• Anonym (undrar)

Ni med vestibulit som fött barn!!

Jag har vestibulit sedan ca 7 år tillbaka, och har för ett tag sedan lyckats bli gravid genom heminseminering med min man. Lyckan är total, men förlossningen skrämmer mig...

Ni med samma sjukdom som fött barn; hur gick det? Spelar det nån roll att man har vestibulit eller gör det lika ont ändå? Finns det några trick, xylocainsalva?

Tips tack :)

• Svar på tråden Ni med vestibulit som fött barn!!
  • Anonym (lugn!)

hej!

Jag har också det där, men jag skrev det i förlossningsbrevet och noterade att det bara var jag som verkade tycka att det var intressant. Så jag undrade hur det skulle gå, men det är ju mycket annat som gör ont då med värkar och , ja, jag tycker inte att det var just vestibuliten som gjorde ont. Inte på det sättet. Men man kan ju be personalen att ha glidmedel på handskar osv när de ska undersöka i början på förlossningen. Vi hade en sån där sladd som de satte på bebisens huvid och den gjorde inte ont att ha inne.

Sedan kommer ju barnet med en väldig fart och har fosterfett och allt och då blir det ju inte skavt etc.

Sedan när barnet var ute så prövade vi att ha sex när avslaget var över och BESVÄREN HADE FÖRSVUNNIT!!!! I alla fall till 95%. man blir lite utvidgad och ja, det ordnade liksom till sig. Vi fattade inget, men var superglada. Så har du tur så slipper du det där sen.

Lycka till!

• Anonym (undrar)

TACK för svar, dessutom precis ett sådant svar jag ville ha Nä, skämt och sido, jag är ute efter all erfarenheter...

Har mest tänkt att "föda barn, det gör ju ont ändå" och att vestibuliten knappt gör varken till eller från. Men så blev min bm på mvc så ställd när jag berättade om det, och undrade hur förlossningen skulle gå ungefär... därav detta inlägg.

UNDERBART att höra att du blev bättre efteråt, det hoppas man ju på såklart!! Herregud så konstigt (men härligt) att kunna ha penetrerande sex plötsligt efter 7 år :)

• Anonym

TS:
    Intressant ämne, jag har också vestibulit, sedan 9 år tillbaka (31 år idag), vi är ofrivilligt barnlösa (kanske för att jag inte klarar av att ha samlag så ofta - vet ej..)
    Har i a f börjat behandling för IVF nu och jag har också hört innan att besvären kan försvinna vid vaginal förlossning.
    De kan liknas lite vid operation där man skär bort vävnad med nerver som är hyperaktiva - vid en förlossning så blir de lätt små skador och på så sätt kapas nerverna av och många blir därefter symtomfria.
    Lycka till & hoppas att det blir vaginal förlossning och att din vestibulit försvinner!! :)

lugn:
    Instämmer med TS - Underbart att höra att du blev bättre efteråt! Det får en annan att se ljus i mörkret =)

• Neko

Jag fick barn efter att ha haft vestibulit i ca 10 år, varav jag inte kunnat ha sex öht under många av de åren.

Förlossningen var helt ok, som vanligt tror jag (tog bara lustgas på lägsta nivån och trodde inte jag skulle dö av smärta =P) men det var obehagligt när de undersökte före och gjorde rejält ont när de satte en elektrod på barnets huvud, men det gick att stå ut med. Det jag kan tänka mej var värre var att jag har hört de flesta säga att smärtan försvinner direkt då barnet kommer ut men för mej sved det rejält efteråt - fick ta bedövningssalva och värktabletter ^^

Sedan vågade jag inte ha sex på ett år efteråt och när vi då provade var vestibuliten borta =D

Fråga gärna om ni undrar något annat =)

• Anonym (undrar)

Anonym - Jag funderade just på VARFÖR egentligen sjukdomen skulle bli bättre efter förlossning, tack för svaret. Tänkte mer att det kunde handla om hormoner på nåt vis, och att det i så fall skulle kunna bli bättre även efter kejsarsnitt. Men jag siktar ju hur som helst på vaginal förlossning, min förlossningsrädsla jag hade innan jag blev gravid är borta konstigt nog.

Neko - Kan tänka mig att man har mer ont efteråt när man haft vestibulit, men då har man ju sin härliga bebis i alla fall :) Fantastiskt att även din vestibulit försvann!!

Anonym lugn! - Såg nu att du skrev att ingen verkade bry sig om att du hade vestibulit på förlossningen, det är också en rädsla jag har, att inte bli tagen på allvar. Men bara man själv kan beskriva hur man vill ha det med glidslem, försiktighet vid undersökningar och ev. bedövningssalva, så får man väl ha överseende med denna okunskap som fortfarande finns...

Tror ni som fött att det hjälper med bedövningssalva när huvudet ska ut? Läste i en förlossningsberättelse av en tjej som iofs antagligen inte hade vestibulit, att hon tyckte att det hjälpte. Kanske mest är psykiskt det hjälper, jag vet inte...

• Anonym (undrar)

Förtydligande - Min GENERELLA förlossningsskräck är borta, men jag oroar mig nu för när huvudet ska ut, och för undersökningar m.m :)

• Neko

Jag tror huden är så utspänd när huvudet kommer ut att det inte gör så ont egentligen - det sved bara lite och kändes mest obehagligt... du kan nog ta bedövningssalva om du vill, men jag tror inet det är så nödvändigt. Däremot efteråt =P

Jag var också jätteförlossningsrädd tidigare men efter vecka 20 försvann den =P Det jag var rädd för då var ev kejsarsnitt så jag är glad att jag slapp det =)

• Anonym (lugn!)

Faktiskt tyckte jag att det var bra att de inte brydde sig så mycket - då fattade jag att det inte skulle innebära så stort problem.

sedan tycker jag att när jag skulle sy osv så var det jämförbart med samlag - så ont gör det att ha samlag vi dessa problem. Grejen att bli sydd med ett par stygn var att det var ju snabbt över.... samlag då är det gnida och skava på det ondaste och så kommer den salta satsen i såren och då var i alla fall jag kräk-/svimfärdig varje gång. och så skulle man kissa och klara att torka sig, sedan skulle man somna och kunna jobba nästa dag.

• Tricis

jag har haft vestibulit tidigare efter en våldtäkt men den försvann efter ett tag efter jag träffade min dåvarande kille (dotterns pappa) hade dock inte vaginal förlossning utan snitt.
    men vad jag har hört så är det rätt vanligt att den försvinner i samband med vaginalförlossning. min försvann genom terapi och väldigt lugnt sex

• Anonym (lugn!)

Det är en konstig åkomma, men förstår absolut att man får de problemen efter våldtäkt och sex mot sin vilja rent allmänt faktiskt.

Nervändarna ligger liksom bara och skapar fler onda nerver och ja, jag vet inte varför.

Svar på tråden Ni med vestibulit som fött barn!!