• Jojo7777

Hur gör man egen katrinplommonpuré?

Ska man använda färska katrinplommon? Jag hittade ej det i affären sist och köpte därför vanliga plommon, men det kanske inte har samma effekt? Eller köper man torkade katrinplommon och gör puré på?

• Svar på tråden Hur gör man egen katrinplommonpuré?
  • Ylwis

jag köpte torkade plommon som jag lät ligga ett tag i vatten sen mixade.

• Jojo7777

Ylwis skrev 2009-02-12 14:11:05 följande:

jag köpte torkade plommon som jag lät ligga ett tag i vatten sen mixade.
    Aha, det funkade alltså Den färdiga purén man köper känns ju som att den är gjord på torkade, den har ju liksom den färgen. Kanske ska prova det då! Hur länge ska de ligga i vatten? Går det att frysa in i iskuber?
  • Knirp

Jag brukar låta plommonen ligga i vatten ett par timmar. Man ser när de har blivit mjuka, de sväller upp. Sen när jag mixar dom brukar jag späda med lite av vattnet som de har legat i. Det går jätte bra att frysa in i iskuber!

• Bliglin

Tag 10-15 TORKADE katrinplommon och häll på 1- 1,5 dl kokande vatten. LÅt stå minst 6 timmar. Mixa. Klart!

• tinaoemma

Jag har köpt ekologiska plommon i hälsokostaffären, de katrinplommon som finns i mataffären är det oftast tillsatser i.

Jag har även kokat plommonen efter att de legat i blöt, sen mixat. Funkar med aprikoser oxå!

• Amlin

Jag lägger dem i blöt, i bland några timmar, i bland över natten. Lite beroende på när jag sen hinner mixa.
    Mixa dem och späd med vattnet de legat i till önskad konsistens.

Svar på tråden Hur gör man egen katrinplommonpuré?