logg81 skrev 2009-02-11 14:04:21 följande:
Z:Ledarskapsträning är superenkelt... Man behöver varken tränare eller transportmedel för att ta sig till annan plats. Lägg en godis framför hunden och sätt dej o glo på TV. Hunden ska inte ta godisen förrens du tillåter. Be hunden vänta innan du går ut genom dörren. Kolla av läget utanför och sen kalla till dej hunden.Hunden ska sitta och vänta på ett varsegod innan den får börja äta sin mat...Finns massor av bra övningar som förstärker ditt ledarskapHar man inte tid eller ork till det så är det synd om hunden och okunskap från ägaren.
ni förstår inte och antagligen gör ni kanske inte det förrän jag skriver ut vad det handlar om (vilket jg inte vill för att sätta personen i fråga i skiten), men jag håller fortfarande inte med. alltså det fallet jag tänker på är hundarna jätteduktiga och sköter sig exemplariskt annars, men just i såna situationer som ts beskriver så funkar det inte riktigt. och nej, det är i detta fallet inte bara att slänga sig framför tv'n och ha koll på att hunden inte tar godisen, för det är kanske är just det där med att ha koll som inte går. ägarna jag tänker på sköter mkt väl om sina hundar och har det rentav bättre än många andra hundar, men ibland behövs helt enkelt andra metoder. och nej, ägaren har god kunskap om hundrasen/hundar i allmänhet så det är inte det det handlar om heller.
de övn du beskriver är väldigt bra för att träna ledarskap i övrigt, men tror ej de leder nån direkt vart om man sitter i den sitsen ts gör.