• Titan

Inreda barnrum som skall delas mellan tjej och kille?

Skall snart flytta över dottern som blir 1 år i mars till sonens rum som är 3 år och nu undrar jag ifall ni har några tips?Jag vill ha någon typ av rumsavdelare oxå men vad? Då de har ett lekrum så behöver de inte så mkt förvaring för leksaker i sitt sovrum.

• Svar på tråden Inreda barnrum som skall delas mellan tjej och kille?
  • jeno1975

Måla/tapetsera neutralt.
    Dela av med rummet ex ikeas expedit. Inred varje del med kuddar, tavlor, tyger etc.

• Titan

Fast med ikeas expedit så måste man fylla hyllorna med något och då rummet endast är sovrum så finns det inte så mkt leksaker där, förutom sonens dinosaurier (men de vill han ha i sängen). Dessutom har de redan var sin bokhylla i rummet.
    Läste precis på nätet om persienner som rumsavdelare,verkar ganska praktiskt, är det ngn som har det?

• Ariel o Melodys Mom

Ska de dela på rummet kan man ju använda färg för att visa avgränsningarna. Man målar flickans väggar i en färg o pojkens väggar i en annan.
    Såg på tv hur de använde plexiglas eller liknande som en halvvägg och sprejfrostade fina mönster på. Då får man både rumsavdelning och samtidigt gemenskap och ljus.

• jeno1975

Titan skrev 2009-02-11 22:36:26 följande:

Fast med ikeas expedit så måste man fylla hyllorna med något och då rummet endast är sovrum så finns det inte så mkt leksaker där, förutom sonens dinosaurier (men de vill han ha i sängen). Dessutom har de redan var sin bokhylla i rummet.Läste precis på nätet om persienner som rumsavdelare,verkar ganska praktiskt, är det ngn som har det?
    Kan du inte låta dem ha halva hyllan var dela den med fint tyg på respektive sida eller smäll upp en spånskiva på ena halvan i ena rummet. Svårt att förklara...
  • jeno1975

Min dotter har jättefina boxar anpassade för den hyllan, där har hon leksaker mm

• Tilcha

Har sett på tv att de delade av med ikeas panelgardiner. De som är lite bredare å dyrare å sitter på skenor om du förstår vad jag menar?! =)

Typ den här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60102883

men den kanske inte e så rolig. Annars skulle jag oxå satsa på en låg hylla som Expedit. De behöver ju inte ha massa grejer där. Eller ha lådor med kläder i där då om ni inte vill ha leksaker i rummet.

• talare

bygg en halvvägg eller en vägg som går halvvägs in i rummet typ. är lätt, bara några reglar (fast i vägg) och lite spånskivor/gipsskivor på det och måla. tada! så har två barn vars ett krypin ^^ och inte är det någon som välter eller behövs "fyllas" med något heller. bästa lösningen tror jag.

• Titan

Har lagt en bild på deras rum i mitt galleri. Jag vill alltså ha en avgränsare mellan deras sängar. Varför jag funderar på persienner är för att det kan man skärma av så de inte ser varandra när de skall sova (och då inte stör varandra)samt att man kan dra upp den så det blir lekyta på golvet.Då vi redan har 2 bokhyllor i rummet med lite böcker och gosedjur etc samt en inbyggd garderob för kläderna så behövs ingen mer förvaring.
    Jag vet inte ifall jag tänker rätt och behöver lite input, är det ngn som har använt persienner?

• ingasara

Vi har precis gjort i ordning vårt barnrum till 3-åriga sonen & 1-åriga dottern. Då valde vi att måla 3 väggar vita & fondväggen rakt fram ärtgrön. Mitt på den väggen har vi en vit 35-cm. rand med en 3,50 m. lång tavellist (rummet är 3,50 cm.) På listen har vi fina leksaker. Vi blev supernöjda & alla som kommer hit tycker rummet är mysigt. Så småningom när lillan ska ha en stor säng ska vi platsbygga en 3,50 m. lång säng som ska delas på mitten med en liten vägg, som ev. ska gå ut lite i rummet som en avdelare. De kommer få varsin säng på ca. 1,65 m. var. Rummet är ett riktigt barnrum. Varken pojkigt eller flickigt. Till det har vi bara rena färger som rött & blått & gult.

• timalillah

Jag och min bror delade rum när vi var små vi hade två bokyllor som delade rummet, som stod med ryggarna motvarandra. Att tapetsera olika i delarna eller måla är ju också en bra ide, mkt beror ju helt på hur rummet ser ut.

