Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????
* Att vara en vuxen som förväntas delta endast i det man blir "inbjuden" till, man räknas inte automatiskt.
* En riktig osamarbetsvillig och bitter biomamma
* Svårigheter att planera för semestrar etc
* Ett rum som står tomt VV när man är trångbodd
* Se hur mannen ibland har svårt att stå emot biomammans manipuleringsförsök
* Veta om att man när som helst, helst lördagkvällar, ska riskera att bli uppringd av biomamman som fått lust att ringa och gapa lite, vilket resulterar i att min man blir arg och ledsen
* Att se hur min mans dotter hela tiden tänker sig för när man frågar henne något. Hon är så full av idéer från sin mamma så hon kan knappt svara på tilltal ibland för hon tror hon ska försäga sig
* Rättvisesnack (som jag iofs inte bryr mig så mycket om, vi har vår form av rättvisa i vår familj och det funkar bra än så länge)
* Att min mans dotter inte kan vara sig själv hos oss när jag är hemma, hon vill gärna vara lite "extra" då och passar istället på att köra hela gnällracet när min man är ensam hemma. Hon vågar inte ha konflikter (otroligt konflikträdd) med mig fast det skulle behövas för att utveckla vår relation om du förstår. Nu blir vi mer som artiga mot varandra och det känns inte som man är varandra så nära... Mer som att hon är på besök.
* Tidigare var det också mycket tjafs kring ekonomin, som min mans ex tyckte det skulle fortsätta ha ihop. Det var inte så lyckat eftersom de har rätt olika inställning till ekonomiska frågor, och min mans ex tycker att deras dottar "ska få det hon vill ha". Det är svårare för oss att ha den inställningen eftersom vi har fler barn än hon (hon är ensambarn hos mamman).
* Att saker kan vara så laddade. Om mina barn kan jag säga att "det där är verkligen otroligt jobbigt när de gör", men säger jag något som ens är aningen negativt om min mans barn så blir det emottaget på ett helt annat sätt.
* Att VV-barnet av någon underlig anledning förväntas vara med på ALLT man gör. Det går inte när hon bor VV, hon kan inte ha två parallella liv samtidigt. Alltså måste vi semestra, åka till släktingar, gå på bio, åka och bada och allt annat även när hon inte är hos oss, men det är förstås oerhört orättvist enligt vissa. Vart det rättvisa är att de gemensamma inte ska kunna göra något alls VV och VV-barnen ska göra allt dubbelt har ingen ännu lyckats förklara för mig, men åsikten finns ju. Självklart lever vi samma liv varje vecka i princip, och VV-barnet kommer och "flyter in i vardagen" när hon kommer.
Det är faktiskt otroligt mycket mer som är jobbigt än vad jag trodde innan jag blev tillsammans med min man. Men så upplever jag att många känner, att det är jobbigt med en till person som ska vara med och bestämma över saker, rättvisetjafs och annat...