• Eliin80

    Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

    Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

    /Elin


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • ImLost

    min smörgåstårta

    denna pajen : http://www.tasteline.com/recept/Het_kycklingpaj

    afrikanskgryta:

    500 g köttfärs
    1 gul lök
    1tsk salt
    1krm peppar

    stekes och läggs sedan i ungsform

    3dl grädde ( av valfri % )
    1dl chilisås
    3 tsk curry
    1/2 tsk vitlökspulver

    blandas och häller söver köttfärsen

    riven ost över 225% ca 10 min .

    serveras med : ris, jordnötter, banan, cocos, mangochutney , mandariner på burk , ananas och en sllad.

  • Gotlandsunge

    Jag har fått mycket beröm över kyckling jag gjort.
    Den blir suuupergod! Och SÅ enkel!

    Jag skär kycklingfilé i mindre bitar.
    Steker upp, häller över 1-2 burkar lättcreamfreach (beroende på hur mycket sås man vill ha) och cirka 3 matskedar kycklingkrydda från krysmyntagården (gotland).
    Serveras med ris och sallad!

    Måste testas!!!
    krusmynta.jetshop.se/

  • Twid

    Får alltid uppskattning för min matlagning! *skryter lite*

    Men alltid när vi ska bjuda släkt eller vänner på middag så frågar dom alltid om jag kan baka "det där goda brödet"! och även om vi ska till någon så frågar dom om inta jeg kan baka "det där goda brödet"

    det är engen variant av ett picnic bröd som leila gjorde i ett program av leila bakar! det är verkligen super gott och man kan variera fyllningen som man vill!

    "Therese bröd"
    Ingredienser
     ½ påse torrjäst (eller ½ paket färskjäst)3 dl varmt vatten (40grader vid torrjäst, 37grader om man använder färsk jäst)2 msk olivolja eller den oljan man har hemma1 msk honung1 msk flingsalt eller grovt salt6-7 dl vetemjöl (tills degen blir jämn)Oregano eller rosmarin  Fyllning Man kan använda i stortsätt vad man vill, men jag brukar använda: Soltorkade tomater i olja.BrieostRökt skinkaEv. oliver  Gör så här1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung, flingsalt och finhackad rosmarin eller oregano funkar även bra med torkad.2. Blanda sedan i vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk och smidig deg.3. Jäs den i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 cm tjock.5. Skär skinkan i lagom stora bitar/strimlor, ”skala” och skär brieosteni mindre bitar, ta bort det lite tjockare vita runt osten då det kan bli väldigt beskt att behålla det på.  Dela de soltorkade tomaterna några ggr även oliverna. Strö sedan ut ingredienserna jämt över den utplattade degen. Mängden av inehållet väljer man själv efter smak.6. Rulla ihop till en rulle och mjöla brödet.7. Sätt ugnen på 250 grader.8. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs den under bakduk i cirka 30 minuter. Gör eventuellt några snitt i brödet.9. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter.

  • Eliin80

    Tack för alla recept! Allt låter jättegott! Fyll gärna på med fler recept!

    /Elin


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • bumse2

    Den här går alltid hem hos våra gäster

    Italiensk fylld filé


    1 fläskfilé (ca 600 g)
    100 g mozzarellaost
    5 marinerade soltorkade tomater eller färdig passerade
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    ½ kruka färsk basilika
    1 paket bacon (à 140 g)
    2 msk smör eller margarin

    Gör så här:
    Ansa och skär ett djupt snitt på längden längs med filén. Vik upp filén.

    Skiva osten i mindre bitar. Finhacka basilikan.

    Salta och peppra i filén, fyll den ost, tomatbitar/passerade och basilika.

    Linda baconskivor runt hela filén. Sätt ugnen på 200C.

    Smält matfettet och bryn filén hastigt runt om.

    Stek ca 20 min i ugnens mitt. Ta ut och skär med vass kniv i lagom stora bitar.


    Eller stek direkt i ugn i ca 45 min.

    Severa med klyftpotatis eller ris och sallad till.


    Emma 020123, Linus 080917
  • annzah

    Jag gjorde en fisksoppa för några år sedan helt utan recept som blev otroligt uppskattad. Tyvärr har jag ju inget recept, men det var saffran i vet jag, grädde, räkor, musslor, lax och vit fisk...

  • Havsluft

    Vid ett par tillfällen har jag gjort en pepparrotsfylld fläskfilé med champagnesås, som har fått mycket beröm. Ganska lättlagat men ändå extra festligt eftersom man häller i det mousserande vinet i såsen vid serveringen!

    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=3494

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?