• korven72

Vid separation, vad är bäst för en tre-åring?

Ja, barnen påverkas av att man separerar. Men det gör de av att vara i en familj där föräldrarna inte älskar varandra/bråkar också.

Hur barnen ska bo är inte enkelt. En del barn kan bo VV. Andra mår bäst av att vara på ett ställe och flytta tex varannan helg.

Min son var 1,5 när vi separerade och han bor VV. Ibland funkar det bättre ibland sämre, Det handlar mycket om hur vi som vuxna planerar och kommunicerar med varandra. Det underlättar mycket för barnen om man visar att man pratar med varandra...

Jag tycker att ni ska vända er till familjerådgivare. Inte nödvändigtvis för att ni inte ska separera, men för att ha ett bollplank när ni pratar om hur ni ska ha det i framtiden osv...

• korven72

Det ÄR jättetufft att separera oavsett orsak. Försök få pappan att fundera över det igen. Där jag bor finns det manliga familjerådgivare. Kolla upp det, för det kan vara stöttande för mannen om det känns jobbigt.
    Omge dig av trygga människor som finns där och ta en sak i taget och stressa inte... =)

kirseberg skrev 2009-02-11 22:24:02 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har föreslagit familjerådgivning för min sambo men av någon anledning var han enbart intresserad av den hjälpen om vi skulle satsa på att hålla ihop, inte för att få hjälp att separera på bästa sätt.... Jag tycker oxå att det vore ett bra alternativ.
  • korven72
    Svar på #11
    Det är viktiga saker du tar upp. Alla barn och familjer fixar inte det här med VV av många olika anledningar.

Ju äldre min son blir och kan uttrycka sig, desto mer kan han ju förklara hur han tycker och tänker. Det kan ju mycket väl komma en dag när han önskar bo mer hos mig eller hos sin pappa... Man får väl då ta ställning till hur läget ser ut då...
Svar på tråden Vid separation, vad är bäst för en tre-åring?