• 2SmåPrinsar

Månadspeng till tonåring?

Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska pengarna räcka till? Hur gammal är din tonåring.

Min yngsta dotter fyller 13 nästa vecka och hon kommer hem och säger att alla hennes kompisar får hela sitt barnbidrag och får stå för allt själv utom mat. Vet inte riktigt hur mycket som är sant. Har själv varit med om det där, alla andra får ju...

• Svar på tråden Månadspeng till tonåring?
  • allakantralla

Men om han då avstår från dyra kläder för att istället lägga pengarna på pizza och godis, är det inte hans ansvar då? Han är ändå 15 år, tänker jag. Och som du skriver här nedan, att han får lära sig att avstå.

soolim skrev 2009-02-27 11:31:24 följande:
    Japp det ska räcka till kläder, frissan, mobil, nöjen osv. Han får dessutom så pass mycket kläder, dels av morföräldrarna när de åker utomlands och i present och julklapp av oss andra. Vill man ha dyra märkeskläder så kostar detoch annat får stå åt sidan och det måste han ju lära sig. Då får man avstå annat. Jag är rätt tuff mot honom när det gäller det här och även när det gäller att hjälpa till hemma men han lär sig ju en hel del av det oxå. Kan tillägga att han har möjlighet att tjäna extrapengar om han vill då han kan få extrajobb genom kontakter, så vill han ha en jacka som kostar 2000kr så kan han köpa det om han är villig att jobba för det. Jag betalar inga 2000kr för en jacka.
  • Bubblan2

Sonen är nybliven 14-åring men han har haft 500:- i månadspeng sen han va 12 år.

När han fyllde 13 fixade vi ungdomspaketet på Swedbank vilket innebär eget ung Visa-kort, konto, internetbank, ID-kort och telefonbank. Smidigt och bra, nu för vi bara över månadspengen direkt till hans konto varje månad.

För månadspengen ska han betala sin egen mobilräkning, köpa spel eller dataprylar, nöjen och liknande.

Vi har nyligen utmanat honom lite...
    Det börjar ju lukta moped här och vi har sagt att det han sparar ihop själv tills han blir 15 år dubblar vi.

Vi funderar även att införa ett slags mutningssystem vad gäller betygen. Han har väldigt lätt för skolan vilket har inneburit att han har surfat på minsta motståndets våg. Hans gamla lärare visste det här och utmanade honom men nu går han i 7:an och där måste han börja ta ansvar själv för att visa vad han kan, lärarna "jagar" inte på samma sätt som tidigare. Vi hoppas att det kan ge honom lite motivation att börja tänka på betygen.

• soolim

Jo det är väl självklart att det är så. Väljer man en sak måste han avstå från en annan. Trodde det framgick.

allakantralla skrev 2009-02-27 13:17:35 följande:
    Men om han då avstår från dyra kläder för att istället lägga pengarna på pizza och godis, är det inte hans ansvar då? Han är ändå 15 år, tänker jag. Och som du skriver här nedan, att han får lära sig att avstå.
  • fryxan

vår son ville ha hela barnbidraget när han var 14 för det hade alla andra! men icke alla har man hört förut.
    han fick ca 300-400 då fick han köpa kallingar, strumpor, t-shirt plus nöjen.
    visst- det blev inga kallingar de 4 första månaderna men eftersom han glömde lägga de gamla små trasiga i tvätten flera ggr så blev han tvungen o ta tag i problemet till slut.
    och lärde sig han oxå.
    fick hela barnbidraget vid gymnasiet start o det ska han köpa alla kläderna för inkl nöjen telekort.
    han blev en hejare på handla kläder billigt o bra sen.

• allakantralla

Jag menar, eftersom du sa att det inte fungerar, och jag uppfattade att det som inte fungerade var att han lade pengarna på godis och chips. Men då har jag nog missuppfattat. Vad menar du att det är som inte fungerar?

soolim skrev 2009-02-27 19:13:51 följande:
    Jo det är väl självklart att det är så. Väljer man en sak måste han avstå från en annan. Trodde det framgick.
  • soolim

Det som inte fungerar är att det är en massa bråk eftersom han tycker att han ska ha mer pengar när han gjort slut på de han fått. Om han köper godis för pengarna är väl upp till honom, men utgångspunkten när vi bestämde att han skulle ha sitt barnbidrag var att han får sköta sig själv och inte tjafsa om pengar. Det var för att han ska få lära sig och vi skulle slippa det ständiga bråket som jag valde den här lösningen. Sen var en del av överenskommelsen att han skulle spara några kronor varje månad men det har heller inte hänt. Jag tycker att det delvis är upp till honom att bränna pengarna på godis om han vill men meningen är ju att han ska förvalta pengarna ansvarsfullt och det är inte ansvarsfullt att köpa godis för allt. Jag har inte en ekonomi som tillåter att han köper godis för 1000 kr i månaden.

