• Kössen

kärleksmums!

ska baka det lagom till alla hjärtans dag.vet att det finns ett jättegott recept på sju sorters kakor, den glasyren är så god, men har tyvärr inte den boken!
    alla recept är välkomna..

• Svar på tråden kärleksmums!
  • ULP

Det här receptet är från boken..

Snoddas (30-35 bitar)

Ingredienser:
    150 g smör eller margarin
    2 ägg
    3 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    1 msk kakao
    4 ½ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 ½ dl mjölk
    Glasyr:
    75 g smör eller margarin
    1-2 msk kallt kaffe
    1 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    3 ½ dl florsocker
    Garnering:
    Kokosflingor

Gör så här:
    Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 30x40 cm.
    Grädda kakan i 175 grader, nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt kakan svalna.
    Smält under tiden matfettet till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
    Bred ut glasyren. Strö på rikligt med kokos. Skär kakan i fyrkantiga bitar.

• jag25

mmm ska med baka på lördag:)

• bubble

detta recept gjorde jag i går från Leila Lindholms bakbok " a pice of cake" blev hur goda som hellst

Förberedelsetid: 15 min
    Tillagningstid: 15 min
    Färdigt på: 30 min
    Ingredienser

Till 1 plåt:
    5 st ekologiska ägg
    4 dl strösocker
    4.5 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    5 msk kakao av god kvalitet
    300 g smör
    2 dl vatten
    200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

Glasyr och garnering:
    2 dl vispgrädde
    2 msk espressokaffe
    200 g mörk kvalitets choklad 70%
    2 dl kokosflingor till garnering

Tips
    När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Annons: Gör så här
    1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.

2. Vispa ägg och strösocker pösigt.

3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.

4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.

6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.

7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.

8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.

9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.

10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.

11. Strö över kokos och servera skuren i rutor

• Kössen

oj tack snälla för recepten!!!
    nu ska här bakas..

• Jesster

Leilas är helt underbara! Hennes glasyr däremot är alldeles för skarp så den brukar jag byta ut mot traditionell.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Kössen
    Jesster skrev 2009-02-13 08:59:08 följande:
    Leilas är helt underbara! Hennes glasyr däremot är alldeles för skarp så den brukar jag byta ut mot traditionell.
    okej, ja jag gillar den traditionella glasyren, är såå god, brukar göra dubbel sats av den 
  • bullemamman

bubble skrev 2009-02-12 20:36:10 följande:

detta recept gjorde jag i går från Leila Lindholms bakbok " a pice of cake" blev hur goda som hellstFörberedelsetid: 15 min Tillagningstid: 15 min Färdigt på: 30 min IngredienserTill 1 plåt:5 st ekologiska ägg4 dl strösocker4.5 dl vetemjöl3 tsk bakpulver5 msk kakao av god kvalitet300 g smör2 dl vatten200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)Glasyr och garnering:2 dl vispgrädde2 msk espressokaffe200 g mörk kvalitets choklad 70%2 dl kokosflingor till garneringTipsNär det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.Annons: Gör så här1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.2. Vispa ägg och strösocker pösigt.3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.11. Strö över kokos och servera skuren i rutor
    jag har också gjort leilas kärleksmums. men jag tyckte glasyren belv väldigt rinnig. och med alldeles för mycket kaffesmak.

någon annan som har en annan uppfattning?
  • bullemamman

eller någon som har ett recept på den "traditionella"?

• Grannen

Om man byter ut älften av chokladen i Lailas mot ljus choklad och utesluter kaffet så blir den helt ljuvlig!
    Man får låta den stelna ganska mkt i katrullen innan man kletar på den. Kommer aldrig göra den traditionlla ngn mer gång! Skrattande

Svar på tråden kärleksmums!