• Molle72

Hes i snart fyra veckor. Börjar bli orolig.

För snart fyra veckor sen fick jag hosta, ont i halsen, feber och blev hes. Trodde först att det var halsfluss så jag gick till läkaren och tog halsprov. Visade inget, virus finns inget att göra. Det halsonda och febern gick över på ett par dagar. Men nu har jag ont i halsen igen och har fortfarande hosta och är hes. Ringde sjukvårdsupplysningen igår och är det inte bättre på måndag måste jag söka läkare igen. Börjar bli riktigt orolig nu har googlat på heshet och är du fortfarande hes efter tre veckor ska du uppsöka läkare, så kan det vara något allvarligt. Kan var cysta, tumör eller strupcancer.

Både min mamma och hennes syster har opererat bort cysta i halsen. Hur stor kan ärftligheten vara tro?

• Svar på tråden Hes i snart fyra veckor. Börjar bli orolig.
  • Molle72

Finns det någon som gjort en sån undersökning av stämbanden?

• Kimma72

Det kan mycket väl vara knuta/knutor på stämbanden som gör dig hes, inget att göra åt,det läker ut av sig själv.

Det största felet människor oftast gör när de är hesa är att viska, eller krysta fram orden, eller så säger de inget alls.
    Inget av ovanstående är bra och förvärrar bara hesheten. Stämbanden är en muskel och den behöver motion precis som resten av kroppen, inte gipsar man väl benet för att man har muskelvärk i låret, eller???

Fortsätt prata som vanligt, bryts det så börja om igen. VISKA INTE! Drick genomskinliga drycker och mycket.

F.d semiproffisionell sångerska som varit hes många, många ggr efter spelningar,inspelningar osv.

• Molle72

Kimma: Jag viskar inte utan försöker prata normalt. På sjukvårdsupplysningen sa de att man ska vara tyst så mycket det går för aatt spara stämbanden.
    Har du gjort sån undersökning på stämbanden och hur går det i så fall till?

Tack för svar.

Svar på tråden Hes i snart fyra veckor. Börjar bli orolig.