• Charlotta74

Vår 13 åriga dotter 14 i december får 400 kroner i månaden.

Det ska gå till :
    *Bio
    *Godis
    *Lite kläder (Oftast betalar hon helften eller 1/4 del av vad det kostar)
    *Disco
    *Födelsedags presenter till kompisar (Max 120 kr)
    *Äta ute med kompisar
    *Film kväll med tjejerna
    *En sko (vi betalar den andra )
    *Start avgift (Hopptävlar häst)
    *Ryttarlicens
    *Smink

Allt detta köper/gör man ju inte varje månad.

Varje helg delar hon ut reklam där tjärnar hon 400-550 kr/mån
    Dela ut reklam gör hon bara för att hon vill rida en gång i veckan på ett
    annat ställe oxå än i stallet. Det kostar 550 kr/mån

Ut över detta så betalar vi 825 kr/mån för hon hyr en häst i stallet som hon får rida 3 ggr/veckan.

Hon har ungdomskonto med bankkort som hon får in sina pengar på.
    Det fungerar jättebra=)

• Magda73

Det där med månadspeng är svårt! Tror att väldigt mycket hänger på hur pass mogen barnet är, om h*n klarar att ransonera med pengar. Jag tror INTE på att ge ett omoget barn/tonåring hela barnbidraget och låta honom/henne köpa godis för pengarna och sedan gå med trasiga kläder... Learning by doing fungerar inte i det här fallet eftersom deras hjärnor faktiskt inte är fullt utvecklade (hjärnan mognar först vid 25 års ålder och om man har det i bakhuvudet så det är inte alls konstigt att barn/tonåringar inte klarar att hushålla med pengar).

Men som sagt, alla barn/tonåringar är olika och vissa klarar att planera och lägga budget så att pengarna räcker så jag ska inte säga att det är fel att ge dem hela barnbidraget. Jag skulle dock inte göra det till min 15-åring. Få se hur de andra kottarna blir men min nuvarande tonåring får månadspeng; 300:- som ska räcka till mobil, lite nöjen etc. Jag sträcker ju ofta åt henne någon hundralapp hit och dit och köper kläder etc. så egentligen kan man väl inte säga att vi har någon direkt plan för hennes pengar. Hon köper mest gotta för dem skulle jag tro...

Beträffande "alla andra får" så är det tre ord som ingen förälder ska gå på Ring och hör med "alla andras" föräldrar, det är jättespännande! Jag har gjort det i andra sammanhang och de jag ringt har blivit jätteglada för de har haft samma problem. Det är lättare att argumentera om man har stöd från andra föräldrar också.

• soolim

Magda73 Jag håller med dig, det är många som inte klarar av ansvaret. Som jag skrev tidigare så klarade min son inte av det och vi har nu ändrat på upplägget. Han är ändå väldigt mogen och ansvarsfull för sin ålder men att hushålla m barnbidraget fungerade inte, hur många gånger vi än pratade om det och han sa att han förstod. Men någon gång måste de ju ändå få gå den hårda vägen oxå. Om 3 år är han myndig och kan flytta hemifrån och då vill jag att han ska ha lärt sig att pengar är slut när man gjort av med dem. Ska de ha ett eget boende ska de ju klara av en egen ekonomi. Det är jättesvårt.............

• Magda73

Soolim; visst är det svårt! Man vill ju, som du skriver, rusta dem för framtiden också och lära dem hanskas med pengar (såväl som att man lär dem laga mat, köra bil, tvätta etc). Jag ska nog vänta tills min tonåring går på gymnasiet och se om hon mognat mer då och kan ansvara mer. Har dock svårt att se att hon skulle klara att få hela bidraget och ransonera... men hon mognar väl förhoppningsvis!

Svar på tråden Månadspeng till tonåring?