Inlägg från: Fortunato |Visa alla inlägg
  • Fortunato

Månadspeng till tonåring?

Min femtonåriga son får 400 kr i månaden - det är hans pengar att göra vad han vill med. Jag köper alla hans kläder och står för godis på lördagen . I detta ingår att han skall se efter sitt rum och diska två gånger i veckan och minst en hushållsgrej som han själv erbjuder sig till annars drar jag av pengar. Han är en "hemma" kille och väldigt trevlig och ska han på bio med en kompis ger jag honom gärna pengar till detta om hans är slut. Han är inte särskilt intresserad av kläder så det är jag som drar med honom och det är bara roligt att ge honom lite extra. Eftersom han inte är en kille som per automatik får toppbetyg så vill jag gärna ge honom en bonus om han arbetat extra hårt och presterat ett Vg eller ett Mvg i skolan, detta kan röra sig om att jag betalar hälften av ett dataspel han vill ha eller liknande. Men dessa bonusar är ingen exakt vetenskap, inget han kan räkna med så att säga, det kan likväl röra sig om att jag köper en tårta för att fira honom, vad han kan räkna med det är att jag kommer att notera och ge honom ett erkännande för hans insats.
    Har en till son som är tolv som inte alls är som sin storebror, han är mer "tonåring" till sättet än var storebror är. Där är det ständigt tjaffs om pengar, vad andra får etc, Han får 200 kr i dagsläget men tycker han borde ha myyyycket mer. Systemet som jag har med storebror kommer INTE att fungera med lillebror då han kommer upp i de verkliga tonåren. Vi kommer helt klart att få utarbeta en ny strategi som bättre passar honom helt enkelt(som säkerligen inte kommer att funka, men skam den som ger sig).

Svar på tråden Månadspeng till tonåring?