• Sencha

Hur gör man i andra länder?

Ja, med allt möjligt
    Jag tycker bara det är kul att jämföra.
    Till exempel:

Vad börjar man med för smakisar? Och när?Hur vanligt är det att amma?Vilka kläder är poppis till bebisar?Vad gör man tillsammans med bebisarna?LIkaså under graviditeten, för den delen:
    kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och drickaHur man bör levaprover som tasEller för den delen
    hur stora barnen är när de födshur man ser på förlossningenAlltså, allt är OK att frågas om eller berättas om. (Men håll det trevligt )
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Svar på tråden Hur gör man i andra länder?
  • Sencha

Själv är jag lite nyfiken på hur stora franska barn är i genomsnitt när de föds. Jag vet att franska bebiskläder är väldigt små i storlekarna. Och nyligen föddes mina barns syssling, en liten fransk kille, som vid full tid vägde ca 2800g och var 45,5 cm. Var han liten eller genomsnittlig med franska mått?

• Laurentia

Medelvikten för franska bebisar vid födseln är ungefär 3250 g, något högre för pojkar. Medellängden tror jag ligger på 50 cm. Min första var med sina 48 cm och 2660 g (tre veckor tidig) minst på vår (franska) bb-avdelning.

Franska bebiskläder är små i storlekarna, även för franska barn. Här anges storlekarna i månader, men det är mycket ovanligt att inte ha växt ur en storlek när man kommer upp i åldern som anges. En förklaring jag har hört till det är att mammor tycker att det är sååå roligt att deras barn är "stora för sin ålder". Ungefär som att de mått som tidigare motsvarade storlek 40 nu motsvarar storlek 38, för att det känns roligare att köpa en mindre storlek...

• Sencha
    Laurentia skrev 2009-02-11 08:33:08 följande:
    Medelvikten för franska bebisar vid födseln är ungefär 3250 g, något högre för pojkar. Medellängden tror jag ligger på 50 cm. Min första var med sina 48 cm och 2660 g (tre veckor tidig) minst på vår (franska) bb-avdelning.Franska bebiskläder är små i storlekarna, även för franska barn. Här anges storlekarna i månader, men det är mycket ovanligt att inte ha växt ur en storlek när man kommer upp i åldern som anges. En förklaring jag har hört till det är att mammor tycker att det är sååå roligt att deras barn är "stora för sin ålder". Ungefär som att de mått som tidigare motsvarade storlek 40 nu motsvarar storlek 38, för att det känns roligare att köpa en mindre storlek...
    Okej Men de som inte själva har små barn har förstås inte koll på det där med storlekarna? Till vår minsting fick vi när han var nyfödd en del saker som var för 0-3 månader (trots att mina förräldrar påpekat för släkten i Frankrike att han var STOR - eller ja, 4395 g) - det han ju inte användas så mycket, om man säger så
  • Ragnar

Island följer mycket de råd som ges i övriga norden så det är inte så mycket som är annorlunda.

När det gäller smakisar och amning är det hog som i Sverige. Det finns två huvudgrupper, de som ger mat först efter 6 månder och ammar länge och de som ger mat tidigt och ammar kort (eller inte alls). Men när det gäller att amma offentligt så har jag upplevt det mer accepterat här.
    Nästan alla bebisar går på babysim och börja bada på badhus tidigt. Rekomendationerna är 3 månader och över 4 kg. Fast här är varmare vatten i bassängerna och en väldigt stark badkultur. Om man inte låter barnet sova ute i vagn på dagen så anses man vara lite konstig.

Just nu är här en stor disskussion om det här med ljusblå och rosa kläder till bebisar. Det klagas på att det inte finns något annat att välja mellan.

Rekomendationerna under graviditeten är nog i stor sett de samma.

Jag hörde för ett par år sedan att islänska nyfödda var bland de största i världen. Men jag har inte sett några siffror på medeltyngd. Kan tänka mig att det ligge väldigt nära 4 kg.

