Utanförskap - vad väntar ni er av skolan?
Jag är lärare och på sista tiden har vi pratat mycket om utanförskap på skolan där jag jobbar. Vi har - tack och lov - ganska lite mobbning på skolan. Vi har en rätt väl utarbetad antimobbningsplan och efter att ha jobbat med den ett par år har alla rutiner satt sig och enligt kommunens skolenkäter och andra undersökningar så har vi fått ned mobbningen till låga nivåer. Men säg den glädje som varar för evigt!
Nu har vi istället ett ökande problem med utanförskap, alltså barn som visserligen inte blir mobbade, men som känner att de inte riktigt får vara med någonstans. Det är ingen som säger eller gör något mot dem, men ibland kan det gå en hel dag utan att något annat barn ens pratar med dem. Det här är förstås nästan lika jobbigt som mobbning för den som drabbas, men mycket svårare att komma åt. När Stina kallar Anna för "fet ko" så kan man prata med Stina och få henne att förstå att det var fel. Man kan tala med Stinas föräldrar och förhoppningsvis är de överens med skolan om att "fet ko" inte är ett trevligt sätt att tilltala någon. Men om det enda Stina har gjort är att inte säga något alls till Anna? Vi kan ju inte bli arga på Stina bara för att hon inte bad Anna följa med till fotbollsplanen på rasten. Vi kan inte tvinga henne att ge Anna en komplimang för hennes nya frisyr och Stina måste förstås själv få välja vem hon träffar när skolan är slut.
Men där står Anna, helt ensam. Ingen ber henne sitta vid samma bord på lunchen. Ingen ringer på eftermiddagen. Ingen frågar vilket uppsatsämne hon valde på svenskan, hur det gick för henne på matteprovet eller vilken aktivitet hon valt till friluftsdagen.
Handlar det om yngre barn, upp till fyran-femman kan vi i princip säga till dem att leka något där alla kan var med på rasten. Vi kan också ha bestämda platser i matsalen, så att ingen behöver sitta ensam, men ju äldre barnen blir, desto svårare är det.
Mina egna barn har inte ens börjat förskoleklass ännu, så jag har endast erfarenhet av dessa frågor från skolhåll. Nu skulle jag gärna vilja ha tankar från föräldrar till barn som går i skolan. Vad väntar ni er av skolan om ert barn råkar in i ett utanförskap? Hur stort vill ni att skolans ansvar ska vara? Ska vi, från skolans sida, lägga oss i vad barnen/eleverna gör på sin fritid? Har du/ni efarenhet av en situation med utanförskap som löste sig på ett bra sätt? Vad gjordes?
Vi gör förstås en del saker hos oss, men dels verkar det inte vara tillräckligt, dels vill jag gärna se era svar och förslag innan jag berättar hur vi försöker jobba.
Hoppas på många svar!