• Jessica23

Kan jag avsluta fondsparningen?

Jag vill avsluta att spara i fonder. Har förlorat flera tusen sedan jag började spara till min dotter! Kan jag ta ut dem och avsluta dragningen från mitt konto?

Vill börja spara på ett vanligt konto i stället.

Kontot står i min dotters namn!

• Svar på tråden Kan jag avsluta fondsparningen?
  • Drage

När ska dottern använda pengarna?

Är det ett långsiktigt sparande så är det väldigt dumt att ta ut pengarna nu. Låt de stå kvar! Du förlorar inga pengar så länge du inte tar ut dom.

Eftersom fondsparande handlar om aktier så är det inte så konstigt att de går dåligt just nu. Aktierna har ju också ganska låg kurs. Fördelen är att de pengar du sätter in innebär att du "handlar" till lågt pris. Den dag aktierna går uppåt igen går även fonderna uppåt! Nu är alltså helt rätt tid att spara i fonder eller köpa aktier. Men sälj inte förrän kurserna har gått uppåt igen...

• Hitta Nemo

Fonder går ju upp och ner hela tiden. Tror inte att det är rätt läge att sälja av sina fonder i dagsläget när många står så lågt. Det är ju nu man ska köpa när det är på väg att vända upp igen. Men sedan bestämmer ju var och en själva hur man vill göra.

Är dottern omyndig så har du dispositionsrätt på fondkontot antar jag. Ring aktuell bank och be att få prata med någon om hur du ska gå tillväga.

• Joje

Klart du kan avsluta ett fondsparande... det är väl bara att kontakta banken och öppna ett nytt konto i dotterns namn!!

Lycka till!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Mammut och Papput

Alla har ju förlorat pengar i sina fonder nu när det är lågkonjunktur. De kommer ju att gå upp igen när 'krisen' går över.

Säljer du nu så har du ju verkligen förlorat pengarna på riktigt!

• Jessica23

Jag mår dåligt när flera års sparande bara har försvunnit! Var mitt ex som pratade varmt om fonder, jag ville aldrig!

Jag vill spara på ett vanligt konto istället!

Så jag kan avsluta det fast det är min 7 åring kontot står på?

Visst det kan vända, men det kan också vara så att det inte gör det och hon förlorar massa på det! Kan knappast förlora på ett banligt konto ju!

• Helene OSV
    Jessica23 skrev 2009-02-11 18:21:23 följande:
    Jag mår dåligt när flera års sparande bara har försvunnit! Var mitt ex som pratade varmt om fonder, jag ville aldrig!Jag vill spara på ett vanligt konto istället!Så jag kan avsluta det fast det är min 7 åring kontot står på?Visst det kan vända, men det kan också vara så att det inte gör det och hon förlorar massa på det! Kan knappast förlora på ett banligt konto ju!
    Det är ju många år kvar!
    Jag skulle INTE avsluta nåt nu!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Jessica23

Två års sparande har hon redan förlorat!

• Mammut och Papput

Jessica23 skrev 2009-02-11 18:21:23 följande:

Jag mår dåligt när flera års sparande bara har försvunnit! Var mitt ex som pratade varmt om fonder, jag ville aldrig! Jag vill spara på ett vanligt konto istället! Så jag kan avsluta det fast det är min 7 åring kontot står på? Visst det kan vända, men det kan också vara så att det inte gör det och hon förlorar massa på det! Kan knappast förlora på ett banligt konto ju!
    Du förlorar ju pengarna om du 'avslutar' kontot och flyttar till ett sparkonto.

De fonder du köpt är ju ett visst antal. Och varje har ett visst värde som stiger. Om de nu är värda 10 kr st och det är 100 st så har du 1000 kr. Säljer du då får du 1000 kr. Även om du satt in pengar, kanske 5000 och de då var värda 50 kr styck. Väntar du kan de stiga till 50 kr /st igen eller mer. Så fungerar det.

