• Niwa78

skulle ni ge sås m buljong i till en 10 månaders

skulle ni ge sås m buljong i till en 10 månaders?
    jag saltar inte maten något när jag lagar mat men om jag gör sås har jag oftast i en buljongtärning då jag tycker det blir så bra smak.
    har nu tänkt börja ge lillgrabben vår mat men är lite fundersam på buljongen, de innehåller ju salt!
    hur skulle ni göra/har ni gjort?

• Svar på tråden skulle ni ge sås m buljong i till en 10 månaders
  • Hallonmun

lite salt är ju ingen fara, du kan ju spä ut såsen lite extra om du tycker att den är för salt med lite grädde el cremefraich.

• Duckan74

Det skulle jag nog göra. Om du tycker att det är för mycket salt kanske du kan späda hans sås med en skvätt grädde el dyl? Du har ju inte så mycket sås till en liten portion så jag kan inte se att det skulle vara nån fara.

• Niwa78

tack vilka snabba svar.
    smart attt späda ut hans sås lite, tänkte jag inte alls på
    tänkte bara på att utesluta buljongen helt.

• Duckan74

Ibland behöver man fråga för att komma på nåt .

• viseversa

Absolut. Glöm inte att när jag var liten så var det salt i barnmaten. Och jag och alla jag känner som också har ätit saltad mat som små mår bra. tro det eller ej. Man ska inte vara så orolig för allt.

klart han kan äta sås med buljong. Smaskens med lite smak för en gångs skulle juh.

• Kluvenflicka

min dotter åt vår mat från början när hon började med samkisar..har aldrig gillat burkmat utan det skulle vara mat med smak från början..

Det är det tillsatta saltet man ska vara försiktig med..salt finns ju i mycket som de små äter..smör..bröd ost leverpastej.. m.m så det är inte det farliga..

• Aunt Molly

Jag är inte jätteorolig för salt, men buljong innehåller ofta smakförstäkare (glutamat) som jag är skeptisk till. Det finns KRAV-märkt buljong som är glutamatfri och det skulle jag kunna ge i sås till min 10-mån (och min 4-åring och mig själv).

• fialisastina

Alltså hihi, ursäkta att jag frågar lite OT, men hur får du smak på såsen om du inte använder salt eller buljong?

Och som svar på frågan.. Om du har en buljongtärning i en hel sås, och ger honom några matskedar av den, så blir det ju så lite så det är ju absolut ingen fara

• Hallonmun

fialisastina skrev 2009-02-12 10:23:51 följande:

Alltså hihi, ursäkta att jag frågar lite OT, men hur får du smak på såsen om du inte använder salt eller buljong? Och som svar på frågan.. Om du har en buljongtärning i en hel sås, och ger honom några matskedar av den, så blir det ju så lite så det är ju absolut ingen fara
    man kan ju använda stekskyn för att få smak, fast oftast har man ju saltat köttet med
  • Duckan74

Steksky ska alltid ner i såsen, det är kanon för smaken!!

• fialisastina

Ja men det är klart man ska ha stekskyn, men om den ska ha nån god smak så har man ju oftast saltat köttet Och då är det ju liksom samma problem (om man nu tycker att det är ett problem)

• Flickan och kråkan

Aunt Molly skrev 2009-02-12 10:23:33 följande:

Jag är inte jätteorolig för salt, men buljong innehåller ofta smakförstäkare (glutamat) som jag är skeptisk till. Det finns KRAV-märkt buljong som är glutamatfri och det skulle jag kunna ge i sås till min 10-mån (och min 4-åring och mig själv).
    Om jag inte har fel är det ur glutamat-synpunkt även bättre att använda flytande fond än buljongtärning.....eller är jag felinormerad.
  • Aunt Molly
    Flickan och kråkan skrev 2009-02-12 12:24:43 följande:
    Om jag inte har fel är det ur glutamat-synpunkt även bättre att använda flytande fond än buljongtärning.....eller är jag felinormerad.
    Det vet jag inte; men det finns glutamatfria tärningar på COOP; i alla falla grönsaks- och köttbuljong!
  • Flickan och kråkan
    Aunt Molly skrev 2009-02-12 12:27:03 följande:
    Det vet jag inte; men det finns glutamatfria tärningar på COOP; i alla falla grönsaks- och köttbuljong!OK, tack. Tror att fonderna ska vara glutamatfria, men är inte säker.
  • AlvaLovisa

Knorr har jättegod buljong utan glutamat, med havssalt och olivolja i, jättegott!

• AlvaLovisa

Coops flytande är också fri fr det, men jag tycker att de luktar lite svavel...
    Saltmängden som blir i såsen är nog inte något att oroa sig för när det gäller en 10-mån.

• Niwa78

oj vad mycket inlägg medans vi åt lunch.
    Skall tänka på det där m glutamat och köpa KRAV eller fonder nästa gång.
    har innan fått smak på såser m hjälp av steksky ev persilja, dill och div kryddor.
    tack så mycket för alla tips!

Svar på tråden skulle ni ge sås m buljong i till en 10 månaders