• Sencha

När åkte du tåg eller buss en längre sträcka första gången själv?

En resa på så där 1-2 timmar eller mer.

Berätta gärna.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 09:45
    Alltså, utan sällskap. Någon lämnade dig vid bussen/tåget, någon hämtade upp i andra änden, men du klarade dig själv under resan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När åkte du tåg eller buss en längre sträcka första gången själv?
  • Sencha

Jag var sju år. Åkte tåg från Göteborg till Ängelholm. Tåget blev dessutom försenat under resans gång, men jag hade koll på tidtabellen och begrep att räkna fram tiden när jag skulle vara framme

• Fru Humla

tror jag hade hunnit fylla 8 och hade med mig min lillasyster som är 4 år yngre. vi åkte ofta den streckan till mormor och morfar sen.
    det är inga stationer emellan så det var nog därför mamma vågade skicka iväg oss själva.
    men resan tar ändå lite över en timme ofta var tåget fullsatt så vi fick krypa in och sitta i bagageutrymmena. på den tidne fick man inte boka sittplats på så korta streckor ens för ensamma barn

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Hedera

Jag röstade på 9, för jag minns just den tågresan så himla väl. Det var väldigt spännande. Jag hade hälsat på en kompis i storstan och skulle klara en timmes tågresa själv. Jag som var från landet var så nervös för att stiga av på fel hållplats, men bra gick det!

Men efter att jag röstat så kom jag på en annan gång, jag var nog bara 8 år då och skulle åka buss från mormor hem till föräldrarna. Det var en 1-2 timmars resa med ett byte och jag ahde gjort det förr. Men vi hade sett fel på tidtabellen den dagen så anslutningsbussen kom inte! Där stod jag mitt ute i en liten by på landet, med min fiol i handen och ryggsäck på ryggen. Försökte ringa hem från telefonkiosken men ingen svarade... Då kom en gubbe och frågade om jag behövde hjälp. Jag följde med honom hem och hans fru bjöd på bullar. När ingen svarade hemma hos oss körde deras son hem mig i sin raggarbil! När jag kom hem hade övriga familjen åkt till sommarstugan över dagen och lämnat en lapp. Oj oj oj vad mamma blev förskräckt när de kom hem och jag berättade vad som hänt.

Inte mycket curling i min familj inte.

• Sencha
    Hedera skrev 2009-02-11 09:54:57 följande:
    Jag röstade på 9, för jag minns just den tågresan så himla väl. Det var väldigt spännande. Jag hade hälsat på en kompis i storstan och skulle klara en timmes tågresa själv. Jag som var från landet var så nervös för att stiga av på fel hållplats, men bra gick det! Men efter att jag röstat så kom jag på en annan gång, jag var nog bara 8 år då och skulle åka buss från mormor hem till föräldrarna. Det var en 1-2 timmars resa med ett byte och jag ahde gjort det förr. Men vi hade sett fel på tidtabellen den dagen så anslutningsbussen kom inte! Där stod jag mitt ute i en liten by på landet, med min fiol i handen och ryggsäck på ryggen. Försökte ringa hem från telefonkiosken men ingen svarade... Då kom en gubbe och frågade om jag behövde hjälp. Jag följde med honom hem och hans fru bjöd på bullar. När ingen svarade hemma hos oss körde deras son hem mig i sin raggarbil! När jag kom hem hade övriga familjen åkt till sommarstugan över dagen och lämnat en lapp. Oj oj oj vad mamma blev förskräckt när de kom hem och jag berättade vad som hänt.Inte mycket curling i min familj inte.
    Oj!
  • Hedera

Sencha skrev 2009-02-11 09:56:31 följande:

Oj!
    Ja, men detta var alltså långt ute på landet i Finland på 80-talet. Vi levde rätt mycket i tron på att alla människor var goda. Och tur nog så var ju dom allra flesta det... Men aldrig i världen att jag skulle aldrig låta mitt eget barn göra nåt sånt!

Som vuxen har jag frågat mamma om den här händelsen och varför hon inte blev mer upprörd - för även om hon blev förskräckt så var hon ändå hyfsat cool och jag kände mig nästan lite fånig för att det var en jättestor grej för mig. Hon förklarade att hon blev så chockad och rädd för vad som kunde ha hänt så hon inte ville visa sina känslor för mig just då.
  • bambigirl

Jag var nog 12 och fick åka tåg mellan söderhamn och stockholm. Det var väldigt spännande och nervöst. Men tågkonduktören visste om att jag åkte själv och min moster mötte mig på centralen.

• Balehead

Jag var 9 år när jag åkte själv Östersund-Umeå med buss första gången. Bussen gick 16.00 och kom fram 22.00, och då hämtade mormor mig på busstationen. När jag blev lite äldre bad jag att bli avsläppt lite tidigare längs vägen så att jag själv kunde promenera till mormor så att hon slapp vänta på mig.

• Jen nifer

jag åkte pendltåg med en kompis, då va vi 7-8 år. Men såg sen att de gällde längre restid. Har aldri gbehövt. Så tror ja va 12 när ja åkte tåg till öland, tog strax över 3 timmar.

Mollys mamma
  • Esthery

Jag var sex år och åkte från Falköping till Trollhättan. Mina föräldrar hade pratat med konduktören innan men annars åkte jag själv.

• MalinI

Jag flög själv från 7 år, men då var man ju ensamåkande barn och betalade extra för det.

Sen åkte jag tåg själv mellan luleå och stockholm från jag var 12 år.

Med pendeltåg åkte jag från 8 år en timmas resa. Vet inte om det räknas. Till min mormor och morfar som bodde på andra sidan stockholm

Svar på tråden När åkte du tåg eller buss en längre sträcka första gången själv?