• LAV0LINA

Hur tvätta egensytt lapptäcke??

Har ett lapptäcke som jag sytt i slöjden i högstadiet (vanligt bomullstyg, går säkert att tvätta i 60 grader) med stoppning i (alltså såndär på rulle, inte nån lös stoppning - vad heter det????).
    Fick dessutom ett lapptäcke från svärmor som hon sytt av gamla kläder och annat bomullstyg med samma typ av stoppning. Kan man tvätta det på vanligt vis i 40 grader tex?

• Svar på tråden Hur tvätta egensytt lapptäcke??
  • Solskensmor

40 grader bör väl gå bra, men var försiktig med centrifugeringen utifall det är olika material som drar ihop sig. Då blir det kanske inte så snyggt...

• LAV0LINA

Tack för tipset! Ska prova (med lindrigare centrifugering)

Solskensmor skrev 2009-02-11 14:45:46 följande:
    40 grader bör väl gå bra, men var försiktig med centrifugeringen utifall det är olika material som drar ihop sig. Då blir det kanske inte så snyggt...
  • Zelmilainen
    LAV0LINA skrev 2009-02-11 14:33:39 följande:
    Har ett lapptäcke som jag sytt i slöjden i högstadiet (vanligt bomullstyg, går säkert att tvätta i 60 grader) med stoppning i (alltså såndär på rulle, inte nån lös stoppning - vad heter det????).Fick dessutom ett lapptäcke från svärmor som hon sytt av gamla kläder och annat bomullstyg med samma typ av stoppning. Kan man tvätta det på vanligt vis i 40 grader tex?
    att köra den på tex 30grader/handtvätt i maskin kanske är skonsammare. och funkar det finns det ju ingen anledning att höja temperaturen.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • LAV0LINA

Fast då är det ju ingen centrifugering och det blir blött
    Provade nu i 40 grader men med skonsam centrifugering så det i alla fall inte rinner om dom

Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:47:01 följande:
    att köra den på tex 30grader/handtvätt i maskin kanske är skonsammare. och funkar det finns det ju ingen anledning att höja temperaturen.
  • Zelmilainen
    LAV0LINA skrev 2009-02-11 14:54:58 följande:
    Fast då är det ju ingen centrifugering och det blir blött Provade nu i 40 grader men med skonsam centrifugering så det i alla fall inte rinner om dom
    när har tvättat saker på det programmet har de inte varit/blivit blötare än annat. har sen bara hängt upp det på tork, precis som annars med. en del maskiner finns ju sep centrifugering där man kan välja hur pass kraftig man vill att den ska va.

huvudsaken e att du hittade ett bra sätt. =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • LAV0LINA

Vår maskin är så ny att jag har inte riktigt lärt mig den ännu. Har tvättat en gång på handtvätt-programmet och då centrifugerades det inte (vet inte om det går att välja till).
    Eftersom jag tvättar de båda lapptäckena samtidigt (det är inte så stora täcken) var jag lite orolig att det skulle bli för tungt - i handtvättprogrammet får man inte ha så tungt. Garderar mig med att kunna lasta 5 kg istället och centrifugera milt

Zelmilainen skrev 2009-02-11 15:05:42 följande:
    när har tvättat saker på det programmet har de inte varit/blivit blötare än annat. har sen bara hängt upp det på tork, precis som annars med. en del maskiner finns ju sep centrifugering där man kan välja hur pass kraftig man vill att den ska va. huvudsaken e att du hittade ett bra sätt. =)
  • Zelmilainen
    LAV0LINA skrev 2009-02-11 15:15:19 följande:
    Vår maskin är så ny att jag har inte riktigt lärt mig den ännu. Har tvättat en gång på handtvätt-programmet och då centrifugerades det inte (vet inte om det går att välja till).Eftersom jag tvättar de båda lapptäckena samtidigt (det är inte så stora täcken) var jag lite orolig att det skulle bli för tungt - i handtvättprogrammet får man inte ha så tungt. Garderar mig med att kunna lasta 5 kg istället och centrifugera milt
    låter förståndigt. =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • LAV0LINA

Det gick då bra - bägge lapptäckena ser finfina ut

Svar på tråden Hur tvätta egensytt lapptäcke??