• Anonym (vården)

Hur funkar det med a-kassa och att vara timmis?

Håller på med att se om jag är berättigad a-kassa. Vet ännu inte om jag får a-kassa eller hur mycket ersättning jag får.

Har nu fått in en fot på ett äldreboende som timmis. Jag ska jobba nästa ons iallafall.

Har hört att om man jobbar deltid så får man bara stämpla 75 dagar, stämmer det? Så from nästa vecka då jag börjar jobba deltid så får jag bara stämpla 75 dagar? Även om jag bara jobbar 1 kväll i veckan?

Så om det är så här, så förlorar jag min a-kassa efter 75 dagar och då måste jag klara mig på de få timmar jag får i vården?

Är det 75 veckodagar eller 75 dagar utan jobb?

• Svar på tråden Hur funkar det med a-kassa och att vara timmis?
  • Tessideluxe

Det fungerar så här:
    Säg att du jobbar varje måndag. Då stämplar du tisdag-fredag. De dagarna tas från dina 75 dagar. När de är slut måste du antingen jobba hela veckor, mån-fre, eller vara helt arbetslös.

Så fick jag det förklarat för mig när jag var arbetslös senast.

• Anonym (vården)

Tessideluxe skrev 2009-02-12 15:51:11 följande:

Det fungerar så här:Säg att du jobbar varje måndag. Då stämplar du tisdag-fredag. De dagarna tas från dina 75 dagar. När de är slut måste du antingen jobba hela veckor, mån-fre, eller vara helt arbetslös.Så fick jag det förklarat för mig när jag var arbetslös senast.
    Ok, så i princip så är det så att när mina dagar är slut, så måste jag sluta som timmis?

Men får man a-kassa när det är jag som slutat?
  • Tessideluxe

Ja, som jag förstod det så får du tacka nej till deltidsarbete om du inte kan klara dig på den lönen och dina 75 dagar är slut. Då får du din fulla ersättning resten av tiden som du är helt arbetslös.

Men du kan ju också välja att bara jobba som timmis och försöka få så många pass som möjligt och skippa A-kassan helt. För det är ju hårdare att få fler dagar när de 300 är slut så det är ju bra att försöka spara dem, om man kan.

• Anonym (vården)

Ja, får jag såpass många pass att jag får en ok lön så är det klart att jag vill klara mig på det. Men får jag bara 4-5 pass per månad så är det ju inte direkt bra.

75 dagar är det mån-sön eller bara mån-fre? Vad händer om man jobbar helg, men inte på veckan.

• Anonym

Timmisarna på mitt jobba tackar nej om det bara en ett par dagar i veckan då dom inte får stämpla resterade dagar i veckan . Alltså, jobbar man måndag så får man inte stämpla resten av veckan.

• Anonym (vården)

Anonym skrev 2009-02-12 18:57:38 följande:

Timmisarna på mitt jobba tackar nej om det bara en ett par dagar i veckan då dom inte får stämpla resterade dagar i veckan . Alltså, jobbar man måndag så får man inte stämpla resten av veckan.
    Så då är det dumt av mig att jobba på ons? Men då kommer de ju aldrig ringa mig, eller? Man får ju inte in en fot om man tackar nej.
  • Anonym (vården)

På ons ska jag jobba 5h, menar du att jag bara får pengar för 5h arbete på hela veckan, ingen a-kassa alls?

• Anonym (vården)

puff

• Anonym

nej,jobbar du tex 5 timmar,får du 0 akassa hela veckan.

Så tråkigt för jag har sagt nej till all arbete pga dessa nya regler.

• Anonym (vården)

Anonym skrev 2009-02-12 20:53:27 följande:

nej,jobbar du tex 5 timmar,får du 0 akassa hela veckan.Så tråkigt för jag har sagt nej till all arbete pga dessa nya regler.
    Oj! Då borde jag alltså tacka nej, eller?

Men hur ska man då få in en fot?
Svar på tråden Hur funkar det med a-kassa och att vara timmis?