• Anonym (akut)

Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?

Jag lägger det under graviditet, eftersom jag är gravid och inte vill utsätta min bebis för något som är fel. Lägger den anonymt, då jag skäms så mycket över mina tandproblem, som ingen vet om.

Problemet är:
    Jag har kollossalt ont och är uppsvälld i hela kinden. Jag förstår mycket väl varför, då jag har en tand som har så mycket hål (eller ett jättestort) att den naturligtvis inte är frisk någonstans. Och nu pulserar smärtan lååångt ner.
    Att gå till tandläkaren är så klart det naturliga rådet. MEN jag har fullständig tandskräck och bara tanken gör mig paralyserad (har inte varit hos tandläkaren på 15 år).
    Jag har heller inte råd. Någon som vet vad ett akutbesök kostar, där de förmodligen måste dra ut tanden asap?
    Jag törs heller inte ta värktabletter, pga graviditeten. Så vad återstår? Smärtan som jag har nu är helt olidlig, plus att jag är orolig att en eventuell infektion eller inflammation i kroppen inte heller är bra för bebisen.
    Snyft, jag är desperat, men kan inte tänka mig att gå till tandläkaren.

Jag har tänkt många gånger att försöka hitta en tandläkare som är van vid patienter med tandläkareskräck. Men var hittar jag en sådan nu, AKUT? Några tips på någon i Göteborg?

AAAAAAAJ

• Svar på tråden Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?
  • Vhilma och Victor

Anonym (akut) skrev 2009-02-13 15:34:17 följande:

Vhilma och Victor skrev 2009-02-13 15:32:28 följande:
    ja just ja, det tänkte jag inte på. Då kan det ju inte vara farligt.
    Jusst ja! det var dit jag ville komma... Nej det är inte farligt!
  • Anonym (akut)

Anonym skrev 2009-02-13 15:37:08 följande:

Jag förstår dig! I Sthlm finns ett GRYMT BRA ställe som heter Narkoskliniken som behandlar tandvårdsrädda. Vet inte om det finnsn något motsvarande i Göteborg dock!
    Har hört talas om den och önskar såååå att vi hade något liknande i Göteborg. Om det inte hade varit akut, så hade jag nog försökt ta mig till Stockholm.
  • lindi 77

Det finns tandläkare som ger narkos här med, vet dock inte hur det är vid graviditet. Men som sagt de är jättevana vid folk med riktiga tandläkarfobier!

• Anonym

På narkoskliniken är det inte bara narkos som gäller, det är alltid sista utvägen. Men man får terapi och tandläkarna är otroligt proffsiga och vana vid tandvårdsrädda.

• Anonym (akut)

Tack så jättemycket för alla råd!
    Just nu sprutar tårarna och jag försöker samla mod till att ringa. Om jag reagerar så här starkt bara för att lyfta luren till en tandläkare, hur ska jag då regera på att behöva åka dit...?

• lindi 77

Gör det tjejen! Du ska föda barn sen för tusan! Hör av dig sen och berätta!!!

• Anonym

När jag bodde i Göteborg gick jag hos en tandläkare som lyckades få mig att komma över min tandläkarskräck, Britt-Inger Holmqvist har jag för mig att hon hette. Hon jobbade först vid jaegerdorffsplatsen, började sedan på kliniken vid Centralen (inte vid Heden, det ligger en tandklinik i det gamla posthuset, bredvid GP-huset). Men, nu googlade jag och fick träff på en Britt Inger Holmqvist som har praktik vid Chapmans torg, det måste väl vara hon här nedan (hon pratar svenska, engelska anges nog bara som komplementspråk). Oavsett om du går till denna eller annan tandläkare ? berätta redan när du bokar att du har tandläkarskräck så ser de till att du får komma till en som är van vid det. Säg det igen när du kommer dit, som påminnelse så är de extra snälla

Britt Inger Holmqvist AB
    Chapmans Torg 3
    414 54 GÖTEBORG
    Telefon: 031-426274
    Epost: bi.holmqvist@hotmail.com
    Språk: engelska
    Ansluten till försäkringskassan: JA

Erbjuder följande:
    Vuxentandvård, patienten behöver inte ligga ner, tar emot barn 7-19 år, estetisk / kosmetisk tandvård, tar emot rädda pat., tar emot mycket rädda pat., hypnos / suggestiv avslappning, psykodonti, psykoterapi, alla patienter tas emot akut, erbjuder patientkrediter, erbjuder studentrabatt

• Anonym (sinlägg 17)

Och du, det är naturligt att tårarna sprutar nu. Du är ju på väg att ta tag i en av dina största rädslor. Många känslor som susar runt nu: rädsla, stolthet m.m.
    Jag talar av egen erfarenhet, det är SÅ skönt när man äntligen tar itu med det här. Och det går att komma över tandläkarskräcken!

• Anonym

Tyvärr det enda du kan göra att går till tandläkaren.Ring din man eller din mamma typ och be ngn av dom att ringa tandläkaren och förklara hur rädd du är. Sen kan ngn av dem följa med dig in det underlättar lite iaf. Lycka till!

• Anonym

berätta gärna hur det gått sedan ts.

• lindi 77

Hur har det gått för dig vännen?

• Anonym

Jag går hos en tandläkare på Heden, kliniken heter Tandvård med mjuka händer. Bor några mil från Göteborg men tycker definitivt det är värt det, har alltid fått underbart bemötande därifrån och det känns som jag skulle kunna åka till världens ände bara jag fick ha kvar den tandläkaren. Hade fruktansvärd ångest innan bara av att ens behöva åka förbi där vilket jag och min karl gjorde flera gånger innan som en slags "terapi", mycket mindre när min man ringde dit och beställde en tid, då låg jag och storgrät, hur sjukt det nu kan låta. Har aldrig någonsin ångrat mitt val, kan känna mig lugn nu även om jag förstås inte älskar att dra tänder o s v men vem gör det?

Har berättat för all personal jag träffat där om min ångest och fastän jag t o m grät någon gång där i början har det aldrig känts som om någon har dömt mig för det eller ens varit i närheten av att göra det utan förståelsen och omtänksamheten där är helt enkelt enorm, något utöver det "vanliga".

Massvis med styrkekramar

• PixieApa

Stackars stackars dig.
    Jag vet precis hur du känner.
    Jag håller tummarna för dig. Du fixar detta!

• Anonym (Been there)

Jag skrev inlägg 22. Ska tillägga att jag alltid haft min karl med på besöken, har känts bäst så och skulle vilja råda dig att ta med någon du litar på samt att du berättar för den personen innan, om den inte redan vet det, om din rädsla för att du ska få maximalt stöd och om det behövs, hjälp att kunna prata om du känner att det blir svårt att få fram orden. Personalen där förstår det med, har aldrig varit några som helst tjafs eller ifrågasättanden när jag i början var rädd så ångesten nästan gjorde mig oförmögen att prata. Hade förresten Stesolid (receptbelagt) som jag tog till inför första besöken vilket hjälpte mig mycket.

Svar på tråden Akut tandvärk och samtidigt tandläkareskräck, vad ska jag ta mig till?