Inlägg från: oOrosamarängerOo |Visa alla inlägg
  • oOrosamarängerOo

När testa blodsocker?

På fastande mage bör det inte va högre än 6,0.

★♥snitt i april♥★
  • oOrosamarängerOo

Vet inte hur många timmar, men testat på morronen innan jag ätit vid mvc besök, äter inte frukost och hade lite på gränsen sist och min bm sa då att gränsen går vid 6,0 på fastande mage.

★♥snitt i april♥★
  • oOrosamarängerOo
    smurfenlina skrev 2009-02-12 19:07:27 följande:
    hej! jag är typ 2 diabetiker (kost/motionsbehandlad) sedan ca 3 år tillbaka och tar insulin nu på slutet av min grav.Under 4,0 klassas som lågt men inte farligt om du inte är typ1 diabetiker. Du kan dock känna dig lite snurrig och darrig. Som gravid ska du inte ligga över 5,5 på morgonen (fastande värde innan du ätit något på dagen) och ej över 8,0 ca 2 timmar efter måltid. I vanliga fall testar jag 1,5 tim efter måltid med nu under graviditeten alltså 2 tim efter. Beror nog mest på vad man har för diabetessköterska.Hoppas du fått lite svar på dina frågor, lycka till!
    Så det är olika värden som gäller då om man är diabetiker eller inte? Tänkte eftersom min bm sa att gränsen går vid 6,0 på fastande mage.
    ★♥snitt i april♥★
  • oOrosamarängerOo
    smurfenlina skrev 2009-02-12 19:13:49 följande:
    vad jag har förstått det som så är det t.om olika värden beroende på var man bor, konstigt nog! men när man har grav. diabetes så har jag fått förklarat för mig att man är lite hårdare med värdena. Du kommer märka att om du testar med 10 min mellanrum kan värdena skifta ganska mkt. Om din bm sagt 6,0 så är det säkert ok, kan tänka mig att dom kollar lite extra om dina värden aldrig är under 6,0 t.ex.
    Ok! Mitt värde va 5,8 sist och aldrig haft så högt, inte diabetes eller inte överviktig. Ska kolla igen på måndag och ville att jag skulle lämna in urinprov då med då även blodtrycket va högt, 140/80, har annars legat på 110-120/60-70.
    ★♥snitt i april♥★
Svar på tråden När testa blodsocker?