Det kan vara stor skillnad på om man föder i Reykjavik eller på ett mindre sjukhus på landet. I Reykjavik är det självklart större och mer opersonligt. Vet många som gjort allt för att få föda på mindre sjukhus utanför Reykjavik. Man får stanna kortare på bb efter förlossningen i stan. De flesta riskförlossingar sker där oavsett var i landet man bor. Själv födde jag på ett litet sjukhus där det endast föddes 3 barn veckan som jag var där. Det var som att vara på ett hotel och jag fick stanna en hel vecka om jag ville. Hade nog lika gärna kunnat åka hem samma dag, men det var skönt att bara vara där och få hjälp med allt man bad om.

• 3 barn i familjen

Kul trad, har kommer lite info fran Bulgarien:
    man borjar med en gang med vatten med socker i och efter en manad med appeljucie. Inte mycket info om amning, och manga overgar med en gang till tillagg i flaska.
    Klader - allt fran billiga marknadsgrejor och arvda klader, till markes.. beroende pa ekonomi..
    Vad man gor tillsammans med bebbarna - inget angagerat som oppna fsk, men har ar det ju ofta varmare och fint vader, sa man gar ofta ut med bebisen, samlas i nagon park eller pa ett cafe, latt att fa kontakt med andra mammor pa sa vis...
    Under graviditeten, det ar bra att ata mycket fetaost pga kalcium. Ingen alkohol. Mycket blodprover hela tiden, och ultraljud varje manad.
    Genomsnittet ar nog 3-3,5 kg, ar barnet Stoooort, dvs over 3,5 kg sa star de redo med kniven och vill gora kejsarsnitt, aven om man har lite hogt blodtryck, ar lite smal, har hog diopter pa glasogon, latt att fa kejsarsnitt om man bara betalar lite extra...
    Nar en tjej ar gravid, sa ar hon graaavid, alla staller sej for henne i bussen, bar vaskor, oppnar dorrar.. ganska trevligt!
    Vid utskrivning fran bb samlas hela slakten och man gor ett stort kalas. Sen vill garna mormor och farmor bo hemma hos de nyblivna foraldrarna den forsta tiden och hjalpa till...

Ja, det ar olika traditioner och kulturer overallt, jag har valt lite bulgariskt och lite svenskt nar det galler mina barn :):):):)

• Sofiko

Jag bor i Grekland, rattare sagt i Athen. Jag fodde sonen har och har bott har i 10 ar, men jag foljde mest svenska rekomendationen men sa har gar det till har:

Vad börjar man med för smakisar? Och när?

Man borjar med smakisar runt 6 manader och da nagon slags grot som pa engelska iallfall kallas for cereals. De ar ofta smaksatta med vanilj. Efter ca 2 veckor borjar man introducera frukt: apple o paron mixade i mixer. (Barnmatsburkar saljs valdigt daligt har). Efter det sa borjas det med kott och kyckling som ar kokta och mixade med potatis, ris och morot. Fisk brukar man borjar med runt 8-9 manader och agg introduceras sist, runt 1 ar.

Hur vanligt är det att amma?

Inte sa vanligt, men borjar bli vanligare. Alla ar valdigt possitiva nar de ser eller hor att man ammar. Jag fick ofta kommentarer att de flesta grekiska tjejerna ar for egoistiska och darfor flaskmatar. Men min teori ar att det ar daligt upplyst om amning, for lite hjalp pa BB och att manga mammor borjar jobba nar bebisen ar ca 6 manader (detta har andrats nu). Att amma ute gar bra, men jag kande mig uttittad da det inte ar sa vanligt sa iborjan innan jag vande mig sa pumpade jag ut och gav flaska pa stan.

Vilka kläder är poppis till bebisar?

Har ar det blatt och rosa som galler. Manga flickebarn har aven nagot sorts pannband med en blomma eller typ boll pa. Detta ar nog for att kunna skilja en flickbebis fran pojkbebbis de forsta manaderna, men jattefult tycker jag. Jag har mycket svenska klader pa min son och far hela tiden komplemanger att han ser tuff ut, sa kanske vander modet snart.

