• Willes Mamma 08

Kan man gå på A-kassa samtidigt som man tar hand om sitt barn?

Mina mammadagar är snart slut och jag vill ut i arbetslivet. Men har tyvärr inget jobb att gå tillbaka till.
    Våran son ska inte in på dagis förrän i augusti.

Min fråga är då om jag kan gå på a-kassa(vilket gäller då ja inget jobb har) och samtidigt ta hand om min son? (förutsatt att ja inte tar ut mammapeng förståss).
    Skulle de va så att tex ja fick komma på jobb intervju eller måste till arbetsförmedlingen m,m så kan min sambo som jobbar vara pappa ledig på strödagar.

Mamma till underbara lilla William 080419 ♥
  • Svar på tråden Kan man gå på A-kassa samtidigt som man tar hand om sitt barn?
  • Caroline08

Har ingen erfarenhet av det själv... men har för mig att en kompis sa att man måste ha barnpassning (dagis, pappan tar fp) ett visst antal timmar i veckan. Annars har du ju ingen tid att söka jobb på

• musli

Nix. Du måste ha barnomsorgen ordnad så du kan ta första bästa jobb. Har du inte dagis förrän i augusti så kan du inte stämpla förrän i augusti. Glöm bara inte att anmäla dig arbetslös till arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen du inte är mammaledig för annars har du straffat ut dig själv...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Kattahossa

Joo, det kan gå. man får intyga att man har någon som kan ta barnet omgående om man får jobb eller intervju. (det gjorde jag innan min dotter började på dagis) Eller tex ett intyg att du kan få dagisplats direkt ifall jobb skulle dyka upp. Annars nej. För skulle du få ett samtal tex från AF där dom ber dig komma in dagen efter för något ärende kan man inte säga "kan inte, har ingen barnvakt" Däremot kan med ta med barnet , det gjorde jag en gång och det var helt ok.

• bravo82
    Kattahossa skrev 2009-02-11 12:37:59 följande:
    Joo, det kan gå. man får intyga att man har någon som kan ta barnet omgående om man får jobb eller intervju. (det gjorde jag innan min dotter började på dagis) Eller tex ett intyg att du kan få dagisplats direkt ifall jobb skulle dyka upp. Annars nej. För skulle du få ett samtal tex från AF där dom ber dig komma in dagen efter för något ärende kan man inte säga "kan inte, har ingen barnvakt" Däremot kan med ta med barnet , det gjorde jag en gång och det var helt ok.
    ja precis!
    OM du kan intyga på att barnpassningen är ordnad på annat vis vid EV jobb så ska det inte vara nå problem, men du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen för att kunna få a-kassa...... så hör dig för där dom bör ju vetaFlört
  • Willes Mamma 08

ok tack snälla ni för svaren,ska höra med AF om hur man ska gå tillväga!

Mamma till underbara lilla William 080419 ♥
  • glasbubblan

Nej, för sjutton, ta INTE med barnet. Nu är det några år sen jag var arbetssökande, men då gick det bra att ha med sonen nån gång (jag prövade och ingen hade synpunkter), när jag sen försökte ha med honom igen blev det ett jävla liv och jag torskade två veckors a-kassa. Rätt surt. Min man HADE kunnat passa honom den gången, men eftersom det varit ok tidigare så tänkte jag inte mer på det. Klantigt av mig kanske. Men likt förbannat rök två veckors ersättning.

Kattahossa skrev 2009-02-11 12:37:59 följande:
Svar på tråden Kan man gå på A-kassa samtidigt som man tar hand om sitt barn?