Gaytjej skrev 2009-02-16 22:29:15 följande:
På den senaste gudtjänsten jag var så byggde prästen sin predikan Guds ord att kärleken är gränslös, och det betyder SÅ mycket mer för mig en en bok som har haft en mängd olika författare, skrivits under en lång period och med diverse olika influenser och sedan dessutom översatts och tolkats fram och åter..
Jo, fast med det resonemanget så är det ju då heller inte säkert att "kärleken är gränslös" faktiskt är Guds ord, med tanke på att bibeln skrivits under en lång period av flera olika författare och tolkats hit och dit.. du förstår vad jag menar?

Personligen, så vet jag att möjligheten att allt inte stämmer exakt är stor, men jag personligen tror på helheten. Jag accepterar även att jag inte kan förstå allt.. Men jag tänker som att det på något sätt är fel att bara ta ur det "snälla" ur bibeln för att det ska passa in i ens eget tycke, förstår du hur jag menar? Att man inte bara kan välja ut vissa delar som passar en själv och in i ens eget liv. Jag däremot väljer ju själv ut en del saker, men jag försöker att ta in budskapet som helhet, Jesu budskap. Det är viktigt för mig. Det står "man och kvinna" och aldrig står det man och man eller kvinna och kvinna och visst kan det vara influerat av kulturen det med, men då tänker jag att det skulle vara meningen att likkönade kunde få barn om det var tanken. Jag har homosexuella vänner, jag tror även inte att jag skulle klara av att gömma min dragning ifall jag själv vara homosexuell, så jag dömer inte. Däremot skulle jag ändå inte tycka att det var okej. Men det är ingenting man väljer, man väljer inte alltid sina känslor. Jag är heller inte perfekt och därför inte ute efter att döma andra människor, i helgen blev jag full vilket enligt bibeln heller inte är okej. Jag tycker egentligen inte heller att det är okej att dricka sig full, men likväl gör jag det och jag hymlar inte med det. Nu jämför jag naturligtvis inte fyllon med homosexuella, men poängen är ändå att ja, ingen lever till fullo efter bibeln/koranen osv, Gud älskar oss ändå, oavsett om vi är homosexuella eller inte, om vi dricker eller inte, men Gud kanske inte gillar det vi gör. Ok, sorry, det blev lite av ett biktbås.