Ah en san kul trad.
Jag har fott barn bade i UK och i USA, men eftersom UK redan finns namnt sa haller jag mig till USA.
Tycker det ar jatteskont att det ar din OB Gyn som du gar hos hela graviditeten som forloser dig. De flesta far ett tidigt VUL for att tidsbestamma graviditeten, sedan gar du en gang per manad fram till 30 v da du gar var 14 dag och sista manaden gar du en gang i veckan. Jag hade en partiell placenta previa och fick ga pa massa UL for att halla koll pa det, och da far man ju dessutom se babyn.
Kostrad ar ganska liknande de som finns i Sverige fast de ar mycket mer restriktiva med kaffein, man ska helst halla sig ifran kaffein hela graviditeten, en enstaka kopp da och da ar ok, men en svensk kaffemoster skulle ha det svart har
Man kollar hellre en gang for mycket att allt ar ok, om man har fragor eller ar orolig for nat sa far man komma in for extra koll direkt. Vet att vissa av mina svenska vanner tycker det verkar stressande med all info man far har, medan jag tycker det ar skont. I slutet av graviditeten sa kollas hur mycket av livmodertappen som ar effaced (utplanad) och hurpass dialated man ar.
Jag blev igangsatt i v 37 pga komplikationer, men lakarna ar ganska medgorliga om det skulle vara sa att man ar i v 38-39 och skulle vilja ha en igangsattning. Kjesarsnitt ar ju ocksa betydligt vanligare, men de flesta lakare ser att man foder vaginalt om allt ar som det ska.
Forlossningsavdelningarna har egna narkoslakare som endast jobbar pa forlossningen sa man far epidural nar man vill/behover. Om man vill foda helt naturligt gar man det pa ett birthing center istallet for pa sjukhus. Det som ar suverant har ar att man efter forlossningen far ett care package som stackars mamma, med cooling pads/ice packs att ha i trosorna. Lindrar fantastiskt skont, aven sprayflaskor att ha att tvatta sig med dar nere, witch hazel wipes osv, sa att man kanner sig lite battre.
Mycket blatt och rosa aven har, de som ammar ammar lange minst 1 ar, ar vanligt att granola mammor ammar 2 ar. Det ar ocksa vanligt att flaskmata med brostmjolk, manga pumpar eftersom de gar tillbaka och jobbar efter 12 veckor. Jag vet faktiskt inte hurpass hog ammningsfrekvensen ar har, det ar vanligt att se mammor amma pa lekplatser etc, och jag tror att manga forsoker i alla fall i nagra manader. Det finns lactation consultants pa bb-avdelningarna och man kan aven fa hjalp i hemmet.
Det ar ganska vanligt att anvanda sig av en doula har vid forlossningen, man kan aven ha en doula som kommer hem till en nagra timmar per dag sa lange man nu vill det. En hem doula ar dock inte lika vanligt som en forlossnings doula.
Antingen gar man tillbaka och arbetar efter 12 v och har da en nanny eller lamnar barnet pa day care. Eller sa stannar man hemma eftersom det ar ganska dyrt med barnomsorg, dar jag bor kostar det ca $1,500 per barn per manad. Men det finns manga hemmamammor sa lekparkerna, som ar jattefina, ar fulla av barn och det finns ett enormt utbud av aktiviteter att gora med barn.
Matrekommendationer ar val som i Sverige, borja med smakportioner runt 6 man. Man vill dock inte att barn ska ha flaska mer an 1 ar, och rekommenderar sippy cups da barnet fyllt 1.