• Harling1985

Rimmad karré?? Någon mat kunnig??

Min mormor har varit och handlat, och snäll som hon är när hon hittar billigt så köper hon med till oss också...

Den här gången rimmad karré och jag kan säga helt ärligt att jag har nog aldrig ätit det, och blir nu fundersam vad jag ska göra med den där köttbiten, vad kan man äta till och så..

Någon som har förslag??

• Svar på tråden Rimmad karré?? Någon mat kunnig??
  • Karlsson

Rimmad fläskkarré? Jag tror aldrig jag sett det...

Är det på bit skulle jag nog skiva upp den och steka/grilla. Karré tycker jag är godast grillad med vitlökssmör och marinerad i chili.

Men rimmad...kanske inte behöver marineras då?
    Hoppas du får något bättre svar.

• mosterYster

Surkål och kokt potatis om du gillar det. Då delar du bara upp köttbiten i mindre stycken och låter den koka sakta under lock i 1 timma. Häll av allt vatten utom ca 2 dl (?) och tillsätt en burk surkål (ca 800 g tror jag det är). Låt småsjuda under lock ytterligare en timma och fixa under tiden kokt potatis.

Gillar du inte surkål skulle jag laga den ca 2 timmar i 175 grader varm ugn inlindad i folie. Servera med kokt potatis och (vit) löksås och ev kokt broccoli/blomkål.

• Harling1985

tack hörrni!! Idag togs den upp ur frysen, så nu ska nått lagas av den lilla rackarn....

• puh1976

Ett sista tips

Gnid in den med vitlök och krossad kummin. Kör den sen i ugnen som en stek. Detta är gott med mos eller potatis men då behövs sås.

Svar på tråden Rimmad karré?? Någon mat kunnig??