Tack för alla synpunkter för och emot. Jag vill bara tala om att vi har gått två lydnadskurser och tränar mer eller mindre på diverse sätt dagligen. Har en stor familj så självklart kan jag inte lägga all min tid på hunden och eftersträvar heller ingen lydnadschampion utan rent sällskap fast med vanligt "hyfs". Vardagslydnaden, och t e x de träningsexempel som någon av er nämnde fungerar normalt sett hur bra som helst, vi får ofta beröm för vilken duktig och trevlig hund han är. Barnen tränar honom också och det älskar han. Han gör allt de vill och lite till för en godbit. Minstingen är bara 1 år så där lär vi honom att flytta på sig när hon kommer farandes och ger då beröm. De är gärna i varandras närhet, men båda måste så klart lära sig umgås på ett bra sätt - det funkar bra med lite extra koll. Problemet är att när dessa "blockeringar" och stressen jag nämnt sätter in så kan han inte hejda sig, hela han darrar av iver och inte ens den smaskigaste godis skulle fungera som avledare. Utomhus är han sällan intresserad av vare sig beröm, godis, lekar eller annat som används vid lydnadsträning, det är alla dofter och hans markeringar som gäller. När det kommer gäster är han snabbast till dörren, men vi motar bort honom, hälsar själva och låter gästerna ta av sig först innan han tillåts hälsa. Ändå gör han allt för att smita fram. Han får inte gå ut utan tillåtelse, ändå provar han nästan varje gång, och flyger fram när han får sitt "varsågod" - med nosen i backen...Jättejobbigt för både honom och oss.