• VIXIE

Hinduistiska högtider??

Min dotter ska skriva  om Hinduismen i skolan och skulle behöva lite bra information om högtider.  Diwali och Holi känner vi till litegrann men om det finns de som kan mer skulle hon vara jättetacksam.Var nån stans om inte på FL borde man kunna hitta folk som kan?Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Svar på tråden Hinduistiska högtider??
  • VIXIE

Inga hinduister inloggade???

• ingridmarie

Jo.

Janmashtami firas i år den 14 augusti. Då firar vi Shri Krishnas födelsedag. Du kan läsa mer om den högtiden här;

www.krishnajanmashtami.com/

Sedan firar vi även Raksha Bandhan som fokuserar på att flickan ger sin bror ett armband som hon gjort (eller köpt), för att hon ska ta hand om honom och hon får en present av honom för att han ska skydda henne. Det är som en bror-syster högtid. Du kan läsa mer om den här; www.raksha-bandhan.com/

• ingridmarie

Som du skrev så firas ju även Diwali och Holi. Jag vet inte hur mycket ni vet om dom högtiderna, men jag ger dig denna länken som jag tycker är väldigt bra.

Om Diwali: www.theholidayspot.com/diwali/index.htm

Diwali: www.diwalifestival.org/diwali-rangoli.html

Sedan beror det mycket på hur mycket information ni vill ha om högtider. Jag har fler länkar, så är det något mer ni undrar över så kan jag försöka hjälpa er =D

• VIXIE

Tack så jättemycket!!! Det är svårt när man inte vet VAR man ska leta eller leta efter!!

• ingridmarie

Jo, det är inte så lätt. Men det är bara att fråga om det är något ni undrar över =D

Svar på tråden Hinduistiska högtider??