Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?
Jag lägger det under graviditet, eftersom jag är gravid och inte vill utsätta min bebis för något som är fel. Lägger den anonymt, då jag skäms så mycket över mina tandproblem, som ingen vet om.
Problemet är:
Jag har kollossalt ont och är uppsvälld i hela kinden. Jag förstår mycket väl varför, då jag har en tand som har så mycket hål (eller ett jättestort) att den naturligtvis inte är frisk någonstans. Och nu pulserar smärtan lååångt ner.
Att gå till tandläkaren är så klart det naturliga rådet. MEN jag har fullständig tandskräck och bara tanken gör mig paralyserad (har inte varit hos tandläkaren på 15 år).
Jag har heller inte råd. Någon som vet vad ett akutbesök kostar, där de förmodligen måste dra ut tanden asap?
Jag törs heller inte ta värktabletter, pga graviditeten. Så vad återstår? Smärtan som jag har nu är helt olidlig, plus att jag är orolig att en eventuell infektion eller inflammation i kroppen inte heller är bra för bebisen.
Snyft, jag är desperat, men kan inte tänka mig att gå till tandläkaren.
Jag har tänkt många gånger att försöka hitta en tandläkare som är van vid patienter med tandläkareskräck. Men var hittar jag en sådan nu, AKUT? Några tips på någon i Göteborg?
AAAAAAAJ