• Anonym (akut)

Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?

Jag lägger det under graviditet, eftersom jag är gravid och inte vill utsätta min bebis för något som är fel. Lägger den anonymt, då jag skäms så mycket över mina tandproblem, som ingen vet om.

Problemet är:
    Jag har kollossalt ont och är uppsvälld i hela kinden. Jag förstår mycket väl varför, då jag har en tand som har så mycket hål (eller ett jättestort) att den naturligtvis inte är frisk någonstans. Och nu pulserar smärtan lååångt ner.
    Att gå till tandläkaren är så klart det naturliga rådet. MEN jag har fullständig tandskräck och bara tanken gör mig paralyserad (har inte varit hos tandläkaren på 15 år).
    Jag har heller inte råd. Någon som vet vad ett akutbesök kostar, där de förmodligen måste dra ut tanden asap?
    Jag törs heller inte ta värktabletter, pga graviditeten. Så vad återstår? Smärtan som jag har nu är helt olidlig, plus att jag är orolig att en eventuell infektion eller inflammation i kroppen inte heller är bra för bebisen.
    Snyft, jag är desperat, men kan inte tänka mig att gå till tandläkaren.

Jag har tänkt många gånger att försöka hitta en tandläkare som är van vid patienter med tandläkareskräck. Men var hittar jag en sådan nu, AKUT? Några tips på någon i Göteborg?

AAAAAAAJ

• Svar på tråden Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?
  • lindi 77

Tandakuten, nära Central Stationen. Ledsen vännen, men det blir bara värre för dig om du väntar. Man kan få faktura/delbetalning. Som tur är kan du få rätt bra med smärtlindring trots graviditeten. Sånt kan de. Det mesta är lokalbedövning, som alltså inte går ut i kroppen. Farligt på riktigt däremot om du drar på dig en allvarlig infektion! tala om för dem hur du känner, de är vana vid sånt! Ta med någon och åk dit nu. Lycka till!

• Anonym (akut)

Tack för rådet. Jag ska kolla upp dem. Det verkar ju inte bättre än att jag måste gå .
    Jag har läst om att man kan få lustgas. Men det kanske man inte ger gravida. Vet du något om det?

• Anonym

Lustgas kostar flera hundra extra.

• Vhilma och Victor

Anonym (akut) skrev 2009-02-13 15:30:24 följande:

Tack för rådet. Jag ska kolla upp dem. Det verkar ju inte bättre än att jag måste gå . Jag har läst om att man kan få lustgas. Men det kanske man inte ger gravida. Vet du något om det?
    Lustgas ges vid förlossning om man vill.. Det fick jag och fy vad roligt jag hade!
  • Anonym (akut)

Vhilma och Victor skrev 2009-02-13 15:32:28 följande:

Anonym (akut) skrev 2009-02-13 15:30:24 följande:
    Lustgas ges vid förlossning om man vill.. Det fick jag och fy vad roligt jag hade!
    ja just ja, det tänkte jag inte på. Då kan det ju inte vara farligt.
  • lindi 77

Ring och rådgör, då behöver du ju inte ljuga. Säg precis som det är, de vet ju vad de kan ge för hjälpmedel. Be annars din bm att tala med tandläkaren. Så gjorde min när jag drog en visdomstand som trilskades när min dotter bara var några veckor. Men det är ju något lättare då förstås. Inte samma regler vad gäller mediciner före/efter fl. Stor skillnad också på vad man får ta beroende på var i graviditeten du är! Men jag vet att det finns effektivt smärtlindring som går bra att ta.

• Anonym (akut)

lindi 77 skrev 2009-02-13 15:25:51 följande:

Tandakuten, nära Central Stationen. Ledsen vännen, men det blir bara värre för dig om du väntar. Man kan få faktura/delbetalning. Som tur är kan du få rätt bra med smärtlindring trots graviditeten. Sånt kan de. Det mesta är lokalbedövning, som alltså inte går ut i kroppen. Farligt på riktigt däremot om du drar på dig en allvarlig infektion! tala om för dem hur du känner, de är vana vid sånt! Ta med någon och åk dit nu. Lycka till!
    När jag söker på tandakuten i Göteborg så får jag bara fram en som ligger på Engelbrektsgatan vid Heden. Är det den du menar?
  • Anonym

Jag förstår dig! I Sthlm finns ett GRYMT BRA ställe som heter Narkoskliniken som behandlar tandvårdsrädda. Vet inte om det finnsn något motsvarande i Göteborg dock!

• lindi 77

OOOPS! Jag trodde den låg kvar vid Centralen, men det var jättelängesen jag var där. Heter det Tandakuten, så är det nog rätt! De har ju öppet jämt i alla fall.

Svar på tråden Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?