• Titan

Kanske även skall tillägga att de kommer få varsitt rum om några år, men då vi bara har två sovrum på entrevåningen och de är för små att sova därnere själva, så får de dela ett rum och så sover vi i det andra. Sen när de blir större och kan ha eget rum så flyttar vi till sovrummet på ovanplan.

• myran82

Varför inte låta barnen ha var sitt rum?

Nu har de ju ett lekrum som kan bli ett eget rum åt ett av barnen? Leka kan de göra i sina egna rum.

Anledningen till att jag tycker det är att det kan vara jobbigt för barn att dela rum är när man vaknar olika tidigt eller kanske om något barn brukar vakna på natten. Blir jobbigt för det andra barnet då.

• Kajsan

Jag har en del ideer eftersom vi ska göra samma sak här, det jag undrar på är varför du poängterar att det är en tjej och en kille, är det av betydelse för dig när du ska inreda? Isåfall kan jag nog inte komma på något smart sätt så de kan skyla sig för varandra...

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Titan

Kajsan skrev 2009-02-12 11:39:07 följande:

Jag har en del ideer eftersom vi ska göra samma sak här, det jag undrar på är varför du poängterar att det är en tjej och en kille, är det av betydelse för dig när du ska inreda? Isåfall kan jag nog inte komma på något smart sätt så de kan skyla sig för varandra...
    [/citat]
    Det har nog betydelse för de flesta då jag endast ser rosa när jag tittar på alla andras bilder av tjejrum. Vi kommer inte ha rosa då jag inte gillar den färgen (tycker den är skitful)Däremot så vill jag särskiljas att de är olika individer, hade gjort likadant om det varit två killar.Kommer ha grönt som grundfärg och sen skall hans accentfärg vara brunt och hennes gult.
    myran82 skrev 2009-02-12 11:38:12 följande:
    Varför inte låta barnen ha var sitt rum?Nu har de ju ett lekrum som kan bli ett eget rum åt ett av barnen? Leka kan de göra i sina egna rum.Anledningen till att jag tycker det är att det kan vara jobbigt för barn att dela rum är när man vaknar olika tidigt eller kanske om något barn brukar vakna på natten. Blir jobbigt för det andra barnet då.
    Som jag skrev ovan så ligger det två rum på entreplan och de kan inte sova därnere själva.
  • Titan

Kajsan skrev 2009-02-12 11:39:07 följande:

Det har nog betydelse för de flesta då jag endast ser rosa när jag tittar på alla andras bilder av tjejrum. Vi kommer inte ha rosa då jag inte gillar den färgen (tycker den är skitful)Däremot så vill jag särskiljas att de är olika individer, hade gjort likadant om det varit två killar.Kommer ha grönt som grundfärg och sen skall hans accentfärg vara brunt och hennes gult.
  • myran82

Titan: Jag såg inte det för det postades nog när jag skrev mitt inlägg.

• Kajsan
    Titan skrev 2009-02-12 16:18:34 följande:
    Kajsan skrev 2009-02-12 11:39:07 följande: Det har nog betydelse för de flesta då jag endast ser rosa när jag tittar på alla andras bilder av tjejrum. Vi kommer inte ha rosa då jag inte gillar den färgen (tycker den är skitful)Däremot så vill jag särskiljas att de är olika individer, hade gjort likadant om det varit två killar.Kommer ha grönt som grundfärg och sen skall hans accentfärg vara brunt och hennes gult.
    Ah, du tänker så?
    Ja, det var fina färger du tänkt dig eftersom det funkar ihop.
    Vi är lite inne på samma linje att dela av ett stort rum till våra barn, så det gäller att hitta en grundfärg och två accentfärger.
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Titan

Kajsan skrev 2009-02-12 16:55:29 följande:

Ah, du tänker så? Ja, det var fina färger du tänkt dig eftersom det funkar ihop. Vi är lite inne på samma linje att dela av ett stort rum till våra barn, så det gäller att hitta en grundfärg och två accentfärger.
    Men det är inte lätt för man måste hela tiden tänka ett steg längre och jag vill dessutom att färgerna skall smälta in lite i varandra så det inte blir en sån markant övergång från brunt till gult. Dessutom har jag inte valt de lättaste färger då det som finns i barnväg till barnrum är blått och rosa.

Pratade med en tjej som designar barngrejer och hon sa att kunderna köper blått, rosa samt brunt (som de använder som unisex färg)även om det finns andra färger som gult och grönt. Så det är fortfarande föräldrarna som väljer att ha ett rosa rum till dottern tydligen.
Svar på tråden Inreda barnrum som skall delas mellan tjej och kille?