• isisisis

Åldersdiskriminering

Vad har du för åsikter om det?

Själv tycker jag det bör ha samma "pondus" som all annan diskriminering!!

På tiden att detta sätts i fokus.

Både uppåt och nedåt i åldrarna.

Varför talas det så sällan om DEN diskrimineringen?

• Svar på tråden Åldersdiskriminering
  • maximum

Kan inte komma på när jag stött på detta problem på rak arm sådär.
    Isåfall är det väl att man får rabatt på glasögonbågar efter hur gammal man är. Stackars studenter. Men nu är det ju kanske ett dåligt exempel...

• isisisis

Man kan ju tex uppleva det när man söker jobb!

Vi söker dig som är mellan etc.......av vilken anledning då?

Skulle jag vara sämre för att jag är 2 år yngre eller äldre?

• Nyfiken gul
    isisisis skrev 2009-02-13 16:18:16 följande:
    Man kan ju tex uppleva det när man söker jobb!Vi söker dig som är mellan etc.......av vilken anledning då?Skulle jag vara sämre för att jag är 2 år yngre eller äldre?
    det där har min mamma varit med om...

Hon har ansetts för gammal för vissa jobb hon sökt.  Haft full kompetens men blivit nobbad pga ålder....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • maximum

Jaha ok. Jo då kan man ju undra.
    Hehe, jobbar i kommunen och där tycker jag inte att vi diskriminerar någon där går man efter las och utbildning.

• isisisis

Nyfiken gul skrev 2009-02-13 16:19:24 följande:

det där har min mamma varit med om... Hon har ansetts för gammal för vissa jobb hon sökt.  Haft full kompetens men blivit nobbad pga ålder....
    Ja.Det är verkligen inte kul att "bli utdömd" för att man ärt för gammal eller för ung.

Det finns bägge delarna.

man bör ha samma förutsättningar helt enkelt.

Manb är inte sämra för att man är ett par år för ung,eller sämra för att man är några år för gammal.

Alla är olika individer och bör bedömas efter sina förutsättningar och förmåga .
    Inte efter ålder.
  • Tokmajja

Nyfiken gul skrev 2009-02-13 16:19:24 följande:

det där har min mamma varit med om... Hon har ansetts för gammal för vissa jobb hon sökt.  Haft full kompetens men blivit nobbad pga ålder....
    det kostar ju mer att anställa en äldre också... de skall ju ha högre lön osv.

Jag har råkat ut för det!
    MÅÅNGA gånger!

Jag är riktigt jättemycket öronbarn. Att komma till doktorn själv från dess att jag var 13, "men lilla gumman, du har inte alls ont någonstans"

Jag har öroninflammationer 3 ggr per år, även nu som 22 åring, och har haft det så hela mitt liv. jag VET hur det känns, och jag vet exakt hur det känns när den kommer krypandes. att dessutom som säg... 20åring komma och säga att bakterierna är resistenta mot 3 olika typer av antibiotika, det VÄGRAR de tro på, så jag får alltid förbannade tikacillin utskriven, och måste käka det i 10 dar utan hjälp, för att SEN tas något så nr på allvar.. Gud så dumt!
    eller den här.
    Jag kom till doktorn, han sa "Håll för näsan och blås ut"
    "nejnej" sade jag "det går inte, då spricker mina trumhinnor"
    responsen blir
    "HAha, klart de inte gör, vad fånig du är, blås ut nu"
    men jag vägrade, eftersom jag kände att de skulle spricka då.

när han väl kikade i mina öron sade han som från ingenstans
    "Vilken tur att du inte blåste ut genom näsan, för då hade nog dina trumhinnor spruckit"

....

Jag får fortfarande ingen respons när jag går till doktorerna för mina problem... Jag tror jag skall be att få mina läkarjournaler i en pärm så skall jag kasta upp det på bänken framför näsan på dem!
  • Tokmajja

Det värsta är att jag blir förbannad på mig själv varje gng jag får öroninflammation, eftersom jag då måste gå till läkare och det tar 15 dar innan jag blir frisk igen.

Jag kan bli så uppgiven att jag brjar gråta när ag tänker på hur dåligt bemötande man får (eller åtminstone har fått) för att man är ung!

• isisisis

Tokmajja skrev 2009-02-13 16:28:02 följande:

Det värsta är att jag blir förbannad på mig själv varje gng jag får öroninflammation, eftersom jag då måste gå till läkare och det tar 15 dar innan jag blir frisk igen. Jag kan bli så uppgiven att jag brjar gråta när ag tänker på hur dåligt bemötande man får (eller åtminstone har fått) för att man är ung!
    OKi? Så din poäng är att du får sämre bemötande på sjukhuset fär att du är yngre?
    Om jag förstått det rätt?
  • isisisis

Sjukhusbehandling är ett helt annat kapitel för mig,som kräver en helt egen "Blogg" egentligen,men det vill jag inte syssla med och tänker nog nte heller ta upp här.
    (än så länge)

Svar på tråden Åldersdiskriminering