Låg och högkonjunktur sker ju hela tiden. Det handlar bara om att vänta ut den.
  • Mammut och Papput

Jessica23 skrev 2009-02-11 18:29:31 följande:

Pengarna kommer ju tillbaka när kurserna går upp. Då kan ju värdet stiga från utgångsvärdet (det ni satt in) också!
  • Jessica23

Men vem kan lova att det stiger? Jag avskyr att hon förlorat två års sparande.
    Jag vill känna mig säker och inte spela med hennes pengar!

• Drage

Fast som jag sa tidigare, och även "mammut och papput" så är det först när pengarna tas ut som du förlorar på riktigt! Om tanken är att sjuåringen ska ta ut det som artonåring så är det inte särskilt klokt av dig att ändra sparandet. Det kommer att gå bättre igen. På din banks hemsida kan du säkert se statistik över hur fonder har gått. På lång sikt, 10-20 år, har de alltid ökat.

Jag tror att du behöver sätta dig in i det mer... Nu när det går dåligt är det som sagt billigt att köpa fondandelar.

Ex:

Om varje andel kostar en krona och du sparar 100 kronor varje månad så får du hundra andelar. När fonderna ökar med tex 5% så är det alltså på hundra andelar du får 5% ökning på. När det sedan går bättre kanske varje andel kostar 2 kronor och du får alltså bara 50 andelar per 100 kronor, vilket innebär att det endast ökar 5 % på 50 andelar

Eftersom du då har sparat under dåliga tider är det många andelar som ökar, 100+50 andelar.

Givetvis ska du göra som du tycker känns bäst, men det kan ju räcka med att avsluta sparandet och börja spara på konto, men ändå låta pengarna stå kvar i fonderna.

• Mammut och Papput

Jessica23 skrev 2009-02-11 18:34:22 följande:

Men vem kan lova att det stiger? Jag avskyr att hon förlorat två års sparande. Jag vill känna mig säker och inte spela med hennes pengar!
    Du har inte förlorat pengarna!
    Din dotter förlorar pengarna om ni flyttar pengarna nu. Då har du kapat alla chanser som finns med fondsparande, som är en långsiktig investerig! Du kan aldrig få bättre avkastning.

Det är inte som att satsa och sedan vinna eller förlora!

Mina föräldrar har fondsparat åt mig sedan jag föddes och när jag köpte en lägenhet för de pengarna så gick jag med vinst med 30%.

Dvs. De hade sparat 100 000 kronor åt mig. Räntan på det var 30 % så vinsten blev 30 000 kr!! Det får du aldrig ut när du sparar på ett konto.
  • Solskensmor

Jag har också fondsparat åt både mig och mina barn, allt är back nu. Men så länge jag inte rör pengarna så har jag ju inte förlorat något ändå. Jag har låtit de pengar jag hade i fonder stå kvar, och öppnat ett traditionellt sparande nu som det går in pengar på månadsvis. Men fonderna rör jag inte, då är ju pengarna som sagt borta.
    Kom ihåg att din son är ändå bara 7 år, det är länge kvar tills han kommer att behöva de pengarna, ha lite is i magen du...

• Solskensmor

Oj ursäkta, du hade visst en dotter...

• Jessica23

Ingen fara, hört fler gånger än en att hon ser ut som en pojke ;)

Men jag har svårt me is i magen..... haft det nu i två år och det går bara ner å ner

• Senap
    Jessica23 skrev 2009-02-11 18:29:31 följande:
    Hon har egentligen inte förlorat några pengar förrän du tar ut pengarna. Som sagt på några års sikt så kommer fonderna mycket väl ha gått upp igen. Att ta ut pengarna nu är nog det sämsta alternativet.
    My sugar is raw
  • Collica

JAg har fondsparat i mååååånga år å just nu ligger jag lite back men däremot har jag legat så mycket som 120% plus vid tillfälle...
    Det går upp å ner. Mitt tips är att köpa när det är lågt å om man vill sälja när man gått med vinst. Det är långsiktigt med fonder.

Lycka till

Svar på tråden Kan jag avsluta fondsparningen?