• Ms TB

Please, don't divorce us

Ta bort kyrkans vigselrätt och låt alla gifta sig rent juridiskt och sedan kan de troende gå till kyrkan och för de troende göra det på riktigt i och med välsignelsen och löftet inför Gud. För mig är löftet till Gud viktigare än vad som står på ett papper.

• Ms TB

Danne74 skrev 2009-02-16 17:20:58 följande:

För den troende så är Bibeln Guds heliga ord och får uttryckligen inte förvanskas eller avsiktligen misstolkas.Jag är för övrigt även emot kvinnliga präster.
    Står det inte någonting om att "Ge kungen det som hör honom till och ge Gud det som hör Gud till" eller något. Tron blir inte mindre för att staten inte erkänner den. Tvång kan heller inte leda till någonting gott, däremot är det synd att Sverige är så religionsfientliga och vill tränga sig in överallt pga "jämställdheten".. Snart är det väl fel att män har snopp och kvinnor har mutta pga att det är enklare för män att kissa utomhus.
  • Ms TB

LadyWillow skrev 2009-02-16 21:06:26 följande:

vet du inte ens vad som står i bibeln? och du ska kalla dig kristen... Står det i bibeln att kyrkan ska ha vigselrätten eller? nä, knappast.Ms TB skrev 2009-02-16 18:23:03 följande:
    Varför hoppar du på mig för? Och vem är du att döma ut min tro? Ifall du tror att ju större bibelkunskap man har desto "mer" kristen är man så har du fel. Jag tror på Jesus och det räcker för mig.
    VAR har jag skrivit att det i bibeln står att kyrkan ska ha vigselrätten? Läs inlägg 19.
  • Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 21:47:42 följande:

Neko, har du tänkt på att det "faktiskt" finns homosexuella som är kristna....?De får inte gifta sig/ha cermonin i kyrkan som det ser ut idag, vilket då en sjuhelsickes massa heteros som inte tror ett skvatt på vare sig Gud eller Jesus får :(
    Jo fast poängen är ju att Gud inte kan välsigna synden vilket ju är samlevnaden mellan ett samkönat par. Gud välsignar syndAREN men inte synden. Sedan när man pratar om synd så tror man alltid att det är det "dåliga" eller om onda människor men synd är ju det som inte kommer från Gud. Däremot är inte homosexualitet en större synd än att dricka sig full osv. Synd som synd liksom..
    Kyrkan ska ju efterleva bibeln, vad är poängen annars? Jag tycker det är synd att man ska försöka anpassa kristendomen efter samhället, man kan ändra på saker hit och dit men inte bibelns ord. För husfridens skull är det nog bättre att alla gifter sig borgerligt, sedan så får man be om välsignelsen i kyrkan själv. Jag fattar heller inte varför icketroende ska gifta sig i kyrkan för. Många förlöjligar kristendomen men likväl står de där och ska ta emot välsignelsen. Varför liksom, för att det är en fin byggnad?
  • Ms TB
    Det var faktiskt lustigt! Ja, vad ska man säga. Det svåra är att bedöma VAD som kommer från Gud och VAD som är ur ett kulturellt perspektiv. Jag ser inte blint på texterna i bibeln utan man måste även se till andra aspekter. Biologin t.ex.. Det finns ju faktiskt de som hävdar att människan och djuren "blivit homosexuella" pga risk för överbefolkning, men det TROR jag inte, jag kan ju dock inte veta.
  • Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 22:16:54 följande:

Ms TB skrev 2009-02-16 21:58:01 följande:
    Bibelns ord är svåra (omöjliga) att få in i ett kristet samhälle (se inlägget ovan för exempel) och jag är övertygad om att man kan vara en fullgod kristen utan att för den skull vara bokstavstroende.
    Det håller jag med om! Det är hjärtats tro som räknas.. Tron på Jesus men handlingar är även viktiga. Därmed sagt att man ska handla i kärlek, man ska vara världens ljus vilket jag inte är speciellt bra på tyvärr, men jag försöker bättra mig.
    Men du vet väl att NT kom efteråt? Där kommer lite fler bud.. Som kristen lever jag efter NT och där står det att man ska vända andra kinden till, att man får äta vad man vill osv..
  • Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 22:29:15 följande:

På den senaste gudtjänsten jag var så byggde prästen sin predikan Guds ord att kärleken är gränslös, och det betyder SÅ mycket mer för mig en en bok som har haft en mängd olika författare, skrivits under en lång period och med diverse olika influenser och sedan dessutom översatts och tolkats fram och åter..
    Jo, fast med det resonemanget så är det ju då heller inte säkert att "kärleken är gränslös" faktiskt är Guds ord, med tanke på att bibeln skrivits under en lång period av flera olika författare och tolkats hit och dit.. du förstår vad jag menar? Personligen, så vet jag att möjligheten att allt inte stämmer exakt är stor, men jag personligen tror på helheten. Jag accepterar även att jag inte kan förstå allt.. Men jag tänker som att det på något sätt är fel att bara ta ur det "snälla" ur bibeln för att det ska passa in i ens eget tycke, förstår du hur jag menar? Att man inte bara kan välja ut vissa delar som passar en själv och in i ens eget liv. Jag däremot väljer ju själv ut en del saker, men jag försöker att ta in budskapet som helhet, Jesu budskap. Det är viktigt för mig. Det står "man och kvinna" och aldrig står det man och man eller kvinna och kvinna och visst kan det vara influerat av kulturen det med, men då tänker jag att det skulle vara meningen att likkönade kunde få barn om det var tanken. Jag har homosexuella vänner, jag tror även inte att jag skulle klara av att gömma min dragning ifall jag själv vara homosexuell, så jag dömer inte. Däremot skulle jag ändå inte tycka att det var okej. Men det är ingenting man väljer, man väljer inte alltid sina känslor. Jag är heller inte perfekt och därför inte ute efter att döma andra människor, i helgen blev jag full vilket enligt bibeln heller inte är okej. Jag tycker egentligen inte heller att det är okej att dricka sig full, men likväl gör jag det och jag hymlar inte med det. Nu jämför jag naturligtvis inte fyllon med homosexuella, men poängen är ändå att ja, ingen lever till fullo efter bibeln/koranen osv, Gud älskar oss ändå, oavsett om vi är homosexuella eller inte, om vi dricker eller inte, men Gud kanske inte gillar det vi gör. Ok, sorry, det blev lite av ett biktbås.
  • Ms TB

LadyWillow skrev 2009-02-17 16:08:56 följande:

Jag var ironisk...
    Lite väl dold ironi..
  • Ms TB

mosterYster skrev 2009-02-18 15:47:36 följande:

Ms TB och Danne74: är ni frikyrkliga? Vilka samfund tillhör ni?
    Jag tillhör SK.
Svar på tråden Please, don't divorce us