• Anonym

Ni med järnbrist!

Begriper mig inte på läkarens flumsvar. Har 7 eller 8 i järnvärde (s-ferritin) och referensvärdet ligger på 10-130 någonenhetsomjagglömt.

Ni som haft lågt järnvärde, hur lågt har ni haft opch hur har ni mått? Känner mig som i dimma av ren trötthet, men det kan bero på massor just nu. Försöker bena ut vad som kan bidra till trötthet och vad som bara är dåliga bortförklaringar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 06:20
    Är inte gravid, bara för att förtydliga

Alla svar är jättevälkomna, men i synnerhet från er som haft järnbrist vid andra tidounkter än grav. Då fnns det ju så mycket annat som påverkar energin och orken!

• Svar på tråden Ni med järnbrist!
  • vil70

Jag får väldigt lågt HB emellanåt pga tarmsjukdom och riklig mens, har det just nu.
    Mitt HB är 105 inte superlågt, men mina depåer är tomma, äter Duroferon varannan dag, hatar, då jag mår skit.
    Har fått järnsprutor vi en av mina graviditeter, blödde ur tarmen och mitt värde låg på 92 trots massiv järndos.

Jag har legat på 78 en gång mådde uselt, men jag jobbade, somnade på bussen, var anfådd, hade extrem huvudvärk och illamående.
    Fick akut hjälp den gången.

Men långt under 100 (kvinnor har början till anemi vid 120 tror jag) har jag ofta, tyvärr.

• vil70

Tillägg:
    Den gången jag hade 78 var jag ej gravid och det är jag inte nu heller, men jag har svåra mensblödningar med 28 dagars intervall.
    Myrkryp i ben och armar är oxå ett tecken och lite nedstämd.

• Anonym (tröttyr)

Jag har haft lågt hb, 90 för 2 veckor sen, fick Niferex droppar. Skulle ta 35 droppar, 5 ggr/dag. Tog nytt prov i måndags, då togs ett annat prov, blodstatus. Då hade jag 105 hb(eller 106, kommer inte ihåg). Läkaren misstänkte att jag har något som kallas Hemolys, han skickade remiss till hematologen så jag ska ta mer prover.
    Fick inte reda på vad jag hade i järndepåer i kroppen, inte säkert att jag hade kommit ihåg det heller även om han hade sagt det.
    Jag är inte gravid.
    Anledningen till att jag sökte läkare var enorm yrsel, kom plötsligt. Kände mig som en boj som guppar omkring på vattnet. Blir värre när det är stressigt och om jag är trött.

Niferex droppar var mycket snällare mot magen än Niferex kapslar.

• fairyfloss

Jag låg på 4 i ferratinnivå, 104 i HB och mådde inte så bra, fick järninjektioner (då var jag gravid och blödde mycket pga tarmsjukdom) men det är inget jag rekomenderar om man kan äta järntabletter. Hellre intravenöst i så fall! Jag har haft anemi flera gånger också, min räddning var *trumvirvel* mycket kängrukött! När jag har blodbrist märker jag det framförallt på extrem trötthet och att jag känner mig svimfärdig oftare.

• LaHabana

Anonym skrev 2009-02-11 06:18:13 följande:

Svar på #1Vad menar du med grymt lågt? Jag förstår ju att "tillräckligt lågt" av vad som helst måste kännas, men vad är liksom tillräckligt dåligt för att man ska MÅ dåligt? Det är det jag försöker klura ut, minns du värden (och vill dela med dig!)så blir jag glad!Desutom är jag inte gravid, sådant kan ju orsaka trötthet av andra skäl också.
    Jag har haft järnbrist en gång när ja inte va gravid.
    Kommer inte ihåg va ja hade för värde. Men det började med att ja knappt kunde röra på huvudet, kändes som nackspärr/huvudvärk. som aldrig försvann. sen otrooligt trött såklart. men just huvudvärken kommer jag ihåg, låpg och grät i soffan bara, trodde ja skulle dö.
  • neelliee

vil70 skrev 2009-02-11 10:26:58 följande:

Jag får väldigt lågt HB emellanåt pga tarmsjukdom och riklig mens, har det just nu.Mitt HB är 105 inte superlågt, men mina depåer är tomma, äter Duroferon varannan dag, hatar, då jag mår skit.Har fått järnsprutor vi en av mina graviditeter, blödde ur tarmen och mitt värde låg på 92 trots massiv järndos.Jag har legat på 78 en gång mådde uselt, men jag jobbade, somnade på bussen, var anfådd, hade extrem huvudvärk och illamående.Fick akut hjälp den gången.Men långt under 100 (kvinnor har början till anemi vid 120 tror jag) har jag ofta, tyvärr.
    Men frågan gällde s-ferritin och inte HB.
  • Kittymom

jag har oxå vart trött och sliten nu än längre tid och ändå inte kunnat sova.. började drick blutsaft varje dag och är verkligen en ny människa. ett tips

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 10:14:42 följande:

Jag hade 8 i s-ferritin i höstas. Jag var väldigt, väldigt trött hela tiden och kände mig allmänt yr och konstig. Hade svårt att somna fastän jag var så trött att jag nästan grät.
    Tack för svar!

Läkaren tyckte att jag kunde äta blodpudding två gånger i veckan om jag inte vill ta järntabletter. 100 g blodpudding innehåller ca 20 mg järn, två portioner i veckan borde väl bli mellan 100 och 200 mg järn då totalt.

En järntablett innehåller 100 mg järn, så två tabletter i veckan skall jag äta då. Det låter ju inte som att det är en så farlig brist. Och jag hade fel, har inte 8 utan 6 som värde om det nu spelar roll.
  • vil70

neeliee, ja fast frågan gäller ju blodbrist och S-ferrin är järdepån i kroppen, dvs det blir mer viktigt att fylla på om S-HB är lågt.
    Som jag skrev hade jag lågt HB och i stort sett tomma depåer, har inga siffror, men det var det min läkare sade.
    Man får ju samma symtom!!

Svar på tråden Ni med järnbrist!