Vad gör man tillsammans med bebisarna?

I borjan ar de flesta inne med sina bebisar. mman ser inte manga bebisar ute under 6 manader. Detta borjar ocksa andras, men inte sa fort som jag skulle vilja. Manga mammor jobbar sa i parkerna ar det mest far/mormodrar och nannies. Babysim har borjat de senaste aren men mest i overklassen och folk som bott utomlands.

kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och dricka

Man far inte nagon lista som i Sverige utan de avrader mest alkohol, cigaretter och smutsig sallad

Hur man bör leva?

Man bor inte lyfta typ nat under hela graviditeten och an ska helst inte bada i havet och inte vara i direkt solljus

prover som tas

Man tar UL mycket mer under grav an i Sverige. Medel ar nog 4 ganger. Annars tas NUPP och fostervattenprov om avvikelser upptacks. Man tar aven 4D scan i slutet av graviditeten

hur stora barnen är när de föds?

Har ar de inte sa stora heller. Runt 3kg tror jag. De vill inte att barnen ska vara stora p.g.a okad folossningsrisk, sa om de ser pa UL att barnet ar stort vill de ofta borja forlossningen tidigare and 40v.

hur man ser på förlossningen?

Snitt ar jattevanligt har. Bade for lakarna tycker det ar bekvamast och for att manga kvinnor ar radda for vanlig forlossning.

• YokohamaNr2

Hej, jag tycker också det är kul att jämföra ska försöka svara lite om hur det är i England (London)

Vad börjar man med för smakisar? Och när?
    Här propagerar de jättemycket för att man ska helamma till 6 månader och när man börjar med smakisar är det väldigt vanligt med en sorts risgrött, det är ett rispulver som man blandar med antingen bröstmjölk eller ersättning. Sen är det som i Sverige med mosade grönsaker och frukt. Gröt är vanligt, ganska svårt att hitta osötade varianter.

Hur vanligt är det att amma?
    Börjar nog bli vanligare och det är väldigt mycket pushning från sjukvården. Min personliga uppfattning är att 'medelklassen' ammar i stor utsträckning.

Vilka kläder är poppis till bebisar?
    Tyvärr är nästan alla bebiskläder puttinuttiga så det skriker, svårt att hitta annat än babyrosa och babyblått, även om det börjar komma lite mer roliga märken.

Det finns mycket aktiviteter nuförtiden typ öppna förskolan, ganska vanligt att kyrkorna håller i det men även skolor och vårdcentralerna brukar ha aktiviteter. Sen om man vill betala finns det ju här i London helt otroligt mycket grejer som tex rugby för två-åringar, Yoga, teater mm mm

LIkaså under graviditeten, för den delen:

kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och dricka
    Ganska likt Sverige, men det är ingen som tittar snett på en om man tar ett enstaka glas vin under graviditeten. Skaldjur ska man tydligen undvika här dock

Hur man bör leva
    En ny grej är att jag ska få £190 (ungefär 2000kr) från staten för en 'healthy pregnancy grant' vet inte riktigt varför men jag tackar och tar emot
    Annars är det som i Sverige, ingen rökning etc

prover som tas
    Här verkar de ha mer koll än i Sverige, jag får tex två standard Ultraljud, ett vid 12-14 veckor och ett 18-20. Sen tar de kissprov och blodprov och kollar blodtryck varje gång jag träffar dem. Första Graviditeten tror jag det var 8 besök och andra grav 6
    Eller för den delen

hur stora barnen är när de föds
    Det har jag ingen aning om, men jag tror nog att barnen föds lite mindre än i Sverige

hur man ser på förlossningen
    Tror kejsarsnitt är vanligare men annars har du mycket val, du kan få vattenförlossning, hemförlossning, alla sorters bedövning, lustgas, yogaboll, tense etc etc. Blir också vanligare med 'birthing centres' som ska vara mer hemlika än sjukhus aktiga med barnmorskor istället för läkare. Annars är det väl mer slitna sjukhus än i Sverige och högre belastning.

