Inlägg från: GrandmaCrocker |Visa alla inlägg
  • GrandmaCrocker

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Å så många roliga o goa recept!
    ..redan hunit prova d med kyckling o färsk ingefära -kalasgott! Tack snälla för receptet (minns ju tusan inte vem som postade det.. 🙄).

Här är en av mina mest uppskattade! -Av både familj, barnbarna o de som köper matlådor av mig (mest ensamstående herrar som säkert fått skörbjugg om jag inte blandat i kokta/mixade grönsaker i allt från lasagne till gratänger..
    Öhm, ursäkta blev mycket text för ett så enkelt recept! 😁

Grandma Crockers Kyckling med Baconbälte.
    (enkel version).
    1 påse kycklingfilé (el fläskytterfilé).
    Ca 3 msk Bikarbonat.
    1-2 fp Bacon.
    Tacokrydda,

Sås för bråttomfolk!
    2 påsar Brunsås (Knorr, pulver- gör som det står helt enkelt 😀).
    +ca 1 msk sambal oelek.
    +ca 2 msk kinesisk soya.
    +ca 2 tsk worchestershire sås.
    (å förallandel en skvätt grädde/ créme fraiche om du vill!)

Gör så här!
    Skär kyckling/ fläskfilé i bitar ungefär lika långa o tjocka som en knubbig tumme. Lägg i en djuptallrik, pudra över bikarbonat o knåda lite så det känns som tapetklister- det kommer bli möraste köttet du nånsin smakat!
    Ställ timern på 20 min, sätt dig ner m kaffe o korsord!

Skölj kycklingen noga i kallt vatten, badda torrt m hh papper. Krydda m Tacokrydda (el vad du vill ). Linda varje kycklingbit m en halv skiva bacon. Fäst m tandpetare.
    Stek ett par min tills de ser goa ut, kasta ner i ugnsform o efterstek max 15 min, 200? medan du fixar såsen.
    Servera m ris/ kokt potatis/ pasta.

Vill du slippa pilla m tandpetare så strimla baconet o kasta ner i såsen istället! Men ta mindre soya då så det inte blir för salt el tillsätt mjölk/grädde.
    Lätt att variera, efter bikarbonat-mörningen så kan du skvätta på din favorit- grill marinad o rulla kycklingen i ströbröd/ panko el krossade cornflakes o sedan steka/ fritera el stoppa in i airfryer (ca 8 min).

Tack för rolig tråd o många nya recept!
    //Farmor

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?