• Anonym (1982)

Vem ärver????

För att göra saken kort ska jag försöka sammanfatta de hela på ett bra sätt.

Min fråga är vem ärver vad i detta förhållande.....

Rollerna är följande....

Min svärfar har en son sen ett tidigare förhållande. han delar på sig och sedan träffar min svärmor och får barn nr 2. bröderna har alltså samma pappa men varsin mamma.

Om min svärfar går bort ärver väl min svärmor han.
    men ärver båda bröderna Ena sonen är 100% biologisk till svärmor och den andra har bara vuxit upp tillsamans med henne.

Ven ärver av vem???

• Svar på tråden Vem ärver????
  • Anonym

sonen från det tidigare förhållandet har rätt att få ut sin del av arvet på en gång svärfar går bort medan din man får vänta på sin del av arvet tills hans mamma går bort om inget testamente säger annat och hans föräldrar fortfarande är gifta.

• Anonym (1982)

men den dagen min min mans mamma går bort får inte brodern något?

• Anonym (Me)

Den dagen hon går bort så får brodern ingenting om det inte är så att han valt att avstå sin del av fadersarvet fram tills det att din svärmor avlider. Detta hände min mamma och hennes syskon när min morfar gick bort men då valde hennes "halv syskon" att ta sin del av arvet direkt så att mormor skulle slippa att tänka på det.

• anzita

En JÄTTEFÖRENKLAD förklaring:

Är svärfar och svärmor gifta så tar man undan hälften till svärmor (hennes andel av boet). Eftersom hon lever o har hälsan så blir hon såklart inte av med något som är hennes.

Barnet som är deras gemensamt har inte rätt att få ut sitt arv på en gång. Svärmor har då rätt att "sitta i orubbat bo" tills hon går bort.
    Det barn som svärfar hade i tidigare relation har alltid rätt att få ut sin laglott, som är HÄLFTEN av arvslotten.

Eftersom svärfar efterlämnade två arvingar, så delas hans arv i två hälften: den ena till det tidigare barnet och det andra till det gemensamma barnet. Det tidigare barnet har alltså rätt att få ut HÄLFTEN av detta, alltså en åttondedel av det totala boet.

Krångligt?

100 % = hela boet, både svärmors och svärfars del ingår här.
    50% = svärfars andel som går som arv till arvingarna = barnen.
    25% = arvslotten för vardera barnet
    12,5 % = laglotten som det första barnet har rätt att kräva ut meddetsamma.

Svar på tråden Vem ärver????