• Anonym

Hur lång tid kan det ta innan soc går igenom en anmälan?

För lite mer än en vecka sedan anmälde jag en bekant till soc för vanvård av sitt barn.
    Hur lång tid tar det innan något händer?
    Soc har inte hört av sig till henne än och jag blir riktigt orolig. Tänk om de inte gör det.
    Jag valde att vara anonym i min anmälan, kanske har det betydelse.

Men får det ta hur lång tid som helst innan de startar en utredning?

• Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan soc går igenom en anmälan?
  • Anonym (1)

Här tog det några dagar bara.

• marjalena

Kan det inte bero på VAD man anmäler? Jag menar, kan inte soc göra en bedömning att ingen utredning behöver göras alls?

• Anonym (1)

marjalena skrev 2009-02-12 09:09:46 följande:

Kan det inte bero på VAD man anmäler? Jag menar, kan inte soc göra en bedömning att ingen utredning behöver göras alls?
    Fast de brukar väl ändå kolla upp allt?
  • senixxa

det KAN ta 2-3 veckor innan dom har möte med dom det berör  beroende hur allvarligt dom tycker att det är sen ska dom besluta om dom ska starta en utredning och en utredning kan pågå i längs 4 månader

• Anonym

Jag anmälde att jag var orolig för barnet då mamman inte verkar bry sig utan sätter sig själv och sina behov först.
    Smutsigt hem, smutsiga kläder, barnet får knappt någon mat etc
    Hon bryr sig inte alls.

Men de kanske anser att det inte är något att gå vidare med då.

• senixxa

det e inte säkert att det är så.Hur vet du att dom inte hört av sig till henne?

• h8him

Soc ska utreda, utan dröjsmål, så fort anmälan inkommit.

• senixxa
    h8him skrev 2009-02-12 09:21:08 följande:
    Soc ska utreda, utan dröjsmål, så fort anmälan inkommit.
    ja det e mycket dom ska men det blir oftast inte så tyvärr även dom har väl förmycket att göra eller nått
  • marjalena

Anonym (1) skrev 2009-02-12 09:11:16 följande:

marjalena skrev 2009-02-12 09:09:46 följande:
    Fast de brukar väl ändå kolla upp allt?
    Jag vet inte om de kollar upp ALLT de får in. Om någon ringer och anmäler nåt som de tycker är "vanvård" (eller vad man ska kalla det) så kanske inte soc tycker att det är "vanvård" och därfär inte går vidare med det. Men det är bara en gissning från mig att det kan vara så
  • Anonym

Jag hoppas de kollar upp det iaf.
    Vad kan man annars göra? Mer än att prata med henne, har försökt och det hjälper inte.

Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan soc går igenom en anmälan?