• odin09

Jattekul inlagg!

Jag bor i Sydafrika och det som jag skriver ar ingen absolut sanning utan bara min uppfattning och mina erfarenheter och det ar skrivet med mycket karlek aven om jag nyper lite i kanterna=)

Hur vanligt är det att amma? Inte sa jattevanligt. Det finns olika faktorer: en ar att man gar tillbaka till jobbet efter 2-3 manader sa "formula" ar ett mer praktiskt alternativ, en annan forklaring ar att 1/3 av alla gravida kvinnor ar hiv-positiva och att det kan overforas via amningen till barnet.

Vilka kläder är poppis till bebisar? Som andra skriver blatt, rosa etc men aven mycket sota klader typ overall med bjornoron etc. jag ar inte sa overfortjust i den trend som ar i sverige just nu med 70-tals retro (riktigt blaha) sa ar lycklig over kladerna har..

Det enda som jag har reservation emot ar att de har en forkarlek till bebisklader med vralande texter over hela plagget typ "mom's new man, rules does not apply to me" etc..

- Lite i stilen med souvenir t-shirtar typ " my wife went to paris and all I got was this ugly t-shirt". Men jag antar att jag ar en humorlos svensk =)..... for de saljer som smor i affarena!

Har ar en regel att varje mormor, farmor, kusin, faster passar minst ett barn t o m tar hand om det pa full basis. Bebis ar hela tiden med din slakt kan man saga och bebis ar fran forsta stund "public goods", alla ska halla, vyssja, gunga, krama etc. Och bebis misstycker ganska sallan.

Manga bar traditionellt barnet pa ryggen och da anvander man en handduk eller fleecefilt som man sveper omkring. Konstigt nog sa tycker jag att barn skriker mindre har i sydafrika mot hemma, jag vet inte om det ar for att de bars mer och har mycket hud mot hud kontakt.. Jag reserverar mig vid en teori runt det, detta ar lost spekulerande. Iaf det ar lite av en gata!

Daremot sa tycker jag att det samtidigt finns en tendens hos vissa med tanket "man ska inte skamma bort barnen, de maste lara sig hut fran borjan".

Ett resonemang typ "hjalp nu blir ungen bortskamd om jag inte gormar fran 6 manaders alder.," Sa lite dubbelt..

Och man alskar babyprodukter som luktar och har alltid rumpkram. Inget au naturell har inte=)

Samt overdriven bacillskrack som i latinska lander dar man anvander miljoner produkter for att "kill the germs".

Frisk luft ar full av bakterier sa inget sova utomhus. Och allt mojligt kan ju handa=)

LIkaså under graviditeten, för den delen:

kostråd - vad man "ska" och "inte ska" äta och dricka.

Inget speciellt men man lagger mycket tilltro i extra vitamintillskott.

Hur man bör leva. Ta det superlugnt. Alla sager att du maste vila vila och vila och vila..och vila...

ja lite "skora gravida kvinnan".
    Och inte absolut aldrig hoppa (gjorde ett litet skutt for att titta over en mur och kvinnan brevid fick hjartattack. Hon pratar an idag om det och upprepar gang pa gang med allvarlig min och ett varnande finger i luften "att jag maste lova att inte hoppa".

Nu sa ar det ju viktigt med vila men minst lika viktigt med motion anser jag sa det hela ar ganska komiskt nar jag gar mina morgonpromenader - en gravid motionerandes kvinna ar inte ett med den radande synen har inte. bilar stannar och vill ge mig lift etc, folk i sina tradgardar star med gapande munnar och forbipasserande manniskor tittar lite oroligt pa mig. Jag ar ju gravid och maste viiiiiiillaaaaaa!!!!

prover som tas. Jattebra sjukvard! (privat). ultraljud varje gang och du gar till en och samma gynekolog som ocksa forloser dig! Helt fantastiskt!

