, just för att ta tills sig alla nya baciller mm.
    Vänta inte någon månad, ge dig ut så fort ni är ok efter förlossningen.

http://mammasomung.blogg.se

• inil

Tinastina: Hört talas om RS virus? BVC rekomenderar starkt att undvika stora folksamlingar under RS säsongen.

• kvinna 86

Tinastina skrev 2009-02-10 18:46:11 följande:

Varför skydda dom mot folk?Det bästa är att vara ute, träffa folk, låta barnet träffa katter, hundar, just för att ta tills sig alla nya baciller mm. Vänta inte någon månad, ge dig ut så fort ni är ok efter förlossningen. mammasomung.blogg.se
    rs-virus då? kräksjuka? speciellt nu på vintern ska man vara lite försiktig. du har nog missuppfattat det där med baciller lite lite lignt ska man ta det även om man vissa överdriver på andra hållet o inte ens går o handlar mjölk eller nått haha

ts vänta med att boka in några besök. jag hade bsök jämt efter min förlossning och tyckte dte var skitkul - men min kompis träffade nästan inte nån påöver en månad. så vänta o se hur du känner dig efteråt
  • Zezana

Jag hade aldrig orkat ha besök första tiden efter min förlossning, jag var helt slut & mådde jätte dåligt i flera veckor..

Så det bästa är nog att ta det när man känner sig redo helt enkelt..

• fiskbullen

Jag skulle ALDRIG orkat ha släkten boendes hos en de första 3-4 veckorna. Orkade knappt gå utanför dörren. Hade jätteont och var lite deppig och amningen fungerade.

Stå på dig. Första tiden är er egen, och gör bara det du vill och orkar!!

• fiskbullen

Jag skulle ALDRIG orkat ha släkten boendes hos en de första 3-4 veckorna. Orkade knappt gå utanför dörren. Hade jätteont och var lite deppig och amningen fungerade.

Stå på dig. Första tiden är er egen, och gör bara det du vill och orkar!!

Svar på tråden Hur länge ska man undvika folksamlingar med nyfödd bebis?