hur stora barnen är när de föds. Sma pluttar tyckar jag men det varierar om jag ska vara rattvis.

hur man ser på förlossningen. Inom privatsjukvard kejsarsnitt!!! Resonemanget ar "om man gar till tandlakaren och ska ta bort en tand - inte ber man tandlakaren att operera en utan narkos? Varfor da valja smartsam vaginal forlossning? Manga har dessutom enorm forlossningskrack. Laste i en artikel att sydafrika har den hogsta siffran av kejsarsnitt i varlden inom privat sjukvard raknat. 2/3 kvinnor valjer kejsar. Och det ar praktiskt for sjukhusen. De kan planera och far lite extra cash. Perfekt! Jag har tur for min gynekolog ar for naturlig forlossning och har skarpt sagt till mig att har jag andra planer maste vi ha en lang diskussion.

Men pa de statliga sjukvarden ar det andra bullar nar det galler forlossning och attityd. Kvinnorna kommer in, oftast finns det ingen plats ledig utan de kan fa sitta pa nagon liten pall mitt i varkarbetet. Far de en sang sa ar normen att de lagger handvaskan under huvudet. De ar tysta och sammanbitna. Inga vral, inget skrik, inget grat. Hort fran min kompis som ar sjuksyrra att det inte ar ovanligt att man svarar i sin mobil som ringer en sekund efter bebben ploppat ut=) Fantastiskt!

Kulturen ar som det namndes i bulgarien att mormor eller farmor flyttar in hos dig och ska hjalpa dig. Min mamma har beordrats att komma for annars kommer jag "inte klara mig" och nu ar hon pa vag. Min syrra tycker jag ar helt sjuk som har gatt med pa detta och undrar om jag kommit in i nagon psykos. Hon menar att det sista man vill ha ar morsan boende hos sig under den stora omstallningen. Vi far val se..=) Svarmor har redan packat sina vaskor och hoppas fa komma nagon vecka efter. Har lite tid att fundera over hur utgangen slutligen ska bli.

Det var allt ifran mig och har njutit av att lasa alla andra spannande inlagg!

• Karinski

Yokohama...'healthy pregnancy grant' Det har jag inte hort talas om! *Nu lyser det pundtecken i mina ogon *

Pa BVC fick en ammande mamma tipset att dricka ett glas rott vin till lunchen for att hennes bebis hade svart att sova under dagen
    Rekommendationerna har liknar de darhemma, men har ar de just REKOMMENDATIONER och tolkas inte som lagar fran livsmedelsverket/BVC etc etc. Det ar ok att dricka ett glas vin i veckan under graviditeten och fler nar man ammar...

• YokohamaNr2

Karinski skrev 2009-02-12 15:01:32 följande:

Yokohama...'healthy pregnancy grant' Det har jag inte hort talas om! *Nu lyser det pundtecken i mina ogon *Pa BVC fick en ammande mamma tipset att dricka ett glas rott vin till lunchen for att hennes bebis hade svart att sova under dagen Rekommendationerna har liknar de darhemma, men har ar de just REKOMMENDATIONER och tolkas inte som lagar fran livsmedelsverket/BVC etc etc. Det ar ok att dricka ett glas vin i veckan under graviditeten och fler nar man ammar...
    Åh är du också gravid igen?
    Det är en ny grej och de pratar inte så högt om det, men fick länken av en kompis. Man söker efter v25 och så måste barnmorska skriva på ett intyg som de ska ha. Här kommer länken, ses på tisdag kanske!

If you're pregnant and due after April 2009, you can claim a one-off, tax-free payment of £190 from H M Revenue & Customs (HMRC).

You need to be at least 25 weeks pregnant to claim so if you're in your first trimester, you can set a reminder to claim in a few months' time.

The payment is called 'Health in Pregnancy Grant' and is to help you prepare for the birth of your baby.

campaigns.direct.gov.uk/money4mum2be/
Svar på tråden Hur gör man i andra länder?